Każdy za nas wysiadając z autobusy, przechodząc przejściem podziemnym czy siedząc na ławce w parku widzi małe kolorowe naklejki. Mijamy te miejsca bez świadomości, że jest to często reklama. Te małe naklejki, które są formą reklamy nazywają się wlepkami. Reklamowane są najczęściej kluby sportowe,
marki (najczęściej związane ze sportem), poglądy, organizacje, a także usługi. Dla jednych są dobrym sposobem na reklamę. Inni mówią o nich, że są małymi dziełami sztuki. Są także nazywane aktem wandalizmu i zaśmiecania przestrzeni publicznej.
marki (najczęściej związane ze sportem), poglądy, organizacje, a także usługi. Dla jednych są dobrym sposobem na reklamę. Inni mówią o nich, że są małymi dziełami sztuki. Są także nazywane aktem wandalizmu i zaśmiecania przestrzeni publicznej.
Czym jest wlepka?
Wlepka to nic innego jak mała (najczęściej o powierzchni nie przekraczającej 12x12cm) z reguły kwadratowa samoprzylepna naklejka, która zawiera na sobie różne informacje, hasła, grafiki. Często zdarza się, że taka naklejka zawiera jednocześnie grafikę i tekst. Celem jest przekazanie prezentowanej treści
(reklamy) jak najszerszemu gronu odbiorców. Dlatego wlepki są naklejane w miejscach ogólnodostępnych, przystankach, słupach, ścianach itd.
(reklamy) jak najszerszemu gronu odbiorców. Dlatego wlepki są naklejane w miejscach ogólnodostępnych, przystankach, słupach, ścianach itd.
![]() |
źródło:warsoff.blox.pl |
Historia wlepek
Jako pierwsi po wlepki sięgnęli posługujący się absurdem i dowcipem dadaiści (1915 – 1919). Natomiast w Polsce pojawiły się w czasach II wojny światowej jako antyhitlerowska akcja prowadzona przez grupę „Wawer” w Stolicy i całym kraju. Wlepki stanowiły jeden z elementów akcji konspiracyjnych „Mały Sabotaż” , które polegały na pisaniu tekstów antyhitlerowskich, wypisywania haseł na murach, wysyłaniu ostrzeżeń, ośmieszaniu okupanta i dezorganizacji jego działań propagandowych.
W czasach PRL-u wklejki występowały głównie w formie humorystycznej, lecz były też naklejane, aby głosić propagandowe hasła ówczesnej władzy. Jednak zamiast siania propagandy, przyjęły głównie
charakter humorystyczny, nawiązując często do PZPR (Polska Zjednoczona Partia Robotnicza). Do swoich celów wykorzystywał je także ówczesny rząd, propagując swoisty nacjonalizm, wychwalając polskiego robotnika oraz nastawiając go przeciwko kapitalistycznemu zachodowi.
charakter humorystyczny, nawiązując często do PZPR (Polska Zjednoczona Partia Robotnicza). Do swoich celów wykorzystywał je także ówczesny rząd, propagując swoisty nacjonalizm, wychwalając polskiego robotnika oraz nastawiając go przeciwko kapitalistycznemu zachodowi.
![]() |
źródło: warszawa78.blox.pl |
Modne stało się naklejanie wlepek na barierkach przy skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Treści takiej reklamy są dostosowane do odbiorcy (kierowców) i najczęściej reklamują:
- restauracje,
- usługi hotelarskie,
- pomoc assistance,
- usługi napraw samochodowych itd.
Wlepki bardzo szybko rozprzestrzeniają się, działając jak wirus. Dzięki masowej produkcji koszty
produkcji są znikome. Kolportaż najczęściej odbywa się w grupie np. sympatycy drużyny sportowej. Miejsce na reklamę najczęściej jest nielegalne (budynki, autobusy) przez co bezpłatne. Jest to dość trwała forma reklamy, ponieważ rzadko kto „walczy” z naklejkami i je usuwa. Dziś w ten sposób reklamuje się wszystko, wcześniej wlepki miały charakter propagandowy. Co prawda jest to dość mało perswazyjna i
wymierna forma reklamy, bardziej ukierunkowane jest to jako sposób wyrażenia emocji czy swojej aprobaty, ale mnogość ich występowania sprawia, że reklamowane treści zostają utrwalone przez odbiorcę. Myślę, że mimo wszystko odbiorcy wlepek odbierają je jako akt wandalizmu.
1 komentarz:
Oklejone samochody i witryny firmy to bardzo popularna metoda na promocję biznesu. Takie naklejki wykonują profesjonalne drukarnie.
https://cyfrowo.com.pl/product/naklejki-na-rolce
Prześlij komentarz