piątek, 23 maja 2014

Metody perswazji w reklamie

Perswazja (łac. persuasio) – sztuka przekonywania kogoś do własnych racji. Różni się od manipulacji tym, że przekonanie danej osoby do czegoś nie zaszkodzi jej w późniejszym czasie, gdzie metody postępowania, jakie stosowane są w trakcie perswazji, są stosowane też w trakcie manipulacji. Perswazja opisywana jest również często jako jedna z metod retoryki, bądź jedynie jako nawiązanie do "tradycji retorycznej"

Ze względu na cele perswazji wyróżniamy:
  • Perswazję przekonującą - ma dowieść słuszności lub prawdziwości czegoś.
  • Perswazję nakłaniającą (propaganda) - ma pozyskać dla idei czy doktryny jak największą liczbę zwolenników.
  • Perswazję pobudzającą (agitacja) - ma zjednać odbiorcę dla jakiejś idei, sprawy czy poglądu.
źródło: wikipedia.pl

Każdy z nas zapewne zna zjawisko perswazji i stosuje ją w mniejszym bądź większym stopniu. Codziennie przekonujemy innych do swoich racji. Nawet idąc do sklepu jesteśmy zachęcani przez sprzedawców do kupna przeróżnych rzeczy, a takie zabiegi mają przecież spełnić konkretne cele.
Teksty perswazyjne maja nas do czegoś przekonać, nakłonić do jakiegoś zachowania lub zmiany poglądów. 

Spotykamy się z taka funkcją i w przemówieniach politycznych i w komentarzach, pismach urzędowych a także w reklamie.

Wiele reklam odwołuje się do emocji, kojarząc produkty z uczuciami i wartościami. Przedstawiając je w taki sposób, abyśmy mogli sami się z nimi utożsamić. Tak jest na przykład w reklamach telefonii komórkowych, często ukazując rozmowę wnuka z babcią.

W reklamach często prezentuje się osoby dobrze wyglądające, schludnie ubrane.  W takim wypadku  jesteśmy w stanie jej w cokolwiek uwierzyć. Widząc osobę ubraną w garnitur wydaje nam się ona bardziej wiarygodna. Nawet jeżeliby mówiła coś niezgodnego z prawdą, jest duże prawdopodobieństwo, że w to uwierzymy. Natomiast w odwrotnej sytuacji, kiedy informacji udzielałaby nam osoba o mniejszym poważaniu, wydałaby się tam mniej wiarygodna.

Tak samo widok lekarza, czy osoby podającej się za pracownika medycznego jest silnie na nas oddziałującym. Lekarz jest osobą silnie poważaną w społeczeństwie i z reguły jest tak, że wierzymy od razu we wszystko, co mówi. Reklamy z ich udziałem się po prostu nie stosuje.

Strategia oparta na symbolach seksualnych jest również bardzo owocna. Użycie seksualnych symboli przyciąga uwagę odbiorców szczególnie wtedy, gdy reklamowany produkt przedstawiany jest przez atrakcyjną osobę.

Reklamy oparte na humorze także cieszą się popularnością, są najlepiej przyjmowane przez konsumentów młodszych, kusząc młodego odbiorcę żargonem młodzieżowym.
Wiele wskazuje na to, że sami nie jesteśmy świadomi tego, jak bardzo jesteśmy manipulowani. Wiele zabiegów perswazyjnych wpływa na naszą ocenę produktu, ale perswazja nigdy nie może być pewnikiem sukcesu, gdyż psychika konsumenta jest różnoraka i na każdego wpływa inaczej.


Brak komentarzy: