Perswazja
(łac. persuasio) – sztuka przekonywania kogoś do własnych racji. Różni się od
manipulacji tym, że przekonanie danej osoby do czegoś nie zaszkodzi jej w
późniejszym czasie, gdzie metody postępowania, jakie stosowane są w trakcie
perswazji, są stosowane też w trakcie manipulacji. Perswazja opisywana jest
również często jako jedna z metod retoryki, bądź jedynie jako nawiązanie do
"tradycji retorycznej"
Ze względu na cele perswazji wyróżniamy:
- Perswazję
przekonującą - ma dowieść słuszności lub
prawdziwości czegoś.
- Perswazję
nakłaniającą (propaganda) - ma pozyskać dla
idei czy doktryny jak największą liczbę zwolenników.
- Perswazję
pobudzającą (agitacja) - ma zjednać odbiorcę
dla jakiejś idei, sprawy czy poglądu.
źródło: wikipedia.pl
Każdy z nas zapewne zna zjawisko perswazji i stosuje
ją w mniejszym bądź większym stopniu. Codziennie przekonujemy innych do swoich
racji. Nawet idąc do sklepu jesteśmy zachęcani przez sprzedawców do kupna
przeróżnych rzeczy, a takie zabiegi mają przecież spełnić konkretne cele.
Teksty perswazyjne maja nas do
czegoś przekonać, nakłonić do jakiegoś zachowania lub zmiany poglądów.
Spotykamy się z taka funkcją i w przemówieniach politycznych i w komentarzach,
pismach urzędowych a także w reklamie.
Wiele reklam odwołuje się do
emocji, kojarząc produkty z uczuciami i wartościami. Przedstawiając je w taki
sposób, abyśmy mogli sami się z nimi utożsamić. Tak jest na przykład w
reklamach telefonii komórkowych, często ukazując rozmowę wnuka z babcią.
W reklamach często prezentuje się
osoby dobrze wyglądające, schludnie ubrane. W takim wypadku jesteśmy w stanie jej w cokolwiek uwierzyć.
Widząc osobę ubraną w garnitur wydaje nam się ona bardziej wiarygodna. Nawet
jeżeliby mówiła coś niezgodnego z prawdą, jest duże prawdopodobieństwo, że w to
uwierzymy. Natomiast w odwrotnej sytuacji, kiedy informacji udzielałaby nam
osoba o mniejszym poważaniu, wydałaby się tam mniej wiarygodna.
Tak samo widok lekarza, czy osoby
podającej się za pracownika medycznego jest silnie na nas oddziałującym. Lekarz
jest osobą silnie poważaną w społeczeństwie i z reguły jest tak, że wierzymy od
razu we wszystko, co mówi. Reklamy z ich udziałem się po prostu nie stosuje.
Strategia oparta na symbolach seksualnych jest również
bardzo owocna. Użycie seksualnych symboli przyciąga uwagę odbiorców szczególnie
wtedy, gdy reklamowany produkt przedstawiany jest przez atrakcyjną osobę.
Reklamy oparte na humorze także
cieszą się popularnością, są najlepiej przyjmowane przez konsumentów młodszych,
kusząc młodego odbiorcę żargonem młodzieżowym.
Wiele wskazuje na to, że sami nie
jesteśmy świadomi tego, jak bardzo jesteśmy manipulowani. Wiele zabiegów
perswazyjnych wpływa na naszą ocenę produktu, ale perswazja nigdy nie może być
pewnikiem sukcesu, gdyż psychika konsumenta jest różnoraka i na każdego wpływa
inaczej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz