sobota, 24 maja 2014

Drogie marki w tekstach amerykańskich raperów! styl życia czy reklama? Cześć II




Kolejnym przykładem artystów którzy w swoich tekstach promują pewne marki i styl życia są Gucci Mane oraz Waka Flocka Flame we wspólnym utworze "Ferrari Boyz" promują drogie samochody oraz trunki. W wersie "Riding in the 'Rari same color as Bacardi" który tłumaczymy jako "jeżdze ferrari o takim samym kolorze jak Bacardi" artyści wskazują, że jeżdżą czarnymi sportowymi samochodami o kolorze czarnego rumu Bacardi. Są w tym wszystkim dosyć autentyczni jednak nie można wykluczyć, że jest to ukryta reklama trunku, jeżeli porównuje się drogie, ekskluzywne auto do marki rumu, od razu podbija to markę napoju który jawi się jako alkohol dla "pięknych i bogatych", tym bardziej, że w kolejnych wersach możemy usłyszeć "my engine loud as hell ,sh&t my 'Rari cost about 230 bills.." co tłumaczymy "mój silnik jest piekielnie głośny, moje Ferrari kosztuje około 230 000 dollarów.". Auto za 200 000 $ w kolorze rumu? Te dwie rzeczy tutaj zgrywają się w pewną całość jednak nie można osądzać, że na pewno jest to reklama w końcu z tego z czego słynie styl "bragga" to przecież przepych i bogactwo.

A$AP Rocky to kolejny przykład na to jak bardzo rap oraz drogie marki i przepych są ze sobą powiązane artysta ten w swoich tekstach wymienia praktycznie wszystkie znane marki. W utworze "Peso" słyszymy "ou pull up in that 7 Them 6's, them Benzes, I gets gets the freshest ,Raf Simons, Rick Owens usually what I'm dressed in" Mamy tutaj Bmw serie 6 i 7, Mercedesy, oraz ubrania od Rafa Simonsa i Ricka Owensa.

 Największy haczyk jest jednak w tym, że Rocky rzeczywiście ubóstwia drogie ubrania oraz samochody i często widzimy go na dużych pokazach mody. Pod tym względem nagrał nawet utwór z wokalistką Rihanną o dzwięcznym tytule "Fashion Killa" w którym słyszymy : "She got a lotta Prada, that Dolce & Gabanna I can't forget Escada, and that Balenciaga" oraz "Her jeans is Helmut Lang, shoes is Alexander Wang, and her shirt the newest Donna, Karan". Jedne z najdroższych oraz najbardziej pożądanych przez kobiety marek na świecie. Tutaj jednak obędzie się bez podejrzeń, piosenka ta, jest oficjalnym utworem kampanii reklamowej DKNY ( Donna Karan New York) w której wystąpił sam artysta. Można więc powiedzieć, że upiekł dwie pieczenie na jednym ogniu, nagrał utwór na którym dodatkowo zarobił w kontekście kampanii reklamowej.


Możemy więc zauważyć, że przekaz w utworach raperów zza Atlantyku, nie jest jednoznaczny jedni rapując o drogich markach samochodów czy ubrań próbując być autentycznymi przedstawicielami stylu "braggadocio" drudzy zaś wykorzystują owy styl do podpisywania dużych kontraktów ze znanymi markami budując na tym swój ogromny kapitał. Dla specjalistów od reklamy jest to świetny sposób na dotarcie do konsumenta a artystów na promocje swojej osoby oraz zarobienie na dużych kontraktach.




Brak komentarzy: