sobota, 24 maja 2014

Jak dobrze stworzyć logo ?

Logo to symbol, który determinuje damą markę, utożsamia jej nazwę kojarząc z symbolem graficznym. Logotypy to nic innego jak narzędzia marketingowe jakimi posługuje się przedsiębiorstwo. Prawidłowo zaprojektowane stanie się atrybutem istnienia na rynku .Logo ma za zadanie przedstawiać dany produkt czy usługę, jednocześnie będąc niepowtarzalnym, unikatowym i zapadającym w pamięć odbiorcy znakiem. Złote łuki oraz nadgryzione jabłko zawsze będą się kojarzyły z jedną marką. Na tym polega fenomen dobrego projektu. Rozpoznawalność i jednoznaczne kojarzenie marki to klucz do sukcesu. Logotyp jest odwzorowaniem pozycji marki na rynku. Jest też nośnikiem podstawowych komunikatów marketingowych. Ważne żeby znak towarowy był prawidłowo zaprojektowany. Powinien się opierać na przemyślanym połączeniu cech oraz elementów wyróżniających markę.


Ciekawostka: Logo napoju Coca-Cola praktycznie się nie zmieniło od ponad 100 lat, zaś logo konkurencyjnego napoju Pepsi w sposób znaczący zmienione zostało 15 razy. W internecie krąży wiele retuszowanych grafik, które naśmiewają się z nowego loga. 

A oto przykłady:
źródło: logofimowe.pl
źródło: logofimowe.pl


Jak skutecznie zaprojektować logo ?

  • Logo powinno być proste. Dzięki temu będzie łatwe do zapamiętania. Za przykład prostoty może posłużyć wcześniej wspomniane logo Apple.
  • Logo marki powinno być rozpoznawalne. Dobrze jest, aby logo było kojarzone z marką i rozpoznawalne poprzez znaki szczególne np. kolory, kształty itp. Przykładem możne być logo IKEA, które wykorzystuje kolory: żółty oraz niebieski - kojarząc się ze Szwecją, krajem pochodzenia marki
  • Ponadczasowość to istotna cecha każdego loga. Dzięki niej logo na przestrzeni lat pozostaje niezmienne, przez to klienci dobrze kojarzą je z marką i są do niego przywiązani. W ostatnim czasie sporo marek zdecydowało się na zmianę swojego loga. Najczęściej zostały one zmienione w sposób nieznaczny. Kolorystyka pozostała bez zmian, uproszczone zostały kształty.
źródło: salesnews.pl

źródło: salesnews.pl
  • Dobrze jest, aby logo nie zawierało więcej niż trzy kolory. Większa ilość powoduje rozproszenie uwagi przez co logo nie zostanie dobrze odebrane i zapamiętane. Należy też pamiętać, aby kolory były dobrze dobrane, pasujące do siebie. 
    Znaczenie kolorów zostało opisane na tym blogu przez innego użytkownika. 
  • Logo powinno być unikatowe. Nie powinno zawierać elementów nawiązujących do innych marek. Powinno być autorskie, bo w przeciwnym wypadku logo będzie wyłącznie "kopią". Może się też okazać, że marka, z którego loga zaczerpnięte zostały elementy uzna to za plagiat. Z resztą takie logo nie będzie w pierwszej kolejności kojarzyć się z daną marką.
  • Czcionka to ważna kwestia jeżeli chodzi o zaprojektowanie znaku marki. Dobrze jest, żeby w logotypie użyte były maksymalnie dwa rodzaje czcionki. Większa ilość stylów spowoduje rozproszenie uwagi. Przykłady widać powyżej, oba loga "PZU"oraz "Radio ZET" w swoim znaku wykorzystują dwa rodzaje co pozytywnie wpływa na odbiór wizualny.
Wykorzystując podane zasady można zwiększyć szanse na pozytywny odbiór logotypu przez odbiorców.




Brak komentarzy: