Jesteśmy lepsi od innych
„Wybierz oryginał, a nie
podróbkę” to hasło przewodnie kampanii reklamowej Uniwersytetu Mikołaja
Kopernika w Toruniu, a w zasadzie jego kierunków niestacjonarnych czy studiów
podyplomowych. Kampania wywołała burzę w
mediach i wśród internautów. Ale to właśnie działania kontrowersje mają z
założenia za zadanie. Mają one wyróżniać produkt spośród innych (w tym
przypadku uczelnię) oraz zainteresować szersze grono odbiorców. Przytoczona
kampania to forma kampanii teaserowej (reklama
bez logo), której zadaniem jest wywołać napięcie, zaciekawić, a dopiero w
kolejnym etapie podawany jest komunikat właściwy. Oryginałem we wspominanym
haśle jest UKM, natomiast podróbką jest Wyższa Szkoła tego i Owego (w domyśle
konkurencyjne szkoły niepubliczne). W kampanii posłużono się ponadto symboliką:
żółta uśmiechnięta buzia- UKM, zielona „zgnita” wykrzywiona- konkurencja. Dla
potrzeb przedsięwzięcia wyprodukowano 4 krótkie filmiki promocyjne, bardziej
lub mniej udane czy bardziej lub mniej przekonujące ale każdy z prostym, jasnym
przesłaniem- wybierz to co lepsze. A jak powszechnie wiadomo prosty przekaz to
dobry przekaz. Można więc powiedzieć, że cel uzyskano- rozgłos. Działania reklamowe, jak w każdej innej
dziedzinie, muszą się wyróżniać i zachęcać do zakupu, czyli w tym wypadku
wybrania konkretnej uczelni oraz złożenia w niej kompletu swoich dokumentów
przez maturzystów.
Medialny szum
Puśćmy teraz wodze fantazji i
zastanówmy się w jaki więc sposób można
by wywołać rozgłos medialny wokół Uniwersytetu Opolskiego? (Owszem UO ma swój
film promocyjny, o którym między innymi pisała Ola, a którym przeczytacie
tutaj). Mi chodzi natomiast o sposób reklamy, który zrodził się w mej głowie
przypominając sobie co na mnie tak naprawdę najbardziej działa. Wyobraźmy więc
sobie bilbordy- czerwone tło biały napis: Wyrzucamy polityków; Wyrzucamy
dziennikarzy; Wyrzucamy dyplomatów. Sesja Rady Miasta- kilku studentów
biorących udział wstaje i prezentuje powyżej zaproponowane hasła. Podobne
happeningi dzieją się w innych kluczowych
częściach miasta. Zainteresowanie mediów gwarantowane. Czas na wyjaśnienie:
chodzi o kampanię promocyjną kierunków Politologia oraz Dziennikarstwo na UO.
Zgodnie z właściwościami reklamy teaserowej wywoła ona rozgłos oraz
zainteresowanie konsumenta. Jako, że żyjemy w społeczeństwie obrazkowym musimy
pamiętać, że młodych ludzi przyciągnie reklama, która wyróżniać się będzie na
tle innych. Jeśli chodzi o nabór, myślę, że działanie zaproponowane przeze mnie
bardziej zadziała na młodych ludzi. Jak każde nowatorskie rozwiązanie wiąże ze
sobą ryzyko (ale kto nie ryzykuje, ten nie zyskuje- o przykładach kampanii,
które ze względu na swą odmienność miały być skazane na klęskę, a odniosły
sukces przeczytacie tutaj). Nikt wcześniej w końcu tego nie próbował. Są
ośrodki akademickie, które nie potrzebują tego typu reklamy- będące marką samą
w sobie jak Uniwersytet Jagielloński czy Uniwersytet Warszawski, które swoją
pozycję zawdzięczają wiekowej historii czy wynikom. Każdy mówi, że jest
najlepszy. Każdy przekonuje do najlepszej kadry. Młody człowiek oczekuje jednak
czegoś innego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz