niedziela, 25 maja 2014

Bądź inny niż konkurencja. Czyli słów kilka o promocji uczelni

Jesteśmy lepsi od innych

„Wybierz oryginał, a nie podróbkę” to hasło przewodnie kampanii reklamowej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, a w zasadzie jego kierunków niestacjonarnych czy studiów podyplomowych.  Kampania wywołała burzę w mediach i wśród internautów. Ale to właśnie działania kontrowersje mają z założenia za zadanie. Mają one wyróżniać produkt spośród innych (w tym przypadku uczelnię) oraz zainteresować szersze grono odbiorców. Przytoczona kampania to forma kampanii teaserowej (reklama bez logo), której zadaniem jest wywołać napięcie, zaciekawić, a dopiero w kolejnym etapie podawany jest komunikat właściwy. Oryginałem we wspominanym haśle jest UKM, natomiast podróbką jest Wyższa Szkoła tego i Owego (w domyśle konkurencyjne szkoły niepubliczne). W kampanii posłużono się ponadto symboliką: żółta uśmiechnięta buzia- UKM, zielona „zgnita” wykrzywiona- konkurencja. Dla potrzeb przedsięwzięcia wyprodukowano 4 krótkie filmiki promocyjne, bardziej lub mniej udane czy bardziej lub mniej przekonujące ale każdy z prostym, jasnym przesłaniem- wybierz to co lepsze. A jak powszechnie wiadomo prosty przekaz to dobry przekaz. Można więc powiedzieć, że cel uzyskano- rozgłos.   Działania reklamowe, jak w każdej innej dziedzinie, muszą się wyróżniać i zachęcać do zakupu, czyli w tym wypadku wybrania konkretnej uczelni oraz złożenia w niej kompletu swoich dokumentów przez maturzystów.


Medialny szum


Puśćmy teraz wodze fantazji i zastanówmy się  w jaki więc sposób można by wywołać rozgłos medialny wokół Uniwersytetu Opolskiego? (Owszem UO ma swój film promocyjny, o którym między innymi pisała Ola, a którym przeczytacie tutaj). Mi chodzi natomiast o sposób reklamy, który zrodził się w mej głowie przypominając sobie co na mnie tak naprawdę najbardziej działa. Wyobraźmy więc sobie bilbordy- czerwone tło biały napis: Wyrzucamy polityków; Wyrzucamy dziennikarzy; Wyrzucamy dyplomatów. Sesja Rady Miasta- kilku studentów biorących udział wstaje i prezentuje powyżej zaproponowane hasła. Podobne happeningi  dzieją się w innych kluczowych częściach miasta. Zainteresowanie mediów gwarantowane. Czas na wyjaśnienie: chodzi o kampanię promocyjną kierunków Politologia oraz Dziennikarstwo na UO. Zgodnie z właściwościami reklamy teaserowej wywoła ona rozgłos oraz zainteresowanie konsumenta. Jako, że żyjemy w społeczeństwie obrazkowym musimy pamiętać, że młodych ludzi przyciągnie reklama, która wyróżniać się będzie na tle innych. Jeśli chodzi o nabór, myślę, że działanie zaproponowane przeze mnie bardziej zadziała na młodych ludzi. Jak każde nowatorskie rozwiązanie wiąże ze sobą ryzyko (ale kto nie ryzykuje, ten nie zyskuje- o przykładach kampanii, które ze względu na swą odmienność miały być skazane na klęskę, a odniosły sukces przeczytacie tutaj). Nikt wcześniej w końcu tego nie próbował. Są ośrodki akademickie, które nie potrzebują tego typu reklamy- będące marką samą w sobie jak Uniwersytet Jagielloński czy Uniwersytet Warszawski, które swoją pozycję zawdzięczają wiekowej historii czy wynikom. Każdy mówi, że jest najlepszy. Każdy przekonuje do najlepszej kadry. Młody człowiek oczekuje jednak czegoś innego. 

Brak komentarzy: