sobota, 24 maja 2014

Ile zarabia się w dziennikarstwie, marketingu i reklamie? + to i owo o dzisiejszych realiach w zawodzie CZ I



MARKETING

Zarządzanie i marketing to od kilku lat najpopularniejszy kierunek studiów, a na dziennikarstwo i komunikację społeczną wybiera się co roku ponad 5000 przyszłych studentów. Na jakie zarobki można liczyć pracując po studiach w zawodzie?


Każdy produkt czy usługa potrzebuje strategii marketingowej, aby móc określić jej miejsce i pozycję na rynku. Kluczowe jest też określenie sposobu promocji i kręgu osób, do których ma ona trafić. To właśnie dlatego osoby kompetentne, specjaliści ukierunkowani na sukces w wąskim wycinku danej działalności są dla pracodawców na wagę złota. Dlatego biorąc pod uwagę ogromną konkurencję na rynku, warto rozważyć specjalizację w określonym kierunku – product manager, brand manager, trade marketingowiec.
Skoro tak bardzo ceni się ich pracę, zobaczmy jak to wygląda w przełożeniu na złotówki:

Zarobki w marketingu ( mediana), według pracuj.pl
  • kierownik marketingu – 7300 zł brutto
  • brand manager – 7200 zł brutto
  • product manager 7600 zł brutto
  • project manager – 5000 zł brutto
  • analityk rynku – 4700 zł brutto
  • asystent w dziale marketingu – 2600 zł butto
  • specjalista do spraw marketingu – 4000 zł brutto

DZIENNIKARSTWO / MEDIA

Współcześnie niewielu absolwentów dziennikarstwa znajduje pracę w stacjonarnych redakcjach poczytnego dziennika – nie ma się co oszukiwać, studencie. Jeśli zamykasz się tylko na tę opcję, możesz od razu dać sobie spokój. Dziś dużą część dziennikarzy wchłaniają firmy, które promują swoją działalność za pomocą tzw. content marketingu. Czyli chodzi głównie o pracę przy tworzeniu materiałów blogów, vlogów, tekstów na strony internetowe. Często działa się dla kilku/kilkunastu firm jednocześnie, na umowę zlecenie lub o dzieło. Tradycyjne dziennikarstwo jednak oczywiście nadal ma się dobrze, jednak już nie na taką skalę i nie ma w nim pracy dla wszystkich absolwentów, a przecież trzeba sobie jakoś radzić.

Dziennikarze często nieźle radzą sobie również w zawodzie copywritera. Wymyślanie haseł reklamowych, tworzenie treści reklamowych na ulotki, foldery i inne tego typu. Praca wydawać by się mogła nieskomplikowana, jednak trzeba mieć na uwadze, że tutaj przyda się wiedza szersza niż tylko stricte dziennikarska.

Absolwentów dziennikarstwa zatrudnia się też dzisiaj jako moderatorów portali społecznościowych np. Facebook. Jest to niejako obalenie mitu, że osoby moderujące fan page na portalach nie muszą mieć wykształcenia, kwalifikacji i do tego zarabiają całkiem niezłe pieniądze małym nakładem pracy. W rzeczywistości kompetentny social media manager to najczęściej świetny redaktor, copywritet, PR-owiec, szperacz i znawca internetu, a w dodatku często – przez charakter pracy – uzależniony od napojów energetycznych.

Czy założyciel Facebooka Mark Zuckerberg wiedział, że wraz z internetową społecznością powstaną nowe miejsca pracy? Pewnie nie, a z pewnością nie na taką skalę, bowiem facebook na początku był narzędziem dla studentów, przeznaczonym do nawiązywania i utrzymywania kontaktów, a dziś jest też potencjalnym miejscem całkiem niezłych zarobków. Wymaga to jednak poświęceń, bo jednak jako dziennikarz, który mógłby mieć aspiracje do pisania świetnych tekstów, będzie musiał zadowolić się anonimowością, ciągłą i po czasie na pewno nudną pracą przy komputerze oraz małą ilością snu – fan page trzeba bowiem mieć stale pod „kontrolą”

Zarobki w branży social media manager są bardzo zróżnicowane, więc wpisanie ich do poniższego zestawienia moim zdaniem nie ma sensu. Pensja wahać się może od 3 do 10 000 złotych miesięcznie, choć są i osoby zdesperowane, chętne prowadzić fan page za 50 złotych tygodniowo. Takie osoby zwykle prowadzą ich kilkanaście i robią to po łebkach dodając po jednym czy dwa posty tygodniowo – a nie o to przecież w tym wszystkim chodzi.

Przejdźmy do meritum – zarobki w dziennikarstwie/ mediach – mediana, według pracuj.pl

copywriter – 4100 zł brutto
sekretarz redakcji – 3500 zł brutto
dziennikarz – 2900 zł bru
redaktor – 3400 zł brutto
content manager 4500 zł brutto

Ciąg dalszy nastąpi...



Brak komentarzy: