Przedmiot (RSI): Reklama we współczesnym społeczeństwie informacyjnym
Rok akademicki: 2014/2015
Kierunek: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Studia licencjackie (I stopień): II rok, dzienne
Zajęcia: wtorek, 14:30-16:00, sala 219, II p.
Format zajęć: wykład (30 godzin)
Prowadzący: mgr Bogusław Feliszek
Kontakt: tel. 77 441 40 14, e-mail: biuro[at]pressence.com.pl
Cele ogólne:
Celem kursu jest wzbogacenie i utrwalenie wiedzy na następujące tematy:
1. wybrane koncepcje i metody analizy i diagnostyki komunikacji reklamowej i kampanii reklamowych.
2. aktualne techniki reklamy stosowane w mediach tradycyjnych i reklamowej komunikacji online.
3. krytyczna ocena problemów komunikacji reklamowej i kampanii reklamowych.
1. wybrane koncepcje i metody analizy i diagnostyki komunikacji reklamowej i kampanii reklamowych.
2. aktualne techniki reklamy stosowane w mediach tradycyjnych i reklamowej komunikacji online.
3. krytyczna ocena problemów komunikacji reklamowej i kampanii reklamowych.
Wiodącymi tematami są reklama, marketing, public relations, klasyfikacja i funkcje reklam, elementy reklamowej piramidy, marketing mix, plan marketingowy, corporate identity, prawa twórców, język nowych mediów, współpraca z agencją reklamową, ochrona prawna elementów kampanii reklamowej, reklama w Internecie, sponsoring, kreacja, wizerunek marki, pozycjonowanie, relacje: agencja – klient, kryteria doboru mediów, event marketing, marketing bezpośredni, reklama społeczna, metody badań marketingowych i podstawowe etapy badań.
Efekt praktyczny:
Studenci zdobywają wiedzę i doskonalą umiejętność krytycznego myślenia, analizy, identyfikacji trendów, diagnostyki i prognozowania rynku reklamowego – aktorów reklamy, procesu promocyjnego, mediów masowych, działania komunikacyjnego, treści, publiczności i efektu komunikowania reklamowego.
Studenci zdobywają wiedzę i doskonalą umiejętność krytycznego myślenia, analizy, identyfikacji trendów, diagnostyki i prognozowania rynku reklamowego – aktorów reklamy, procesu promocyjnego, mediów masowych, działania komunikacyjnego, treści, publiczności i efektu komunikowania reklamowego.
Formy, metody i techniki nauczania:
Wykład, prezentacja, dyskusja, pytania (przygotowawcze, sokratejskie, zbierające), burza mózgów, debata oksfordzka, praca w grupie, esej, recenzja, blog.
Wykład, prezentacja, dyskusja, pytania (przygotowawcze, sokratejskie, zbierające), burza mózgów, debata oksfordzka, praca w grupie, esej, recenzja, blog.
Zagadnienia szczegółowe:
1. WYKŁAD (30 godzin)
I. Wprowadzenie do reklamy: 1. reklama, marketing i public relations, 2. reklama bezpośrednia i pośrednia, 3. po co się reklamować, 4. klasyfikacja i funkcje reklam, 5. elementy reklamowej piramidy
II. Reklama w społeczeństwie: 1. korzyści, 2. wpływ, 3. etyka, 4. wartość, 5. marketing mix, 6. plan marketingowy
III. Tożsamość i wizerunek: 1. definicja pojęcia: corporate identity, 2. cele corporate identity, 3. komunikacja i zachowanie
IV. Twórcy: 1. prawa twórców, 2. charakterystyka praw autorskich, 3. współpraca z agencją reklamową, 4. ochrona prawna elementów kampanii reklamowej
V. Media: 1. prasa, 2. radio i telewizja, 3. reklama zewnętrzna, 4. reklama w Internecie
VI. Inne formy reklamy: 1. sponsoring, 2. gry losowe, loterie, konkursy promocyjne
VII. Kreacja: 1. tekst reklamowy, 2. obraz, 3. ruch, 4. dźwięk, 5. humor i śmiech, 6. emocje, 7. stereotyp
VIII. Marka: 1. co naprawdę kupujemy, 2. znajomość marki, 3. wizerunek marki, 4. pozycjonowanie
IX. Agencja reklamowa: 1. agencja – klient, 2. współpraca z agencją reklamową, 3. agencje public relations
X. Ewolucja mediów: 1. kryteria doboru mediów, 2. radio, 3. prasa i magazyny, 4. telewizja, 5. internet
XI. Język nowych mediów: 1. reprezentacja numeryczna, 2. modularność, 3. automatyzacja, 4. wariacyjność, 5. transkodowanie
XI. Język nowych mediów: 1. reprezentacja numeryczna, 2. modularność, 3. automatyzacja, 4. wariacyjność, 5. transkodowanie
XII. Nowe formy reklamy: 1. reklama natywna, 2. promocja sprzedaży, 3. public relations, 4. event marketing, 5. marketing bezpośredni, 6. public participation, 7. incentives travel, 8. zarządzanie systemami jakości, 9. reklama społeczna
XIII. Badania marketingowe: 1. podstawowe metody badań marketingowych, 2. podstawowe etapy badań, 3. standardowe metody badań, 4. Internet a badania marketingowe, 5. techniki multimedialne
XIV. Debata oksfordzka: "Czy zakazać reklam?" Tezy debaty: 1. Reklamy podnoszą ceny towarów i usług. 2. Reklamy wzmacniają silne firmy. 3. Reklamy korumpują media. 4. Reklamy przekonują do kupna bezwartościowych produktów i usług. 5. Reklamy to stek kłamstw. 6. Reklamy przekonują do kupna niepotrzebnych produktów i usług.
XV. Podsumowanie (prezentacje studentów)
I. Literatura obowiązkowa
1. Baudrillard J., 2005. Symulakry i symulacja, Warszawa: Sic!
2. Doliński D., 2003. Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk: GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
3. Levinson P., 1999. Miękkie ostrze, Warszawa: Muza S.A.
4. Ogilvy D., 2008. Ogilvy o Reklamie, Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA
5. Pratkanis A., Aronson E., 2004. Wiek propagandy, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
6. Rozwadowska B., 2002. Public relations, Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA
7. Wierzchoń M., Orzechowski J., [red.] 2010. Nowe Trendy w Reklamie, Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica
II. Literatura uzupełniająca
1. Aronson E., 2000. Konformizm [w:] Aronson E., Człowiek – istota społeczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., s. 22-60
2. Aronson E., 2000. Środki masowego przekazu, propaganda i przekonywanie [w:] Aronson E., Człowiek – istota społeczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., s. 61-111
3. Aronson E., 2000. Uprzedzenia [w:] Aronson E., Człowiek – istota społeczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., s. 278-334
4. Aronson E., 2000. Sympatia, miłość i wrażliwość interpersonalna [w:] Aronson E., Człowiek – istota społeczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., s. 335-388
5. Fleischer M., 2003. Corporate identity [w:] Fleischer M., Corporate identity i public relations, Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, s. 108-159
6. Le Bon G., 1986. Poglądy i wierzenia tłumu [w:] Le Bon G., Psychologia tłumu, tłum. B. Kaprocki, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 94-150
7. Mikosz J., 2010. Reklama internetowa w Polsce [w:] Pieszkun-Olejniczakowa E., Bachura J., Worsowicz M. [red.], O mediach i komunikacji, Łodź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 259-268
III. Literatura koncepcyjna dla zainteresowanych
1. Eco U., 1972. Pejzaż semiotyczny, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
2. Filipiak M., 2003. Homo communicans: wprowadzenie do teorii masowego komunikowania, Lublin: Wydawnictwo UMCS
3. Hall E., 2009. Ukryty wymiar, Warszawa: Muza S.A.
4. Huntington S. P., 2008. Zderzenie cywilizacji, Warszawa: Muza S.A.
5. Kołakowski L., 2009. Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania, Kraków: Znak
6. Wasilewski J., 2006. Retoryka dominacji, Warszawa: Wydawnictwo Trio
7. Zimbardo P., 2008. Efekt Lucyfera, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
IV. Lektury do recenzji
1. Anderson Ch., 2011. Za darmo, Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
2. Balter D., Butman J., 2005. Poczta pantoflowa. Sztuka marketingu szeptanego, Gliwice: OnePress
3. Caples J., Hahn F.E., 2000. Skuteczna reklama, Warszawa: Dom Wydawniczy ABC
4. Czarnecki A., Korsak R., 2001. Planowanie mediów w kampaniach reklamowych, Warszawa: PWE Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
5. Drzycimski A., 2000. Komunikatorzy. Wpływ. Wrażenie. Wizerunek, Warszawa – Bydgoszcz: Branta
6. Gladwell M., 2002. Punkt przełomowy. O małych przyczynach wielkich zmian, Kraków: Znak
7. Heath R., 2008. Reklama. Co tak naprawdę wpływa na jej skuteczność, Gdańsk: GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
8. Jachnis A., 2008. Psychologia Konsumenta, Bydgoszcz: Branta
9. Kall J., 2009. Reklama, Warszawa: PWE Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
10. Kędzior Z., Karcz K., 2001. Badania marketingowe w praktyce, Warszawa: PWE Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
11. Kuśpit M., 2010. Temperament i Kontrola Emocjonalna a Percepcja Reklamy Wizualnej, Lublin: Wydawnictwo UMCS
12. Levine M., 2003. Partyzanckie public relations w Internecie, Warszawa: Agencja Wydawnicza Placet
13. Lewiński P. H., 2008. Retoryka Reklamy, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
14. Lewis H., Nelson C., 2000. Podręcznik reklamy, Warszawa: WIG PRESS
15. Lindstrom M., 2009. Zakupologia, Kraków: Znak
16. Manovich L., 2006. Język nowych mediów, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
17. Olins W., 2004. Wally Olins o marce, Warszawa: Instytut Marki Polskiej
18. Postman N., 2002. Zabawić się na śmierć, Warszawa: Muza S.A.
19. Reeves B., Nass C., 2000. Media i ludzie, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy
20. Ries A., Ries L., 2004. Upadek reklamy i wzlot public relations, Warszawa: PWE Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
21. Śmid W., 2008. Język reklamy w komunikacji medialnej, Warszawa: CeDeWu Centrum Doradztwa i Wydawnictw
22. Thiele-Dohrman K., 1980. Psychologia plotki, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy
23. Trout J., 2000. Wyróżniaj się lub zgiń, Kraków: IFC PRESS
24. Winn D., 2003. Manipulowanie umysłem – Pranie mózgu, warunkowanie, indoktrynacja, Wałbrzych: Oficyna Wydawnicza UNUS
25. Witkowski T., 2000. Psychologia kłamstwa, Wałbrzych: Oficyna Wydawnicza UNUS
Wymagania:
Podstawy zaliczenia przedmiotu: aktywność na wykładach, regularne wpisy na blogu http://blokreklamowy.blogspot.com, recenzja książki oraz esej końcowy.
Szczegółowe łączne warunki zaliczenia wykładu:
1. Obecność na zajęciach. Systematyczne i rzetelne przygotowywanie się do zajęć; rzeczowy i twórczy udział w dyskusjach oraz zaangażowanie w debacie oksfordzkiej; dopuszczalna jedna absencja.
2. Recenzja. Recenzja książki z listy 25 rekomendowanych lektur (praca indywidualna lub grupowa – max. 2 osoby; 4 strony A4, czcionka Times New Roman, 12 pkt.). Termin do 5.05.2015, 23:55. Format: .doc lub .rtf. Tytuł e-maila: Recenzja_D_Kowalski (litera D – symbol studiów dziennych). Praca przesłana na adres e-mail: biuro[at]pressence.com.pl.
1. Obecność na zajęciach. Systematyczne i rzetelne przygotowywanie się do zajęć; rzeczowy i twórczy udział w dyskusjach oraz zaangażowanie w debacie oksfordzkiej; dopuszczalna jedna absencja.
2. Recenzja. Recenzja książki z listy 25 rekomendowanych lektur (praca indywidualna lub grupowa – max. 2 osoby; 4 strony A4, czcionka Times New Roman, 12 pkt.). Termin do 5.05.2015, 23:55. Format: .doc lub .rtf. Tytuł e-maila: Recenzja_D_Kowalski (litera D – symbol studiów dziennych). Praca przesłana na adres e-mail: biuro[at]pressence.com.pl.
3. Blog. Systematyczne umieszczanie na blogu http://blokreklamowy.blogspot.com wpisów związanych z przedmiotem zajęć. Do zaliczenia tej pracy potrzeba co najmniej 7 wpisów. Wpisy nie powinny pojawiać się rzadziej niż raz na dwa tygodnie. Pod uwagę brane są wpisy w okresie: 4.03-26.05.2015.
Zaliczenie końcowe przedmiotu:
Studenci mają do wyboru dwie formy zaliczenia końcowego przedmiotu:
1. Egzamin pisemny (esej)
2. Esej końcowy
Decyzję o wyborze formy zaliczenia końcowego przedmiotu każdy student powinien osobiście przekazać prowadzącemu do 24.03.2015.
1. Egzamin pisemny (esej)
Praca własna studenta (3 godziny w sali egzaminacyjnej); do wyboru jeden z trzech tematów z programu przedmiotu "Reklama we współczesnym społeczeństwie informacyjnym".
2. Esej końcowy
Jeżeli student wybierze opcję 2 (esej końcowy), powinien przedstawić prowadzącemu do 21.04.2015 pisemny plan eseju (czcionka Times New Roman, 12 pkt.). Plan powinien zawierać proponowany temat, główne pytania lub tezy, bibliografię i inne źródła (pierwotne i wtórne).
Esej może traktować na każdy temat związany z reklamą we współczesnym społeczeństwie informacyjnym. W podsumowaniu powinny znaleźć się własne konkluzje. Dopuszcza się prace grupowe (max. 3 osoby); takie projekty powinny być uzgodnione z prowadzącym. Objętość eseju 15 stron A4 – czcionka Times New Roman, 12 pkt., wyłączając bibliografię.
Termin do 19.05.2015, 23:55. Format: .doc lub .rtf. Tytuł e-maila: Esej_D_Kowalski (litera D – symbol studiów dziennych). Praca przesłana na adres e-mail: biuro[at]pressence.com.pl.
Uwaga: W przypadku wielu błędów literowych praca jest odsyłana do poprawki.
Praca jest zaliczana po naniesieniu wszystkich poprawek zgłoszonych przez prowadzącego.
Prowadzący nie wysyła potwierdzeń otrzymania wysłanych prac. Jeżeli prowadzący nie otrzyma pracy, poinformuje o tym na zajęciach lub za pomocą poczty elektronicznej.
Punktacja
1. Aktywność na zajęciach 15 pkt.
2. Recenzja 15 pkt.
3. Blog 30 pkt.
4. Esej 40 pkt. (zaliczenie od 20 pkt.)
Skala ocen
Uwaga: regularne postępy + niezależne myślenie + wewnętrzna motywacja = lepsza ocena końcowa
2 | 3 | 3,5 | 4 | 4,5 | 5 |
0-49 pkt. | 50-60 pkt. | 61-72 pkt. | 73-83 pkt. | 84-95 pkt. | 96-100 pkt. |
Uwaga: regularne postępy + niezależne myślenie + wewnętrzna motywacja = lepsza ocena końcowa