środa, 20 maja 2015

Co fandomy mogą mieć wspólnego z reklamą?

Na co dzień przy wyborze filmu, książki czy gry, często kierujemy się opinią znajomych, rodziny, sławnych osób, które są dla nas autorytetami. Ich dobre rekomendacje dla danej pozycji traktujemy jako swego rodzaju wyrocznię. Chętniej przeczytamy książkę, jeśli spore grono osób w naszym otoczeniu będzie o niej mówić. Znajomi polecając nam dane dzieło filmowe czy literackie w pewien sposób je reklamują, nakłaniają do poświęcenia swojej uwagi i pieniędzy. Zresztą kto z nas będąc miłośnikiem określonego serialu nie zaczynał maniakalnie 'wciągać' w tą miłość kolejne osoby? 


Obok klasycznego fana istnieje jeszcze inny jego podgatunek, który swoje bezgraniczne uwielbienie wyraża nie tylko za pomocą słów bądź niekontrolowanych pisków. Mowa o fanach, którzy na podstawie swoich ulubionych książek, seriali, gier i filmów tworzą własne opowiadania, wiersze, rysunki, grafiki, memy, kostiumy. Osoby te należą zazwyczaj do określonych społeczności skupionych wokół danego filmu, książki, etc. - nazywa się je fandomami.

Każdy fandom ma swoje własne żarty, język, powiedzonka, skróty myślowe. Skupia fanów z różnych części świata. Jednak to czemu chciałabym poświęcić więcej uwagi to ich twórczość, która w pewnym stopniu reklamuje dane dzieło popkultury.


Artyści 'fandomowi' najczęściej tworzą 'fanarty' (są to wszelkiego rodzaju rysunki i grafiki) oraz 'fanfici' (twórczość literacka). Najpopularniejszym portalem internetowym z 'fanficami' jest fanfiction.net, mający w swojej bazie tysiące opowiadań związanych z popularnymi aktorami, serialami, filmami, książkami, a także grami, kreskówkami czy muzykami. Ta ogromna platforma pozwala użytkownikom dzielić się swoją twórczością w nieograniczony sposób.

Uważam 'fanarty' i 'fanfici' za niestandardową formę reklamy. Choć założenie to należy nie brać zbyt dosłownie i jako 'prawdę objawioną'. Są tworzone przez miłośników, którzy w ten sposób chcą wyrazić swoje przywiązanie i szacunek. Po części jednak ich twórczość przyczynia się do wzrostu zainteresowania daną książką czy filmem, a co za tym idzie: do zwiększenia sprzedaży biletów, DVD, e-booków. Należy jednak pamiętać, że fandomy to miejsca przede wszystkim tworzone przez fanów i dla fanów, a nie koncernów filmowych i wydawnictw.

Brak komentarzy: