poniedziałek, 25 maja 2015

Nastrój i emocje w reklamie


Zdaniem psychologów nastrój w jakim się znajdujemy, ma ogromny wpływ na to jak postrzegamy otaczający nas świat. Świat, w którym również docierają do nas reklamy. Warto zastanowić się nad tym jak nasze samopoczucie wpływa na ocenę reklamowanych towarów i usług.

Alice Isen w 1987 roku przeprowadziła badania dotyczące nastroju. Wprowadziła w dobry nastrój losowo wybraną grupę klientek supermarketu wręczając im niespodziewanie drobny upominek. Po paru chwilach do kobiet podchodził ankieter i zadawał pytania związane zupełnie z czymś innym, np. z używaniem samochodów. Te same pytania zadawano grupie osób, które nie otrzymały wcześniej żadnego prezentu. Jak się okazało, pierwsza grupa była bardziej zadowolona z działania swoich samochodów, aniżeli druga. Z tego badania można wyciągnąć wniosek, że drobne upominki wprawiły ankietowanych w dobry nastrój.

www.curriculum.pl

Kolejne ciekawe badanie przeprowadził Jean – Charles Chebat. Wyświetlał części swoich pracowników smutny film, a części wesoły. Tym samym wprowadzał ich w negatywny i pozytywny nastrój. Następnie wyświetlił wszystkim scenę obsługi klienta w banku, podczas której pracownik na chwilę opuszcza okienko i zostawia petenta samego. Ludzie wprowadzeni w pozytywny nastrój lepiej ocenili sprawność obsługi, niż pozostali, wprowadzeni w negatywny nastrój.

www.parkingretkinia.pl

Zapamiętywanie treści reklam jest lepsze przy nastroju pozytywnym, ponieważ wtedy organizm „wie”, że wszystko jest dobrze i nie trzeba niczego zmieniać. Gorzej jest jeśli odbiorca ma zły nastrój, ponieważ wtedy chce się pozbyć tego dyskomfortu i nie skupia uwagi na prezentowanych treściach. Widz może być również w neutralnym nastroju. Wtedy analizuje na spokojnie wszystkie „za” i „przeciw”, chłodno rozważa zakup towaru lub skorzystania z usługi.

Istotnym elementem każdej reklamy jest muzyka. Jeśli jest to muzyka lubiana prze odbiorcę, wtedy taka osoba lepiej zapamięta przekaz reklamowy, a także chętniej kupi reklamowany produkt. Często jest tak, że kojarzymy muzykę z daną reklamą, ale nie znamy jej tytułu.

przeambitni.com

Jakie emocje może wywoływać reklama? Wiadomo, że pozytywny przekaz pozwala zapamiętać reklamę. Jednak zdarzają się też reklamy, które wywołują uczucie lęku i strachu. Są to wszystkie reklamy agencji ubezpieczeniowych, które mówią: Twój dom, samochód może się spalić, zostać obrabowany – ubezpiecz je! Emocjami, które pojawiają się w reklamie są również wstyd i poczucie winy, ponieważ są one bardzo osobistymi emocjami. Jeśli przekaz reklamowy wywołuje u nas tego typu zachowania, robimy wszystko aby je zniwelować.

pzu.szczecin.pl


Humor w reklamie sprawia, że reklama mocniej przyciąga uwagę odbiorców i są oni chętniejsi do zakupu. Oczywiście musi być on dobrze wyważony i dostosowany do grupy, do której jest kierowana, bo jak wiadomo, każdy ma inne poczucie humoru. Dla jednej osoby reklama może być zabawna, drugą może zaś urazić. Poprzez taki zabieg, między nadawcą a odbiorcą tworzy się pewna więź emocjonalna. Ludzie lubią rozrywkę i tego typu przekazy dobrze do nich docierają, a także przynoszą zamierzony przez nadawcę cel.  

www.wegetarianie.pl

2 komentarze:

Anonimowy pisze...

Akurat jeśli chodzi o same emocje to jak najbardziej ważne jest to, aby poruszyć odbiorcę naszej reklamy. Ja również całkiem niedawno czytałem o wykorzystaniu influencerów do reklamy http://dochodmarzen.pl/kim-jest-influencer-i-na-czym-polega-influencer-marketing/ i muszę przyznać, że jest to bardzo fajna sprawa.

Izabella Nowotka pisze...

Wybór odpowiedniej agencji reklamowej to klucz do sukcesu każdej firmy. Wielu przedsiębiorców decyduje się na współpracę z https://haiku.com.pl/, gdzie znajdują kompleksowe usługi reklamowe. Agencja ta specjalizuje się w tworzeniu unikalnych strategii marketingowych, które pomagają firmom zwiększyć swoją widoczność w sieci.