sobota, 23 maja 2015

Kobieta w reklamie

W współczesnym świecie większości reklam występują kobiety. Nie trudno zauważyć, że kobieta jest postrzegana za pomocą wielu stereotypów , w ten sposób kreowany jest jej wizerunek w oczach mężczyzn. Można podzieli to na kilka etapów – idealnej matki, perfekcyjnej żony , wrednej teściowej , pani domu , zakupoholiczki oraz słabej i głupiej dziewczyny.  Wyżej wymieniony jest to przykład kobiety tradycyjnej.

Źródło : http://i1.ryjbuk.pl/0722a8388baf8f800e72a0ff5205ee683d445342/11042012017-jpg

Niestety wiele różnych reklam pokazują nam kobietę zwalczającą trudną plamę na ubraniach  lub jak nakarmić dziecko żeby zapewnić mu energię na cały dzień.  Z radością na twarzy wykonuje wszelkie obowiązki domowe, sprawia jej to ogromną przyjemność. Skoro specjalny płyn do mycia naczyń szybko i skutecznie usuwa zabrudzenie , a proszek do prania przywraca niesamowitą biel koszuli. W ten sposób reklama kreuje wizerunek człowieka  aby manipulować naszymi emocjami , uczuciami i zachowania mi . W ten sam sposób jest przedstawiany model rodziny. Szczęśliwa rodzina na łonie natury.  W ten sposób osoby młode i piękne zachęcają nas do kupna jakiegoś produktu.

W wizji reklamy występuje wiele kreacji kobiety w dzisiejszych czasach . Zacznijmy od pierwszego typu reklam. Kobieta aktywna , pewna siebie , która znalazła swoje miejsce w życiu zawodowym, ma określone ambicje. Uprawiająca sporty wyczynowe czyli bieganie , lekkoatletyka itp. Przykładem jest reklama antyperspirantu  firmy Adidas. Kobieta potrzebująca dobrego dezodorantu , który zatrzyma powstający pot na skórze. Widać w tej reklamie obraz kobiety nowocześniej , która nie zajmuje się tylko domem i rodziną . Ma również czas także dla siebie.
                                           Źródło : https://www.youtube.com/watch?v=heUQlaJFqgs
Omówmy teraz kobietę domową. Wygląd bardzo przeciętny , ubiera się skromnie, jest w nieokreślonym wieku  oraz nie wykazuje zbyt dużego intelektu.  Ma u swojego boku  mężczyznę , którego musi zadbać.  Przynosi szczęście i zadowolenie męża i dzieci. Przykładem jest reklama majonezu z Winiary .Widzimy w niej szczęśliwą rodzinę . Kobieta nakryła do stołu  dla swojego męża i dziecka. Widać szczęście i radość jaką niesie kobieta w kuchni.
                                            Źródło : https://www.youtube.com/watch?v=GLs2qNwE_mg
Kobieta nowoczesna coraz częściej pojawia się w reklamach . Bardzo często jest młoda, piękna , elegancko ubrana dziewczyna, która wie, czego chce, stawia sobie konkretne cele i do nich dąży. Jest osoba aktywną zawodowo , przedsiębiorcza , dba o swój wizerunek  wśród znajomych i pracowników oraz o  samą siebie. Używa specjalnych kremów, lakierów, oryginalnych perfum, zdrowo się odżywia  i uprawia sporty. Pragnie wyglądać profesjonalnie.  Panie pokazane są przy biurku przed komputerem. Przykładem jest reklama mBanku. Widzimy kobietę siedzącą przed komputerem, która chce mieć pozytywne relacje z klientami. Ubiór ma elegancki , jest szefową, panią w domu , kierowcą samochodu.
                                          Źródło : https://www.youtube.com/watch?v=SuK8nHNwxNo
Bardzo często kobieta pokazywana jest w reklamach jako uwodzicielka , pełna kontrowersji. Obowiązkowo musi być piękna , pociągająca , seksowna. Przyciągać męski wzrok. Kobiece ciało jest wykorzystywane chętnie w reklamach skierowanych do mężczyzn. Nic tak nie przyciąga płeć męską jak ponętne ciało kobiet. Ma za zadanie rozpalić pożądanie mężczyzn . Taki przykład niesie reklama serka Danio. Zmysłowa kobieta podchodzi do mężczyzny , a w tym czasie dopada ją głód . Kojarzony z głodem seksualnym. Taka manipulacja zdarza się co raz częściej w kręgu pań. Innym przykładem jest także reklama Kinder Bueno . Uwodzicielka kobieta przyciąga do siebie wampira batonem. Nie każda kobieta , która je batona czy serek jest pokazana w stanie najwyższego uniesienia. Reklamy takie dotyczą przede wszystkim przyjemności z jedzenia czekolady.  Mężczyźni są kuszeni na wszelkie sposoby i są zahipnotyzowani nieskazitelnym spojrzeniem kobiet.
                                           Źródło : https://www.youtube.com/watch?v=UDsbgPAlFpE
                                          Żródło : https://www.youtube.com/watch?v=PYE-gQ5_veU
Tak niektórzy  postrzegają kobiety w telewizji, która z cała pewnością sprytnie wykorzystuje stereotypy . Czy oferuje w ten sposób gotowe wzorce ? Czy po prostu chce przyciągnąć do siebie potencjalnych konsumentów? To już zależy od nas samych indywidualnie. Czy jesteśmy skłonni na manipulację ze strony telewizji .


2 komentarze:

Ewa pisze...

Słuchajcie, a co sądzicie o reklamie na Facebooku? Ja właśnie szukam jakiś ciekawych rozwiązań i znalazłem firmę https://fabrykamarketingu.pl/reklama-na-facebooku/ która zajmuje się takimi kampaniami. Myślicie, że warto zainwestować w taką reklamę?

Agnieszka Kowalik pisze...

W końcu to chodzi o to by potencjalnego klienta zainteresować. Firmy też chcą się wyróżnić na tle konkurencji co zupełnie nie dziwi. Tu http://www.powerbalancepolska.pl/wyroznij-sie-na-tle-konkurencji-wyslij-klientom-katalog-produktow/ z resztą też jest ten temat przedstawiony