poniedziałek, 25 maja 2015

Reklama telewizyjna – wady i zalety

Reklamy są z nami od dawna, nie obejrzymy żadnego filmu bez przerwy na spot polecający dany produkt, czy usługę. Przeciętny czas trwania takiej reklamy to około 30 sekund a więc niewiele, aby odpowiednio zachęcić odbiorcę do skorzystania z danej oferty. Do nośników reklamy telewizyjnej zaliczamy filmy reklamowe (spoty), programy reklamowe, telesprzedaż oraz tzw. plansze reklamowe.
Źródło: http://www.womkat.edu.pl/files/standaryzacja/Belferplus/grupa_4/b_benson/reklama-telewizyjna.jpg

Do zalet reklam ukazywanych w telewizji zaliczyć musimy bez wątpienia ich bardzo duży zasięg, ponieważ blisko 97% społeczeństwa posiada swój odbiornik telewizyjny w domu. Wysoka oglądalność, to również jeden z pozytywów tego nośnika promocji. W Polsce średni czas oglądania telewizji wynosi niecałe cztery godziny, co daje Polakom miejsce w europejskiej czołówce. Z pewnością niski koszt dotarcia do jednego odbiorcy wiele znaczy dla producentów reklam telewizyjnych, gdyż jedno obejrzenie reklamy przez pojedynczą osobę kosztuje zaledwie pięć gorszy. Kolejnym pozytywnym aspektem tego rodzaju reklam jest ich abstrakcyjna forma łącząca dźwięk, obraz oraz ruch, przez co staje się bardziej zauważalna i wzbudza większe zainteresowanie wśród  widzów. Ich działanie skupia przez to kilka bodźców, które oddziałują na odbiorcę, czyli każdego  z  nas ludzi żyjących na świecie. Reklama telewizyjna wpływa również pozytywnie na wizerunek firmy oraz jej produktów. Co daje nam dobrze prosperujące przedsiębiorstwa, dysponujące ogromnym kapitałem pieniężnym. Każdy człowiek pijąc poranną kawę, jedząc  samotnie obiad, czy to odpoczywając po dniu ciężkiej pracy ma chęć zasięgnięcia wiedzy na temat co w danym dniu wydarzyło się w jego kraju i na świecie. Właśnie ta opiniotwórczość sprawia, że dla ogromnej grupy ludzi to właśnie telewizja i reklamy w niej ukazywane są jedynym źródłem wiedzy o otaczającym ich świecie.
Poniższy wykres przedstawia udział poszczególnych stacji telewizyjnych w rynku reklamy w roku 2014. 
Źródło: http://media2.pl/g/0/43889.jpg

Nie z samych superlatyw słyną reklamy widoczne w naszych odbiornikach telewizyjnych. To co utrudnia działanie reklamodawców to niewątpliwie wysokie koszty całkowite przygotowania i emisji reklamy wiążące się z ogromnymi wydatkami. W dzisiejszych czasach jesteśmy dosłownie bombardowani reklamami, zauważalny jest ich nadmiar. Nie każda reklama jest dobra, a co za tym idzie nie zawsze podoba się odbiorcy. Czasami producenci nie potrafią sprawnie przekazać nam to z czego słynie ich produkt, co prowadzi do ulotności przekazu. Z pewnością długi czas produkcji takiej reklamy i okres, w czasie którego zostanie ona doprowadzona do emisji w pewien sposób ją ogranicza. Wiele osób widząc reklamę momentalnie zmienia kanał na inny, aby uniknąć nudzących ich informacji, które wywołują irytację i podenerwowanie zwłaszcza jeśli oglądamy nasz ulubiony serial.

To tylko kilka kwestii związanych z reklamami telewizyjnymi. Jak widać mają one wiele zalet, które powinny zachęcić producentów do jak najlepszego wykorzystania tego typu nośnika promocji swoich produktów. Nie brakuje jednak wad, z którymi należy sobie efektownie radzić. 

Brak komentarzy: