piątek, 22 maja 2015

Powroty na rynek

Powroty na rynek produktów, które już kiedyś miały dobrą pozycję, bywają trudne. To trochę tak jak z budowaniem kondycji: zbudować ją jest trudno, stracić ją można w mig, a znów odzyskać jest chyba jeszcze trudniej niż za pierwszym razem. Postaram się pokazać na przykładzie dwóch produktów, jak te powroty po latach wyglądały.


Jako pierwsze napoje Frugo. Chyba każdy pamięta chwytliwe hasło reklamowe: "No to Frugo!", które walnie przyczyniło się do sukcesu tego produktu na polskim rynku. Ba! Frugo zyskało miano napoju kultowego. Marka stworzona przez firmę Alima Gerber trafiła do Polski w 1996 roku, jednak 6 lat później (w 2002 roku) marka została wystawiona na sprzedaż. Dobre czasy Frugo odeszły w zapomnienie. Nabywcą została firma Krynica Zdrój, która zbankrutowała po dwóch latach i słuch o kolorowych napojach zaginął. Dopiero w 2009 roku Frugo pozornie wyciągnęła z dołka firma Aflofarm, gdzie po kolejnych dwóch latach stwierdzono, że wprowadzenie Frugo na rynek to zbyt duże wyzwanie, biorąc pod uwagę zakres ich działalności. Trzecią z kolei firmą, która kupiła Frugo, była firma FoodCare. Do transakcji między Aflofarmem, a FoodCare doszło w marcu 2011, a już w lipcu Frugo, po prawie 10 latach nieobecności, powtórnie zadebiutowało na polskim rynku. Oczywiście, marka okazała się przysłowiowym "samograjem", klienci wracali do lat swojego dzieciństwa wybierając Frugo i dzisiaj Frugo to już nie tylko napoje, to marka dynamicznie rozwijająca się, oferująca m. in. żelki. Trzeba jednak przyznać, że powrót nie był łatwy.


Mówiąc o powrotach, nie sposób zapomnieć o Old Spice - amerykańskiej marce, która pojawiła się w Polsce jeszcze podczas wojny, za sprawą amerykańskich żołnierzy. Zapach Old Spice kojarzył się wtedy z luksusem i lepszym światem. Wtedy był to produkt luksusowy, ale z czasem przejęty przez koncern Procter & Gamble produkt, kojarzył się tylko ze statecznymi emerytami i jego znaczenie na rynku systematycznie malało. Wszystko jednak zmieniło się za sprawą doskonałego marketingu w 2011 roku. Old Spice wypuścił serię kontrowersyjnych, ale także zabawnych reklam z Isaiah Mustafą w roli głównej, dzięki czemu wzrosło zainteresowanie produktami Old Spice wśród młodych ludzi.
Wspomniałem o kontrowersjach, jakie wzbudzała ta kampania reklamowa, dość powiedzieć, że powyższy spot reklamowy został uznany za nieetyczny decyzją Komisji Etyki Reklamy z 2012 roku. Ciekawe dlaczego? :)


Brak komentarzy: