Telewizyjna
reklama jest jednym z najtrudniejszych zadań, z jakim przychodzi
zmierzyć się ich producentom. Z tego względu pragną oni
zagwarantować swoim klientom najwyższą jakość produkcji. Możliwe
jest to ze względu na wypracowany latami schemat. Jak wygląda
tworzenie reklamy „od kuchni” i jak zrobić to tak, aby wszystko
przebiegło sprawnie i efektywnie?
Do
etapu pierwszego, czyli PREPRODUKCJI zalicza się m.in. kompletowanie
ekipy realizacyjnej
i casting, wybór lokacji, dobór środków, koszty. Oczywiście zanim zacznie się realizować jakikolwiek z tych punktów, należy przygotować odpowiednie dokumenty, które stanowią podstawę w realizacji tego przedsięwzięcia. Dlatego im lepiej zostaną omówione najdrobniejsze elementy filmu, tym mniej rzeczy zaskoczy w trakcie zdjęć. Brak takich kryzysowych sytuacji przekłada się też na niższe koszty realizacji. Poza tym rozłożenie spotu na najdrobniejsze elementy przed produkcją ujawnia niedociągnięcia scenariuszowe i niepotrzebne nerwy.
i casting, wybór lokacji, dobór środków, koszty. Oczywiście zanim zacznie się realizować jakikolwiek z tych punktów, należy przygotować odpowiednie dokumenty, które stanowią podstawę w realizacji tego przedsięwzięcia. Dlatego im lepiej zostaną omówione najdrobniejsze elementy filmu, tym mniej rzeczy zaskoczy w trakcie zdjęć. Brak takich kryzysowych sytuacji przekłada się też na niższe koszty realizacji. Poza tym rozłożenie spotu na najdrobniejsze elementy przed produkcją ujawnia niedociągnięcia scenariuszowe i niepotrzebne nerwy.
Kompletowanie
ekipy realizacyjnej
Reżyser,
ustalając to uprzednio z domem produkcyjnym, poleca i dobiera
pozostałych członków: operatora, scenografa, montażystę oraz
stylistę, charakteryzatora i fryzjera. Kolejnych członków ekipy
dobierają zazwyczaj szefowie poszczególnych pionów produkcyjnych.
Casting
Reżyser
przygotowuje także opis postaci, jakie są poszukiwane i ról, jakie
mają być odegrane. Przeważnie nie kończy się na jednym castingu,
lecz wstępna selekcja pozwala na dalsze poszukiwania, które
zakładają m.in. to jak dana osoba prezentuje się w określonym
kostiumie, jak zagra omówioną scenkę itp.
Lokacja
Lokacje
czyli po prostu obiekty zdjęciowe to dosłownie wszystkie miejsca,
gdzie będą realizowane zdjęcia. Dzieli się je na plenery i
wnętrza. Jeśli scenariusz zakłada realizację zdjęć we
wnętrzach, można je albo wynająć i zaadaptować na potrzeby
spotu, albo zbudować scenografię w hali zdjęciowej (wariant
znacznie droższy, ale bardziej podatny na wszelkie modyfikacje). Za
wyszukanie odpowiedniej lokacji odpowiada konkretna osoba.
Przedstawia ona kilka,
kilkanaście
propozycji w formie zdjęć. Następnie
dokonuje
się wstępnej selekcji. Takie,
wybrane
już
miejsca osobiście odwiedzają reżyser, operator i kierownik
produkcji, aby
podjąć ostateczną decyzję.
Środki
techniczne i środki realizacji
Kierownik
produkcji wraz z reżyserem i operatorem określają, za pomocą
jakich środków technicznych dokładnie będzie realizowany spot.
Celem tego jest uzyskanie jak najlepszego efektu końcowego w ramach
ustalonego już wcześniej budżetu. Tak więc zwieńczeniem etapu
przedprodukcyjnego jest spotkanie PPM (pre-production meeting) , na
którym akceptowane są wszystkie ustalenia dotyczące produkcji. Są
na nim obecne wszystkie najważniejsze osoby biorące udział i
nadzorujące produkcję reklamy. Spotkania takie trwają od kilku
godzin do nawet kilku dni (przy większych i bardziej kosztownych
produkcjach)! Omawiane są szczegółowo takie kwestie jak m.in.:
stylizacja postaci, charakteryzacja, lokacja, scenografia, rekwizyty,
efekty specjalne, muzykę, wszelkie harmonogramy. By uniknąć
nieporozumień, klient powinien sygnować akceptację każdego
kolejnego ustalenia. Po zatwierdzeniu wszystkich punktów nie powinno
się już w nich dokonywać żadnych zmian.
Koszty
produkcji
Podstawowe
elementy mające wpływ na owe koszta to, np.: ilość
dni
zdjęciowych (każdy kolejny dzień to wyższy koszt wynajęcia ekipy
i sprzętu filmowego), ilość
aktorów i epizodystów, rodzaj lokacji, technika
zdjęciowa,
klasę
reżysera (im bardziej znane nazwisko, tym wyższe honorarium),
realizację zdjęć w niedziele i święta oraz w godzinach nocnych,
ilość efektów specjalnych.
Do
etapu drugiego, czyli PRODUKCJI- ZDJĘĆ zalicza się tylko dwa
następujące wyróżniki: sceny trudne oraz lidera na planie. Jest
to przeważnie
najkrótszy etap w realizacji filmu reklamowego, od którego jednak
najwięcej zależy. Każdy dzień zdjęciowy musi być bardzo
precyzyjnie zaplanowany. Praca powinna odbywać się zgodnie ze
wcześniejszym
dziennym planem. Jeśli
się tak nie udaje, należy pamiętać,
że każda nadgodzina na planie kosztuje więcej
niż każda poprzednia.
Opis
kolejnych wyróżników etapu drugiego oraz etapu trzeciego już
niedługo w ciągu dalszym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz