wtorek, 26 maja 2015

Może to praca dla Ciebie?

               Z pewnością każdy z nas z mniejszą bądź większą łatwością powie nam kto wymyśla reklamy. Oczywiście używając własnych słów nie utrzymując sztywnej formy ani regułki, która odpowie nam na to pytanie. Tylko ilu z nas dokładnie wie co to jest za słowo „copywriter”? No pewnie już nie każdy. Jest to zawód, o który w obecnym czasie zabiegają i potencjalni pracownicy, ale też jest wielki popyt na rynku pracy na takie stanowisko. Co się jednak kryje za tym anglojęzycznym słowem, jaki zawód?

               Copywriter jest to autor tekstów i sloganów reklamowych. Czyli dokładniej rzecz ujmując pisze słowa do reklam prasowych, telewizyjnych czy radiowych oraz innych materiałów promocyjnych takich jak ulotki, broszury, strony internetowe itp. Copywriter jednak nie kończy swojej działalności tylko na błyskotliwym haśle czy też dłuższej frazie, ale jest obecny w całym procesie kreacji poprzez ustalenie graficznego motywu ogłoszenia, pisanie scenariuszy bądź spotów reklamowych kończąc nawet na wyborze muzyki do całego projektu. Czy to odpowiedzialna rola ? I tak i nie. Reklama musi być chwytliwa, która poruszy i przykuje uwagę odbiorcy, to bardzo ważne w kampanii reklamowej lecz samo stanowisko nie wiąże się z ogromną odpowiedzialnością, ponieważ zawsze stoi za jedną akcją promocyjną sztab ludzi na czele z dyrektorem kreatywnym. Czy więc każdy może się starać o to stanowisko? No oczywiście jak na każde w życiu, nie. Do tej roli potrzebny jest talent literacki, łatwość wyrażania swoich myśli, umiejętność zgrabnej frazeologii języka. Powinien również mieć  wiedzę na zachowanie konsumenta oraz znać i czuć siłę perswazji. Co jednak może pocieszać to fakt, że w tym zawodzie nie liczy się wykształcenie. Możesz być inżynierem robotyki mechanicznej, chemikiem bądź też krawcową, ale jeśli posiadasz wyżej wymienione cechy i umiejętności ten zawód może stać się twoim głównym źródłem utrzymania. A i właśnie, tutaj dochodzimy do sprawy, która dla wielu jest kluczowym aspektem w wyborze pracy, kasa! Czy to dochodowe zajęcie? Odpowiedź brzmi tak, jednak nie można liczyć na gaże, które powalają na kolana. Zarobki copywritera oscylują w bardzo rozbieżnych widełkach, bo zaczynają się od 2000zł a mogą sięgać nawet 15 tysięcy złotych. Zależy oczywiście od akcji promocyjnej oraz firmy zajmującej się ów przedsięwzięciem.  Jednak średnia najczęściej proponowana stawka jest w granicach od 3 do 5 tysięcy złotych. Każdy pomyśli dobra pieniądze za niewielki wysiłek. Chłodziłbym jednak głowy przed takimi stwierdzeniami, bo o ile aktor biorący udział w reklamie, ma odegrać scenkę 15 sekund i dostaje za to masę pieniędzy, to copywriter naprawdę wykonuje ogromną pracę.

               Copywriter w dzisiejszych czasach jest osobą niezbędną w akcji kampanii reklamowej na każdym szczeblu niezależnie od formy przekazu, czy to reklama telewizyjna czy też radiowa, a może nawet zwykła ulotka. W dużej mierze dzięki nim dostajemy finalny „produkt” jakim jest reklama. Czuje jednak, że jest to jednak zawód niedoceniany, na który często nikt nie zwraca uwagi. Porównać go można do operatora kamery, nieważne jakim sztukmistrzem by nie był i tak główną rolę zawsze będzie grała piękna pogodynka. Dla mnie to osobiście wielka sztuka być copywriterem na dobrym poziomie przez kilka lat, to sztuka ciągłego rozwijania się oraz adaptacji do potrzeby rynku. Większość z nas pewnie chciałaby w ten sposób zarabiać pieniądze uważając to za lekkie i przyjemne. Kto nam więc broni się sprawdzić w tej roli? Powodzenia !

Brak komentarzy: