czwartek, 14 maja 2015

Czym jest reklama ambientowa?

„Reklama jest najwspanialszą formą sztuki XX wieku. Pewnego dnia historycy i archeologowie odkryją, że reklamy naszych czasów są najbogatszym i najwierniejszym odzwierciedleniem życia codziennego i wszelkich czynności ludzkich, jakie pozostawiło po sobie jakiekolwiek społeczeństwo. Pod tym względem hieroglify egipskie nawet nie umywają się do reklam.” 
Marshall McLuhan

Codziennie jesteśmy atakowani milionami przekazów reklamowych. W telewizji, radiu, prasie i na ulicy. Reklamy stały się naszym naturalnym środowiskiem przez co stopniowo zaczęliśmy się na nie uodparniać. Zwykłe reklamy i bilbordy już dawno straciły na skuteczności i nie skupiają naszej uwagi w takim stopniu na jakim zależy reklamodawcy. Żyjemy w czasach kiedy na uwagę potencjalnego klienta trzeba sobie ciężko zapracować i działać nieschematycznie by ją utrzymać. I to właśnie są główne założenia Ambient Marketingu. Reklamą ambientową możemy nazwać wszystkie niestandardowe formy promocji, które zaskakują obserwatora.

W Polsce nie jest to najpopularniejszy schemat promowania produktów. Efektywna kreacja ambientowa jest nakierowana na konkretny produkt, a jednym z jej najważniejszych założeń jest dobrze stargetowana grupa odbiorców. Nie jest to łatwe zadanie, ponieważ linia między kreatywnością, która jest niezbędna przy tego typu kampaniach, a przesadą, która zniechęca do nas klientów jest bardzo cienka. Trzeba również bardzo uważać by nasza instalacja w jakikolwiek sposób nie naruszała środowiska naturalnego lub nie przyczyniała się do jego zanieczyszczenia. Taka sytuacja miała miejsce w Łodzi kiedy jedna z większych firm wykorzystała naklejki, na których przypadkowi przechodnie mogli wpisywać dowolne teksty. Wlepki w bardzo szybkim czasie praktycznie obkleiły miasto, a cała akcja została uznana za zaśmiecanie przestrzeni publicznej.

Już na pierwszy rzut oka widać znaczne różnice między reklamą ambientową a innymi sposobami reklamowania. Najmocniejszy nacisk kładziemy bowiem na formę wyrażenia stworzonej kreacji. W reklamie kontekstowej, oprócz layoutu istotny jest także związek z miejscem, w którym jest prezentowana. Żeby odniosła sukces reklama ambientowa musi wchodzić w interakcję z wnętrzami pomieszczeń i zewnętrzny otoczeniem, a także z nośnikiem reklamowym. Nie możemy również zapomnieć o rozwoju technologicznym, który otwiera przed reklamą nowe możliwości pozwalające na dotarcie do większej grupy odbiorców

Dobrze przeprowadzona kampania ambientowa nie tylko skupia uwagę klienta, ale pozostaje w jego świadomości i bardzo często okazuje się zwycięstwem wizerunkowym. Taka forma reklamy zazwyczaj jest bonusem dla marki, bardzo rzadko cała kampania skupia się tylko na działaniach tego typu. Możliwe, że właśnie to jest powodem tak dużej kreatywności twórców. Niewątpliwie strategia ambientowa to strategia przyszłości, która będzie bawić, przeszywać i zadziwiać.

Oto kilka bardzo efektownych przykładów reklamy ambientowej:

Bic: Ogromne ostrze

WFF: "Chroń środowisko"

Toysdirect.com

Tibits:"Bardzo, bardzo świeże wegetariańskie jedzenie"

Rimmel: Szybkoschnący lakier do paznokci

Policja z Elm Grove: "Wolniej znaczy lepiej"

KitKat: "Zrób sobie przerwę"

Frontline: Reklama środka przeciwpchelnego dla psów

Festiwal radiowy w Zurychu



Brak komentarzy: