poniedziałek, 18 maja 2015

Reklama od kuchni CZESC DRUGA

Przypominając z poprzedniego tekstu: Do etapu drugiego tworzenia reklamy, czyli PRODUKCJI- ZDJĘĆ zalicza się tylko dwa następujące wyróżniki: sceny trudne oraz lidera na planie. Jest to przeważnie najkrótszy etap w realizacji filmu reklamowego, od którego jednak najwięcej zależy. Każdy dzień zdjęciowy musi być bardzo precyzyjnie zaplanowany. Praca powinna odbywać się zgodnie ze wcześniejszym dziennym planem. Jeśli się tak nie udaje, należy pamiętać, że każda nadgodzina na planie kosztuje więcej niż każda poprzednia.


Sceny trudne
Do trudniejszych scen zalicza się głównie te wymagające udziału przykładowo dzieci, dużej liczby osób, statystów, zwierząt, jak również te wymagające udziału kaskaderów przy niebezpiecznych scenach. Należy pamiętać, iż dzieci są w stanie pracować na planie dużo krócej niż osoby dorosłe. Czas ten określony jest przez szczegółowe przepisy i dostosowywany jest do wieku najmłodszych. Co więcej, dzieci wymagają specjalnego traktowania, to znaczy trzeba mieć do nich wyjątkowe podejście ze względu na różnicę w przeżywaniu określonych scen- inaczej pewne rzeczy odbiera dziecko, a inaczej dorosły. Dlatego też do filmów z dziećmi wybiera się reżyserów mających już doświadczenie w takich przedsięwzięciach. Do pozostałych elementów, które wchodzą w skład trudnych scen trzeba zaliczyć pogodę podczas ujęć na zewnątrz studia oraz oczywiście wspomniane już wcześniej efekty specjalne. Wszystko to sprawia, że czasem nakręcenie pozornie łatwej do zrobienia, np. 30-sekundowej reklamy to często tak naprawdę kilka dni ciężkiej pracy na planie.


Lider na planie
Czyli kto tak naprawdę na owym planie rządzi? Warto sobie zadać i sumiennie odpowiedzieć na to pytanie jeszcze zanim na dobre zacznie się produkcja. Wiele osób, wiele pracy, wiele emocji, dlatego tak ważna jest współpraca, nawet w sytuacjach kryzysowych. Warto również i wtedy opanować owe emocje na rzecz zgodnej i owocnej komunikacji. Przechodząc do konkretów: komunikować się z aktorami powinien tak naprawdę jedynie reżyser, ponieważ inne zachowanie może zakończyć się niepotrzebnymi spięciami, co więcej może spowodować opóźnienia w produkcji, a co za tym idzie źle wpłynąć na efekt końcowy. Oczywiście wszystkie wątpliwości, jakie mogą się nasunąć w trakcie tworzenia reklamy, należy najpierw wyjaśnić z agencją, producentem i reżyserem- jeszcze na planie! Aby o niczym nie zapomnieć i aby każdy z osobna wiedział, na jakim etapie pracy się znajduje, na planie wiesza się wydrukowany papier, tak zwany shootingboard. Kierownik planu ma za zadanie skreślenie każdego kolejnego ujęcia, które już zostało zrealizowane.

Do etapu trzeciego, czyli POSTPRODUKCJI, zalicza się montaż offline, kolaudację, obróbkę negatywu i transfer oraz kolorkorekcję. Postprodukcja to natomiast te wszystkie czynności, którym poddaje się nagrany już materiał, aby uzyskać finalny efekt, gotowy do emisji na antenie.


Obróbka negatywu i transfer
 Wywołanie negatywu jest konieczne o tyle, o ile zdjęcia zrealizowano za pomocą kamery na taśmie światłoczułej. Polega on przede wszystkim na obróbce chemicznej- to znaczy na wywołaniu taśmy filmowej. Później wystarczy zeskanować każdą klatkę owego negatywu do pliku cyfrowego. W przypadku kamery otrzymujemy natychmiast materiał w postaci plików.

Kolorkorekcja
Najprościej mówiąc jest to po prostu kolorowanie filmu. Za pomocą specjalnego sprzętu nadaje się obrazowi ostateczny kształt, kolor itp. Sprzęt ma wiele możliwości, na przykład pozwala na doświetlanie ciemnych partii obrazu, przyciemnianie jasnych. Takie podstawowe funkcje są zawsze przydatne i potrzebne. Montaż online to ostatni już etap pracy nad całym obrazem. W jego trakcie spot uzyskuje finalny charakter. Prace nad dźwiękiem z kolei, mogą trwać nawet przez cały proces postprodukcji, jednak ostatnie poprawki robi się już na sam koniec, czyli po zaakceptowaniu online’u. Należy pamiętać, że jakiekolwiek niezgranie wiąże się z kolejnymi kosztami produkcji, niepotrzebnymi swoją drogą.


Montaż offline
Na tym etapie reżyser wraz z montażystą wybierają najlepsze ujęcia spośród wszystkich zarejestrowanych, po czym układają je we właściwie im przydzielonej kolejności. Czasami powstaje nawet kilka wersji spotu, z których agencja i jej klient mogą wybrać ową finalną. Ważne jest to, że po zaakceptowaniu przez klienta offline’u każda kolejna zmiana wiąże się oczywiście z dodatkowymi kosztami, dlatego tak ważny jest na każdym etapie pracy odpowiedni harmonogram, którego muszą się trzymać wszyscy. Przeważnie montaż offline przedstawia się do zatwierdzenia już z podłożoną muzyką i lektorem.


Kolaudacja
Czyli po prostu moment ostatecznego zatwierdzenia filmu przez klienta. Powinna ona odbyć się w studiu postprodukcyjnym, wyposażonym w odpowiednie, specjalistyczne monitory i sprzęt odsłuchowy, tak aby efekt był idealnie widziany oraz słyszany. Może się to też odbyć w innych warunkach, ale klient i tak uprzednio musi zatwierdzić film na specjalistycznym sprzęcie.
Dzieje się tak dlatego, że każdy monitor komputerowy czy telewizor domowy pokazuje inaczej kolory, kontrast barw itp. Dlatego bez obejrzenia obrazu na odpowiednim monitorze i odsłuchania dźwięku na odpowiednich słuchawkach nie da się ocenić ostatecznie, czy udało się otrzymać upragniony efekt.
Cały proces produkcji filmu reklamowego kończy się zgraniem taśm emisyjnych. Może być też wykonaniem plików emisyjnych albo wykonaniem kopii kinowej, jeśli planuje się spot wyświetlać w kinie.

Brak komentarzy: