wtorek, 19 maja 2015

Strzałka, kropka i kółeczko. Co oznacza to logo?

Logo. 

Niby banalna rzecz. Widzimy je na co dzień. Niektóre są nam bliższe, inne mniej. Większość firm (jeśli nie wszystkie) posiada własne unikatowe logo, które pozwala zidentyfikować ich przedsiębiorstwo na rynku. Wyróżnić spośród konkurencji. Jest to także sposób na komunikację z potencjalnym klientem, wejście z nim w interakcję. Oczywiście, logo można przypisać nie tylko samej marce, ale również: agencji, organizacji, produktowi, usłudze, przedsięwzięciu, imprezie, projektowi lub samej idei. Jest to przede wszystkim wyróżnik, chociaż jest to nadal zbyt ogólnikowe traktowanie tak ważnego składnika, który buduje wizerunek i tożsamość firmy.

Logo jest graficzną interpretacją brzmienia lub/i znaczenia nazwy. Zawsze nawiązuje w pewien sposób do prezentowanego przedmiotu lub zjawiska, stąd żadne logo nie jest (a przynajmniej nie powinno być) przypadkową zbitką logotypu oraz doborowych symboli. Zawsze jest to spójna kompozycja niosąca za sobą głębsze, sugestywne znaczenie. 

A czy wy wiecie, co czai się pod logami znanych wam marek? W tym wpisie pokażę wam dziesięć przykładów znanych brandów, których znaki graficzne kryją w sobie drugie dno.

1. BMW


W historii BMW na początku miało związek z lotnictwem. Ich logo nawiązuje do tej tradycji. Białe pola symbolizują śmigła samolotu, zaś niebieskie pola reprezentują błękit nieba.

2. Carrefour

Słowo „carrefour” z francuskiego oznacza „rozdroże”. Logo owej sieci hipermarketów nawiązuje do tego w oczywisty sposób. W logo widoczne są dwie strzałki wskazujące dwa odrębne kierunku („drogi”). Na dodatek, znak graficzny został zaprojektowany z użyciem trzech kolorów. Spostrzegawczy widzą, że są to barwy francuskiej flagi: czerwony, biały i niebieski. 

3. Amazon

Żółta strzałka przy logotypie zaczyna się przy literze A i wskazuje na literę Z. Jest to nawiązanie do pojęcia „alfy i omegi” czyli swoistej obietnicy, że właśnie ten sklep internetowy zawiera wszystko, czego potrzebuje konsument (od A do Z). Całkiem trafnie, w końcu to największy sklep online na świecie.
Strzałka może być również interpretowana jako uśmiech zadowolonego klienta.

4. Toyota

Trzy eliptyczne kształty w logo toyoty reprezentują trzy serca: serce klienta, serce produktu i serce postępu technologicznego. Co więcej, założycielem marki był Japończyk Toyoda Sakichi, który zrezygnował z nazwania swojej marki dokładną transkrypcją swojego nazwiska. Wytłumaczenie? Zapisanie „Toyoda” po japońsku wymaga użyciu dziesięciu kresek, „Toyota” jedynie ośmiu. Cyfra 8 jest w Japonii uważana za pomyślną. 

5. Apple

Prawdopodobnie logo marki Apple oznacza słynny „zakazany owoc” z biblijnej opowieści o Adamie i Ewie. 

6. FedEx

Na pierwszy rzut oka jest to niezauważalne, ale przestrzeń pomiędzy literą „E” i „X” tworzy strzałkę, która symbolizuje postępowe myślenie i odważne spoglądanie firmy w przyszłość. Może oznaczać również sam fakt prowadzenia działalności zajmującej się przewozem przesyłek. 

7.  Adidas

Logo Adidas przypomina górę, która reprezentuje przeszkody, które ludzie muszą pokonać. Pierwotnie logo składało się z samych trzech pasków, które nie miały bliższego znaczenia, stąd nowy znak nawiązuje do tej tradycji. 

8. Sony VAIO

„VA” w logo zostało zaprojektowane tak, aby przypominało falę analogowego sygnału, zaś „IO” przypomina cyfry 1 oraz 0, które nawiązują do kodowania cyfrowego (tzw. programowanie zero jedynkowe).  Logo łączy w sobie ideę tradycji oraz nowoczesności. 

9. Beats

Znak sławnej firmy produkującej słuchawki. Jeśli się przyjrzycie, zobaczycie, że ich logo także włożyło jedną parę. ;) 

10. Toblerone

Marka ta pochodzi ze szwajcarskiego miasta Bern, które również znane jest jako „Miasto Niedźwiedzi”. Jeśli się przyjrzycie, zobaczycie kształt niedźwiedzia wtopiony w górę nad logotypem. 

Oto moje dziesięć propozycji. A może wy znacie jakieś loga, które mają w sobie ukryte znaczenie? 

Brak komentarzy: