Zakup jakiegokolwiek produktu wiąże
się dziś z niemałym wyzwaniem. W natłoku marek i oferowanych
przez nie wyrobów z których każdy opatrzony jest metką
„najlepszego i najtańszego" decyzja, jaki wybrać staje się drogą
przez mękę. Firmy próbują wyeliminować ten problem i „ułatwić
nam” życie prześcigając się w stosowaniu technik marketingowych
i testując na nas coraz to oryginalniejsze sposoby przyciągania
uwagi.
W dobie korporacji, z których każda
zatrudnia wysoko wykwalifikowanych specjalistów od mieszania nam w
głowach metody, które choć minimalnie tracą na skuteczności,
natychmiast zastępowane są nowymi. Nie od dzisiaj wiadomo, że przy
zakupach kierujemy się głównie emocjami, rzadko analizujemy i
zwykle korzystamy ze ścieżek, które wcześniej utorowali dla nas
spece od reklamy. Cena i jakość danego produktu
przestają być wyróżnikiem – większość towarów należących
do tej samej kategorii oferuje nam porównywalne parametry. Jak w
takiej sytuacji podjąć decyzję i przestać miotać się pomiędzy
regałami ?
(http://www.itsgroup.com/en/about-us/commitments/csr)
Od pewnego czasu szeroko propagowany
jest trend, który można nazwać odpowiedzialnym konsumpcjonizmem.
To odpowiedź na najbardziej pierwotne potrzeby jednostki ludzkiej.
Dla każdego z nas istotne jest poczucie, że mamy kontrolę nad
własnym postępowaniem, a wybory, które podejmujemy, są naturalną
konsekwencją świadomej dedukcji. Lubimy także myśleć o sobie jak
o kimś dobrym i potrzebnym. Chcemy być częścią wspólnoty i brać
udział w istotnych działaniach z punktu widzenia społeczeństwa.
Coraz częściej zwracamy uwagę na takie kwestie jak ochrona
środowiska, wspieranie lokalnych przedsiębiorstw i inicjatyw
społecznych, strategię zrównoważonego rozwoju i sposoby
traktowania pracowników przez firmy-potęgi. W pewnym sense jest to przejaw troski o
otaczający nas świat, z drugiej strony zabijamy wyrzuty sumienia
wynikające z stylu życia, jaki prowadzimy. Marki wykorzystują te zależności i
na ich podstawie opracowują nowe strategie biznesowe, trafiające w
nasz najczulszy punkt – potrzebę bycia potrzebnym.
Reputacja marki, a praktyki CSR
CSR – z ang. Corporate Social
Responsibility, to w dosłownym tłumaczeniu społeczna odpowiedzialność biznesu. W koncepcji tej zakłada się, że
przedsiębiorstwa korzystają z kapitału klientów, więc powinny w
jakiś sposób zwracać go ludzkości poprzez działania dla niej
korzystne. Coraz więcej marek dostrzega potencjał drzemiący w tym
z niepozornym geście. Korzyści płynące z tego rodzaju akcji są
potężne. Przede wszystkim to znakomite narzędzie odczarowujące
wizerunek marki. Firmy kojarzone z wątpliwym podejściem do norm
etycznych, testujące swoje produkty na zwierzętach, wspierają
rozwój kobiet (L'oreal Polska dla Kobiet i Nauki – program
stypendialny dla kobiet naukowców), Coca Cola regularnie wycina lasy
deszczowe i zanieczyszcza środowisko, równocześnie finansując
społeczności lokalne i zrównoważony rozwój, a marki odzieżowe
propagujące recykling, produkują ubrania w fabrykach nie
przestrzegających praw człowieka. Etyczna schizofrenia? Być może,
ale przeprowadzona umiejętnie i powtarzana regularnie, potrafi
zdziałać cuda. Zwiększenie sprzedaży, wzmocnienie lojalności
klientów, poprawa atrakcyjności na rynku pracy, to tylko kilka z
nich. Wszystko to przekłada się na zbudowanie przewagi
konkurencyjnej.
Czy rzeczywiście należy wierzyć w
globalną wrażliwość wiodących marek ? Niekoniecznie. Faktem
jednak jest, że niektóre z nich rzeczywiście mogą wpłynąć na
nasze postawy i zmienić je na lepsze, a przynajmniej skłonić do
refleksji. CSR, to technika win-win, korzyści są obopólne, o ile
zechcemy w nich uczestniczyć.
Oto kilka przykładów działań CSR :
(http://thepackaginginsider.com/bloom-everlasting-chocolate-biodegradable-plant-growing-packaging/)
Czekoladki BEC,
biodegradowalne opakowanie z sadzonką, z której można wyhodować
roślinę.
(http://zory.naszemiasto.pl/artykul/podworko-nivea-w-zorach-powstanie-jesli-zaglosujecie,3335457,art,t,id,tm.html)
„Podwórko NIVEA” - sto
rodzinnych placów zabaw na setne urodziny marki
Kompania Piwowarska ogranicza ilość
wody przy produkcji piwa
VOLKSWAGEN zachęca do korzystania z
tradycyjnych schodów
(http://newsroom.electrolux.com/pl/wp-content/common/photos_poland/7.jpg)
Electrolux tworzy obudowę odkurzacza z śmieci zebranych na Helu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz