czwartek, 14 maja 2015

Seks i kontrowersja- czyli reklamy Calvina Kleina


       Od wielu lat światowej klasy marki odzieżowe opierają swoją reklamę głównie na seksualności i pociągu. Często reklamodawcy pozwalają sobie także na coś więcej niż tylko nagie ciała i prowokujące pozy. Sięgają po atrybuty, które niekiedy wręcz obrzydzają i zdecydowanie wykraczają poza granicę dobrego smaku. Ich celem jest jedynie przykucie uwagi odbiorcy i wyróżnienie na tle innych, mało charakterystycznych reklam. Często ze względu na zbyt dużą ilość wulgaryzmu kampanie zostają blokowane i niedopuszczone do emisji. Firmom nie straszne jest nawet płacenie ogromnych kar, za prezentowanie nieodpowiednich treści, a wszystko tylko po to, żeby wywołać jak największy skandal, który jednocześnie równa się z osiągnięciem ogromnego sukcesu.


http://www.zeberka.pl/img/el/nat/190.jpg




       Marka Calvin Klein słynie z kontrowersyjnych reklam. Doskonale wie, że "seks sprzedaje się najlepiej”. Od lat 80. właściwie prawie każda kampania tej marki wzbudzała kontrowersje. Amerykanie są już przyzwyczajeni do prowokacyjnych treści, kampanii i epatowania seksualnością w wykonaniu tej firmy Calvin Klein nie boi się pokazać zdjęć i plakatów z wyraźnymi seksualnymi aluzjami, ciągle przełamuje granice. Wszystko zaczęło się od kultowej reklamy z 1980 roku z Brooke Shields, później kontrowersje wzbudziła m.in.  Kate Moss, a także plakaty z kolekcją bielizny dla dzieci, które rozwieszeniu na skutek licznych protestów  zostały usunięte po 24 godzinach.


Oto 10 najbardziej kontrowersyjnych kampanii Calvina Kleina, jakie do tej pory powstały:




Tak jak już wspominałam. Wszystko zaczęło się w 1980 roku od reklamy z Brooke Shields. Modelka wywołała fale oburzenia, gdy w kampanii Calvin Klein Jeans została podpisana hasłem: "Chcesz wiedzieć, co jest między mną a moimi Calvinami? Nic." Reklama została zakazana z uwagi na fakt, że Brooke miała wówczas jedynie 15 lat.
http://www.zeberka.pl/img_new/2015/03/17/calvin-1.jpg
W 1985 roku Calvin Klein Underwear  wypuściła reklamę z półnagą kobietą i dwoma mężczyznami w łóżku. Wywołała oburzenie z uwagi na sugestię o trójkącie, czyli ménage à trois.
http://www.zeberka.pl/img_new/2015/03/17/calvin-2.jpg
Mark Wahlberg i Kate Moss pojawili się w kampanii Calvin Klein CK w 1992 roku. Kate miała wówczas tylko 17 lat i stwierdzono, że jej półnagość jest przesadą.
http://www.zeberka.pl/img_new/2015/03/17/calvin-3.jpg
  
W 1993 roku, w reklamie zapachu Obsession Kate Moss znowu wywołała oburzenie. Mówiło się, że promuje ono look heroinistki.
http://www.zeberka.pl/img_new/2015/03/17/calvin-4.jpg
Kampanii na sezon jesień-zima 1995 autorstwa Stevena Meisela zarzucono zaś promowanie pornografii wśród młodzieży.
http://www.zeberka.pl/img_new/2015/03/17/calvin-5.jpg
Eva Mendes wystąpiła w reklamie perfum Calvin Klein Obsession w 2008 roku. Została zakazana w komercyjnych telewizjach, ponieważ pokazywała za dużo ciała seksownej aktorki.
http://www.zeberka.pl/img_new/2015/03/17/calvin-6.jpg
Od lat 80tych i reklamy z Brooke firma nie zrobiła reklamy telewizyjnej swoich jeansów, aż do roku 2009. Anna Jagodzińska, Anna Selezneva, Natasha Poly, Edita Vilkeviciute i Naty Chabanenko oraz Danny Schwarz, Carson Parker, Mikus Lasmanis i Vladimir Ivanov zostali sfotografowani w dwuznaczynych sytuacjach. Wszyscy modele leżą w objęciach. Poubierani są tylko w słynne Calviny.
 http://www.zeberka.pl/img/el/nat/190_1.jpg
W 2010 Lara Stone wystąpiła w reklamie Calvin Klein autorstwa duetu Mert & Marcus. Pozycja Lary i towarzystwo mężczyzn sugerowało, że mamy do czynienia z gwałtem i przemocą. Bilbordy wywołały spore oburzenie, przez co zostały zdjęte.
http://www.zeberka.pl/img_new/2015/03/17/calvin-7.jpg
Tym razem nie chodziło jednak o widok odkrytego ciała, a obraźliwy wyraz „Fuck”, który marka rzekomo umieściła na zdjęciu.

http://www.zeberka.pl/img_new/2015/03/17/calvin-8.jpg

W tym roku natomiast Calvin Klein wzbudził kontrowersje zatrudniając do kampanii Justina Biebera. Reklama została negatywnie oceniona przez rzekome użycie Photoshopa, który miał nadać Justinowi nieco męskich kształtów.
http://www.adweek.com/files/imagecache/node-blog/blogs/ck-bieber-hed-2014.jpg


       Jak wszyscy widzimy kontekst seksualny wynikający z przekazu reklamowego jest czymś zupełnie normalnym w dzisiejszych czasach. Stał się swego rodzaju dobrym chwytem marketingowym. Marki żerują na rozgłosie osiągniętym  przez kontrowersyjne kampanie, a ludzie z utęsknieniem czekają na kolejne skandale, których często sami się doszukują. Niestety często wykracza on poza granice moralności, etyki reklamowej, czy norm obyczajowych. Firma Calvin Klein decydując się na szokujące reklamy wywołała spory szum medialny. W swoich reklamach dotyka granicy pornografii, czy stylistyki rodem z Playboy'a, a umięśnieni modele w samych jeansach, z wyciągniętą bielizną, uwidoczniają charakterystyczną gumkę z logo marki. Z tego od lat słynie Calvin Klein, więc może faktycznie nie ma sensu tego zmieniać, skoro w przypadku tej firmy erotyzm się sprzedaje.




Brak komentarzy: