niedziela, 25 maja 2014

Logotyp? Na co to komu?

Często mówi się, ze Polacy do czegoś nie dojrzeli. Do związków partnerskich, legalizacji trawy, sprzątaniu po swoim psie, który zasrał cały chodnik. Ale dlaczego tak trudno dojrzeć nam do dobrego gustu i dbania o wizerunek naszej marki?
Nie wiem od jak dawna komunikujemy się pismem obrazkowym, ale na pewno od bardzo dawna. To w końcu pierwszy rodzaj komunikacji homo sapiens, prymitywny i dość intuicyjny. Co chwila mamy do czynienia z obrazkami i znakami. Logotyp jest formą komunikacji między przedsiębiorstwem a klientem, świadczy o firmie. Niestety, na rynku więcej jest nieprzemyślanych logotypów, które nie wiążą się z marką, a do tego są szpetne.
Ile kosztuje dobrze wykonane, spersonalizowane logo? Nieważne jaka będzie cena, dla klienta studia graficznego będzie to i tak kwota horrendalna. Jakoś utarło się, że jak się nie pracuje w kopalni albo nie wnosi codziennie lodówek po schodach, to jest się bumelantem. Stąd śmieszne logotypy, robione w gimpie lub paintcie, wszechobecny karnawał pikseli i zerżniętych z sieci pomysłów. Sprytniejsi przedsiębiorcy, jednak nie na tyle, by zamówić profesjonalne logo, zaczęli korzystać z płatnych programów do samodzielnego układania logotypów z gotowych kształtów.

źródło: www.dobreprogramy.pl

Czy wydanie pieniędzy na profesjonalny projekt, nad którym grafik posiedział, wypijając dziesiątki kubków kawy zagwarantuje nam schludny wizerunek firmy? NIE. W życiu nic nie jest pewne, prócz podatków i tego, że Krzysztof Krawczyk jest nieśmiertelny. Za przykład posłuży mi ostatnia zmiana wizerunku Poczty Polskiej. Z klasycznego logotypu, który był nijaki, zrobiono logotyp oparty na kształcie jajecznicy.


Można spierać się, co do kształtu nowego znaku PP. Dla mnie to duch grający w piłkę nożną. Czy to kojarzy się z pocztą? O ile nie jesteś kretynem, to nie.
Wnioski? Logotyp musi być przemyślany, kojarzący się z marką, czytelny, po prostu ładny. Miejmy nadzieję, że w końcu zaczniemy doceniać te śmieszne symbole. Kampania reklamowa trwa parę miesięcy, logotyp jest przyklejony do naszej marki na lata... lub na zawsze. 

Brak komentarzy: