Agencja
reklamowa w komunikacja oznacza często szeroki zakres usług jaki
jest oferowany klientom. Dzisiejsze zróżnicowanie staje się
wielozadaniowe, by dobrze zakończyć usługę. Pomimo tego warto,
aby znalazły się w nich podstawowe zadania, takie jak badania
rynku, wgląd klienta do kampanii oraz dobrze obrana strategia czy
doradztwo. Oferty agencji reklamowych, często łączą w sobie nie
tylko oferty dotyczące reklamy, ale także marketingu oraz public
relations. Ważne jednak jest to, aby klient także brał w niej
udział.
Jaka
powinna ona być? Mamy do wyboru sieciową, niesieciową, dużą,
małą. Jaka powinna być w relacjach z klientami? Bardziej
partnerska czy może ekspercka? A wcielając się w rolę osoby
korzystającej z tego typu usług, lepiej żeby była liderem na
rynku, czy może jednak mniej znana? I najważniejsze- jakie warunki
powinna spełniać, żeby była po prostu dobra?
W
kategoryzacji agencji reklamowych spotykamy w pierwszej kolejności
podział według kryterium kapitału – na agencje reklamowe
sieciowe i niesieciowe. Do tych pierwszych należą przede wszystkim
agencje międzynarodowe o zagranicznym kapitale. Często są to
firmy, które uchodzą za markę samą w sobie i z góry, może
czasem trochę na wyrost, otrzymują etykietkę lidera rynku. Z racji
istnienia międzynarodowych filii sieciowe agencje mają spójną
strategię, założenia i choć coraz częściej posiadają dość
dużą swobodę działania na rynku lokalnym, to zwykle działają
według określonego modelu. Posiadają zazwyczaj duży kapitał
zagraniczny, przygotowują i odpowiadają za kampanie dużych firm i
spółek tak, aby były to kampanie spójne dla wszystkich krajów, w
których obecny jest produkt danego klienta.
Agencja
sieciowa to filia firmy, która ma swoje jednostki na całym świecie. Mają spójną, renomowaną markę - a co za tym idzie: strategię,
założenia, logotyp. Agencje te zazwyczaj posiadają duży kapitał
zagraniczny i prowadzą kampanie koncernów międzynarodowych.W
celu stworzenia trwałych więzi, trzeba dowiedzieć się, gdzie i
czym kieruje się publiczność .Charakterystyczną
cechą agencji niesieciowych jest oczywiście kapitał – tylko
krajowy. Ale nie oznacza to, że mniejsze agencje, z mniejszym
kapitałem nie radzą sobie równie dobrze. Rozmiar nie ma w tym
wypadku znaczenia.
Dobra agencja reklamowa nie musi być duża, a kreatywne pomysły nie zawsze muszą być powalająco innowacyjne. Agencje sieciowe często działają jak fabryki, produkujące “reklamę” na skalę masową. Ważny jest natomiast
charakter współpracy, znajomość rynku, przeprowadzone rzetelnie
badania.
Jednak
o tym, czy agencja jest „dobra” nie świadczy ani rozmiar, ani
budżety, ani tym bardziej nagrody. Naprawdę „dobra agencja”
musi przede wszystkim rozumieć rynek, a ta wiedza niekoniecznie
wiąże się z kreacją reklam „spektakularnych”. Czasem dobre
„rzemiosło” odnosi lepszy efekt marketingowy niż najbardziej
pomysłowa kreacja. To wiedza marketingowa i kreatywni ludzie,
doświadczeni pracownicy są siłą, jakiej w pierwszej kolejności
potrzeba agencji, by stała się naprawdę dobra.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz