piątek, 23 maja 2014

Reklama dźwignią handlu (na przykładzie gastronomii)

Reklama, jest to działalność mająca na celu jak najszybsze i najbardziej skuteczne rozpowszechnienie określonych wiadomości o towarach i usługach. Do zadań reklamy należy: informowanie przyszłych nabywców o jakości towarów, ich producentach, miejscach i możliwościach kupna oraz wywołanie u konsumentów chęci nabycia oferowanych artykułów, a w konsekwencji wpływanie na popyt. Reklama więc - jest to całokształt środków i metod informowania ludzi o sprzedawanych towarach i formach świadczenia usług.


„Rezygnacja z reklamy w celu zaoszczędzenia pieniędzy jest jak zatrzymanie zegara, aby zaoszczędzić na czasie“. Henry Ford

Reklama w gastronomii stanowi ważny instrument polityki gospodarczej. Nowoczesna reklama opiera się na: wiedzy o potrzebach konsumentów, sposobach zaspokojenia tych potrzeb, metodach komunikowania się z konsumentami. W pewnym stopniu kształtuje i wytwarza społecznie pożyteczną więź między zakładami gastronomicznymi a konsumentami. Reklama wpływa na kształtowanie popytu, racjonalność konsumpcji i podniesienie kultury obsługi i konsumpcji. Potrawy, napoje oraz usługi dostarczane na rynek, zanim zostaną zaakceptowane przez potencjalnych nabywców (przez ich zakup), podlegają normalnym procesom dostosowania do aktualnego popytu.
Osiągnięcie określonego celu w reklamie możliwe jest przy stosowaniu różnych środków. Analizując bliżej środki reklamy możemy wyróżnić wśród nich środki tworzone wyłącznie lub głównie dla celów reklamowych, np. plakat, ogłoszenie, prospekt itp. Nazywamy je technicznymi środkami reklamy. Istnieją jeszcze tzw. pomocnicze środki reklamy, do nich należą takie czynniki jak: jakość potraw i napojów, opinia innych konsumentów o tych potrawach i napojach itp. Właściwy cel reklamy w zakładzie gastronomicznym osiąga się przez działanie zarówno technicznych, jak i pomocniczych środków reklamy.

Istnieje więc obiektywna potrzeba wprowadzenia do gastronomii intensywnie działających środków reklamy, które pobudzałyby przyszłych konsumentów i uświadamiały im możliwości korzystania z ofert. Jednocześnie reklama stanowi niezbędną pomoc dla konsumentów, którym ułatwia dokonanie wyboru zakładu gastronomicznego zgodnie z ich zainteresowaniem. Drugim kierunkiem wpływania na popyt za pomocą reklamy jest sugerowanie konsumentom wyboru potraw i napojów. Zaleca im cechy użytkowe potraw i napojów, miejsce korzystania z usługi i poziom usług.
Najlepszym sposobem na pozyskanie dużej ilości zainteresowanych, jest wykorzystanie "chodzącej reklamy" ze wszystkim znaną twarzą. Taka Znana Twarz nie tylko ściągnie tłumy, ale i zapewni błyskawiczny rozgłos, a także da możliwość indywidualnej oceny serwowanych potraw przybyłym gościom. (Być może ocena nie będzie do końca obiektywna, ze względu na obecność Znanej Twarzy - co może być bardzo pozytywne w skutkach)



Reasumując - reklama bezsprzecznie pozostaje jednym z najważniejszych czynników kształtujący rynek handlowy. Reklama informuje, zachęca i przyczynia się do wzrostu popytu na dany produkt, który jest lub może (dzięki reklamie)  stać się niezbędny. Pozwala informacjom na temat danej firmy dotrzeć do masowego odbiorcy podnosząc jednocześnie rangę marki oraz wyniki finansowe danego przedsiębiorstwa. Nikt nie jest do końca odporny na reklamę i jej oddziaływanie. Jest ona ogólnie dostępna i wszechobecna, tak na prawdę towarzyszy nam na każdym kroku, nawet jeśli  nie jesteśmy tego do końca świadomi.
Opierając się przy tym na przykładzie gastronomii, reklama informuje konsumentów o jakości lokalu i proponowanych przez niego usług i produktów. Informuje o wydarzeniach organizowanych przez dany lokal, zmianach w nim, promocjach, itp. Poprzez reklamę konsument może dowiedzieć się, który lokal warto sprawdzić, który lokal trafia w jego gust i, w którym może czuć się usatysfakcjonowany. Reklama zapewnia więc lokalom ciągłość finansową, a także pomaga zachować miejsce i pozycje na rynku gastronomicznym. Reklama jest swoistym narzędziem napędzającym popyt na rynku.

Brak komentarzy: