Reklama, jest to działalność mająca na celu jak najszybsze i
najbardziej skuteczne rozpowszechnienie określonych wiadomości o towarach i
usługach. Do zadań reklamy należy: informowanie przyszłych nabywców o jakości
towarów, ich producentach, miejscach i możliwościach kupna oraz wywołanie u
konsumentów chęci nabycia oferowanych artykułów, a w konsekwencji wpływanie na
popyt. Reklama więc - jest to całokształt środków i metod informowania ludzi o
sprzedawanych towarach i formach świadczenia usług.
„Rezygnacja z reklamy w celu zaoszczędzenia pieniędzy jest jak zatrzymanie zegara, aby zaoszczędzić na czasie“. Henry Ford
Reklama w gastronomii stanowi ważny instrument polityki
gospodarczej. Nowoczesna reklama opiera się na: wiedzy o potrzebach
konsumentów, sposobach zaspokojenia tych potrzeb, metodach komunikowania się z
konsumentami. W pewnym stopniu kształtuje i wytwarza społecznie pożyteczną
więź między zakładami gastronomicznymi a konsumentami. Reklama wpływa na
kształtowanie popytu, racjonalność konsumpcji i podniesienie kultury obsługi i
konsumpcji. Potrawy, napoje oraz usługi dostarczane na rynek, zanim zostaną
zaakceptowane przez potencjalnych nabywców (przez ich zakup), podlegają
normalnym procesom dostosowania do aktualnego popytu.
Osiągnięcie określonego celu w reklamie możliwe jest przy
stosowaniu różnych środków. Analizując bliżej środki reklamy możemy wyróżnić
wśród nich środki tworzone wyłącznie lub głównie dla celów reklamowych, np.
plakat, ogłoszenie, prospekt itp. Nazywamy je technicznymi środkami reklamy.
Istnieją jeszcze tzw. pomocnicze środki reklamy, do nich należą takie czynniki
jak: jakość potraw i napojów, opinia innych konsumentów o tych potrawach i
napojach itp. Właściwy cel reklamy w zakładzie gastronomicznym osiąga się przez
działanie zarówno technicznych, jak i pomocniczych środków reklamy.
Istnieje więc obiektywna potrzeba wprowadzenia do
gastronomii intensywnie działających środków reklamy, które pobudzałyby
przyszłych konsumentów i uświadamiały im możliwości korzystania z ofert.
Jednocześnie reklama stanowi niezbędną pomoc dla konsumentów, którym ułatwia
dokonanie wyboru zakładu gastronomicznego zgodnie z ich zainteresowaniem.
Drugim kierunkiem wpływania na popyt za pomocą reklamy jest sugerowanie
konsumentom wyboru potraw i napojów. Zaleca im cechy użytkowe potraw i napojów,
miejsce korzystania z usługi i poziom usług.
Najlepszym sposobem na pozyskanie dużej ilości zainteresowanych, jest wykorzystanie "chodzącej reklamy" ze wszystkim znaną twarzą. Taka Znana Twarz nie tylko ściągnie tłumy, ale i zapewni błyskawiczny rozgłos, a także da możliwość indywidualnej oceny serwowanych potraw przybyłym gościom. (Być może ocena nie będzie do końca obiektywna, ze względu na obecność Znanej Twarzy - co może być bardzo pozytywne w skutkach)
Najlepszym sposobem na pozyskanie dużej ilości zainteresowanych, jest wykorzystanie "chodzącej reklamy" ze wszystkim znaną twarzą. Taka Znana Twarz nie tylko ściągnie tłumy, ale i zapewni błyskawiczny rozgłos, a także da możliwość indywidualnej oceny serwowanych potraw przybyłym gościom. (Być może ocena nie będzie do końca obiektywna, ze względu na obecność Znanej Twarzy - co może być bardzo pozytywne w skutkach)
Reasumując - reklama bezsprzecznie pozostaje jednym z najważniejszych
czynników kształtujący rynek handlowy. Reklama informuje, zachęca i przyczynia
się do wzrostu popytu na dany produkt, który jest lub może (dzięki
reklamie) stać się niezbędny. Pozwala
informacjom na temat danej firmy dotrzeć do masowego odbiorcy podnosząc
jednocześnie rangę marki oraz wyniki finansowe danego przedsiębiorstwa. Nikt
nie jest do końca odporny na reklamę i jej oddziaływanie. Jest ona ogólnie
dostępna i wszechobecna, tak na prawdę towarzyszy nam na każdym kroku, nawet
jeśli nie jesteśmy tego do końca
świadomi.
Opierając się przy tym na przykładzie gastronomii, reklama
informuje konsumentów o jakości lokalu i proponowanych przez niego usług i
produktów. Informuje o wydarzeniach organizowanych przez dany lokal, zmianach w
nim, promocjach, itp. Poprzez reklamę konsument może dowiedzieć się, który
lokal warto sprawdzić, który lokal trafia w jego gust i, w którym może czuć się
usatysfakcjonowany. Reklama zapewnia więc lokalom ciągłość finansową, a także
pomaga zachować miejsce i pozycje na rynku gastronomicznym. Reklama jest swoistym narzędziem
napędzającym popyt na rynku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz