piątek, 23 maja 2014

Jak Cię widzą, tak Cię piszą czyli Kreowanie Wizerunku Osobistego (Personality Public Relations)


OGÓŁEM

Kreacja wizerunku to sposób w jaki chcemy samych siebie przedstawić światu. Jest on zależny od naszych upodobań, preferencji, przyzwyczajeń, stylu, gustu i mnóstwa innych czynników ale także od naszej tożsamości oraz zdolności percepcji innych, od ich możliwości postrzegania i oceny (http://michalswiderski.info/oferta/kreowanie-wizerunku). Kreacja wizerunku jest swego rodzaju autoprezentacją.

 źródło: http://michalswiderski.info/oferta/kreowanie-wizerunku

Wizerunek osobisty jest ogromnie istotny na każdym poziomie komunikacji. Najczęściej, posiadanie wizerunku osobistego konieczne jest w świecie show biznesu i polityce. Wyróżniamy dwa rodzaje wizerunku:


  • Żywiołowy – ten rodzaj wizerunku nie istnieje już dzisiaj wśród osób, które chcą być postrzegane pozytywnie. Ten rodzaj skłania się bardziej ku teorii „zaakceptuj mnie takim jakim jestem”.W dzisiejszych czasach, przyjmowanie takiej pozycji na rynku, z góry stawia nas na przegranej pozycji.
  • Przemyślany, kształtowany w odpowiednim kierunku – znany pod pojęciem „image”, oceniany jako sztuczny co nie jest do końca prawdą. Wizerunek ten jest kreowany w oparciu o indywidualne cechy psychologiczne
    i fizjologiczne jednostki, jej możliwości. 


Wizerunek to nie tylko to jak się wygląda, mimo, że obraz jest potężnym narzędziem. Jednak wizerunek człowieka to składowa kilku czynników. Prócz wyglądu są to także:


  • Język ciała
  • Umiejętności interpersonalne
  • Budowanie relacji z ludźmi
  • Sztuka porozumiewania się i modulacji głosu
  • Zasady savoir-vivre i etykieta
JAK ZACZĄĆ?

1. Wizja samego siebie. Należy zastanowić się:
  • Kim chcemy być?
  • Jak chcemy być postrzegani?
  • Co nasz wizerunek ma o nas mówić?
Odpowiadając sobie na te pytani a będziemy o krok bliżej do sukcesu.

2. Potencjał
Musimy odpowiedzieć sobie na pytanie: Czy na pewno sobie poradzę? Jeżeli od razu wiemy, że nie chcemy zmian i się do nich zmuszamy, zmiana wizerunku będzie tylko stratą czasu.

3. Badanie oczekiwań społecznych
Musimy dowiedzieć się kto będzie nas obserwował, z kim będziemy się kontaktować i współpracować, jakie są potrzeby naszego odbiorcy. Trzeba się zastanowić jak nasze cechy  dopasować do oczekiwań naszego otoczenia. Potrzeby społeczeństwa są zwykle oczywiste jednak w praktyce często wychodzą inne. Dialog ze społeczeństwem jest niezwykle ważny dlatego też trzeba o nim pamiętać. Inaczej nie stworzymy pozytywnego wizerunku naszej osoby.

4. Biografia
Kiedy już dowiemy się na ile możemy być użyteczni dla społeczeństwa, dobrze jest stworzyć własną biografię. Życiowa historia, wszelkie osiągnięcia i niepowodzenia, plany i cele na przyszłość. Społeczeństwo i nasze otoczenie czerpie informacje o nas z różnych źródeł, dlatego też musimy się zastanowić jakie informacje chcemy przekazać innym.

5. Życie prywatne
Odsłonięcie życia prywatnego: stosunki rodzinne, dzieci, partnerzy często mają duży wpływ, pozytywny lub negatywny, na nasz wizerunek. Ukrywając życie prywatne, możemy wydawać się mniej realni czy nudni. Nie każdemu jednak, może to odpowiadać i przy odrobinie sprytu, można to ominąć i nadal pozostać wiarygodnym.

6. Wygląd fizyczny
W komunikacji interpersonalnej bardzo ważny jest wygląd fizyczny i efekt pierwszego wrażenia czyli schludny, nie wyzywający ubiór, makijaż, fryzura, wzrost (osoby wysokie lepiej postrzegane są w roli przywódcy), paznokcie, zapach, oddech, czyste buty i wszystko to co w naszym odczuciu wywołałoby odrzucenie.

7. Język
Język jakim się posługujemy jest równie istotny. Należy unikać jąkania typu „yyyyy…” i „eeeee…”, potocznego języka, żartów, docinków.  Trzeba myśleć o tym co chce się powiedzieć, żeby się nie zaplątać w swojej wypowiedzi, patrzeć rozmówcy w oczy i słuchać go. Należy mówić krótkimi zdaniami, unikać wywodów, utrzymywać równe tępo rozmowy, umiejętnie modulować głosem.

WAŻNE !

(…) wszystkie wymienione wyżej pozycje zawierają w sobie jedną podstawową zasadę, jaką powinien kierować się człowiek. Jest nią szacunek dla innych oraz dla siebie. Poprzez to, jak wyglądasz, jak jesteś ubrany, jakich słów używasz, jak rozmawiasz z ludźmi, jaką postawę przyjmujesz czy jakimi wartościami w życiu się kierujesz wyrażasz szacunek bądź jego brak. (…) Bo wizerunek nie jest tym, co Ty o sobie myślisz. Wizerunek to wszystko, co myślą o nas inni, to jak nas postrzegają i odbierają. Każdy człowiek jest niepowtarzalny, dlatego tak ważne jest, aby nasz wizerunek był spójny z tym co siedzi i jest w nas.(http://purestyle.pl/czym-jest-kreowanie-wizerunku-i-co-sie-na-nie-sklada/).

Źródła:
  • http://michalswiderski.info/oferta/kreowanie-wizerunku
  • http://purestyle.pl/czym-jest-kreowanie-wizerunku-i-co-sie-na-nie-sklada/
  • http://headmaster.pl/wp-content/uploads/kreacja-wizerunku-osoby.pdf
 

Brak komentarzy: