OGÓŁEM
Kreacja
wizerunku to sposób w jaki chcemy samych siebie przedstawić światu. Jest on
zależny od naszych upodobań, preferencji, przyzwyczajeń, stylu, gustu i mnóstwa
innych czynników ale także od naszej tożsamości
oraz zdolności percepcji innych, od ich możliwości postrzegania i oceny (http://michalswiderski.info/oferta/kreowanie-wizerunku).
Kreacja wizerunku jest swego rodzaju autoprezentacją.
źródło: http://michalswiderski.info/oferta/kreowanie-wizerunku
Wizerunek
osobisty jest ogromnie istotny na każdym poziomie komunikacji. Najczęściej, posiadanie
wizerunku osobistego konieczne jest w świecie show biznesu i polityce. Wyróżniamy
dwa rodzaje wizerunku:
- Żywiołowy – ten rodzaj wizerunku nie istnieje już dzisiaj wśród osób, które chcą być postrzegane pozytywnie. Ten rodzaj skłania się bardziej ku teorii „zaakceptuj mnie takim jakim jestem”.W dzisiejszych czasach, przyjmowanie takiej pozycji na rynku, z góry stawia nas na przegranej pozycji.
- Przemyślany,
kształtowany w odpowiednim kierunku – znany pod pojęciem „image”, oceniany jako
sztuczny co nie jest do końca prawdą. Wizerunek ten jest kreowany w oparciu o indywidualne cechy psychologiczne
i fizjologiczne jednostki, jej możliwości.
Wizerunek to
nie tylko to jak się wygląda, mimo, że obraz jest potężnym narzędziem. Jednak
wizerunek człowieka to składowa kilku czynników. Prócz wyglądu są to także:
- Język ciała
- Umiejętności interpersonalne
- Budowanie relacji z ludźmi
- Sztuka porozumiewania się i modulacji głosu
- Zasady savoir-vivre i etykieta
JAK ZACZĄĆ?
1. Wizja
samego siebie. Należy zastanowić się:
- Kim chcemy być?
- Jak chcemy być postrzegani?
- Co nasz wizerunek ma o nas mówić?
Odpowiadając
sobie na te pytani a będziemy o krok bliżej do sukcesu.
2. Potencjał
Musimy
odpowiedzieć sobie na pytanie: Czy na pewno sobie poradzę? Jeżeli od razu
wiemy, że nie chcemy zmian i się do nich zmuszamy, zmiana wizerunku będzie
tylko stratą czasu.
3. Badanie
oczekiwań społecznych
Musimy
dowiedzieć się kto będzie nas obserwował, z kim będziemy się kontaktować i
współpracować, jakie są potrzeby naszego odbiorcy. Trzeba się zastanowić jak
nasze cechy dopasować do oczekiwań
naszego otoczenia. Potrzeby społeczeństwa są zwykle oczywiste jednak w praktyce
często wychodzą inne. Dialog ze społeczeństwem jest niezwykle ważny dlatego też
trzeba o nim pamiętać. Inaczej nie stworzymy pozytywnego wizerunku naszej
osoby.
4. Biografia
Kiedy już
dowiemy się na ile możemy być użyteczni dla społeczeństwa, dobrze jest stworzyć
własną biografię. Życiowa historia, wszelkie osiągnięcia i niepowodzenia, plany
i cele na przyszłość. Społeczeństwo i nasze otoczenie czerpie informacje o nas
z różnych źródeł, dlatego też musimy się zastanowić jakie informacje chcemy
przekazać innym.
5. Życie
prywatne
Odsłonięcie
życia prywatnego: stosunki rodzinne, dzieci, partnerzy często mają duży wpływ,
pozytywny lub negatywny, na nasz wizerunek. Ukrywając życie prywatne, możemy
wydawać się mniej realni czy nudni. Nie każdemu jednak, może to odpowiadać i
przy odrobinie sprytu, można to ominąć i nadal pozostać wiarygodnym.
6. Wygląd
fizyczny
W
komunikacji interpersonalnej bardzo ważny jest wygląd fizyczny i efekt
pierwszego wrażenia czyli schludny, nie wyzywający ubiór, makijaż, fryzura,
wzrost (osoby wysokie lepiej postrzegane są w roli przywódcy), paznokcie,
zapach, oddech, czyste buty i wszystko to co w naszym odczuciu wywołałoby
odrzucenie.
7. Język
Język jakim
się posługujemy jest równie istotny. Należy unikać jąkania typu „yyyyy…” i „eeeee…”,
potocznego języka, żartów, docinków.
Trzeba myśleć o tym co chce się powiedzieć, żeby się nie zaplątać w
swojej wypowiedzi, patrzeć rozmówcy w oczy i słuchać go. Należy mówić krótkimi
zdaniami, unikać wywodów, utrzymywać równe tępo rozmowy, umiejętnie modulować
głosem.
WAŻNE !
(…) wszystkie wymienione wyżej
pozycje zawierają w sobie jedną podstawową zasadę, jaką powinien kierować się
człowiek. Jest nią szacunek dla innych oraz dla
siebie. Poprzez to, jak wyglądasz, jak jesteś ubrany, jakich
słów używasz, jak rozmawiasz z ludźmi, jaką postawę przyjmujesz czy jakimi
wartościami w życiu się kierujesz wyrażasz szacunek bądź jego brak. (…) Bo
wizerunek nie jest tym, co Ty o sobie myślisz. Wizerunek
to wszystko, co myślą o nas inni, to jak nas postrzegają i odbierają.
Każdy człowiek jest niepowtarzalny, dlatego tak ważne jest, aby nasz wizerunek
był spójny z tym co siedzi i jest w nas.(http://purestyle.pl/czym-jest-kreowanie-wizerunku-i-co-sie-na-nie-sklada/).
Źródła:
- http://michalswiderski.info/oferta/kreowanie-wizerunku
- http://purestyle.pl/czym-jest-kreowanie-wizerunku-i-co-sie-na-nie-sklada/
- http://headmaster.pl/wp-content/uploads/kreacja-wizerunku-osoby.pdf
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz