piątek, 23 maja 2014

REKLAMA PORÓWNAWCZA W POLSCE




Polskie prawo bardzo dokładnie określa jakie reklamy są czynem nieuczciwej konkurencji, precyzuje to art. 16 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji:

 Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:


  1. reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka; 
  2. reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi; 
  3. reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci;
  4. wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji;
  5. reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.”

Stosowanie reklamy porównawczej także jest obwarowane mnóstwem przepisów, które wszystkie muszą zostać spełnione.  Ustawa o nieuczciwej konkurencji reguluje owe przepisy i wymogi.



Aby reklama porównawcza była dozwolona muszą zostać spełnione następujące przesłanki:

  • nie jest reklamą wprowadzającą w błąd, o której mowa w ust. 1 pkt 2;
  • w sposób rzetelny i dający się zweryfikować na podstawie obiektywnych kryteriów porównuje towary lub usługi zaspokajające te same potrzeby lub przeznaczone do tego samego celu;
  • w sposób obiektywny porównuje jedną lub kilka istotnych, charakterystycznych, sprawdzalnych i typowych cech tych towarów i usług, do których może należeć także cena;
  • nie powoduje na rynku pomyłek w rozróżnieniu między reklamującym a jego konkurentem, ani między ich towarami albo usługami, znakami towarowymi, oznaczeniami przedsiębiorstwa lub innymi oznaczeniami odróżniającymi;
  • nie dyskredytuje towarów, usług, działalności, znaków towarowych, oznaczeń przedsiębiorstwa lub innych oznaczeń odróżniających, a także okoliczności dotyczących konkurenta;
  • w odniesieniu do towarów z geograficznym oznaczeniem regionalnym odnosi się zawsze do towarów z takim samym oznaczeniem;
  • nie wykorzystuje w nieuczciwy sposób renomy znaku towarowego, oznaczenia przedsiębiorstwa lub innego oznaczenia odróżniającego konkurenta ani też geograficznego oznaczenia regionalnego produktów konkurencyjnych;
  • nie przedstawia towaru lub usługi jako imitacji czy naśladownictwa towaru lub usługi opatrzonych chronionym znakiem towarowym albo innym oznaczeniem odróżniającym.

Brak spełnienia chociażby jednej z tych przesłanek dyskwalifikuje reklamę porównawczą!

Dodatkowo reklama porównawcza związana z ofertą specjalną powinna, w zależności od jej warunków, jasno i jednoznacznie wskazywać datę wygaśnięcia tej oferty lub zawierać informację, że oferta jest ważna do czasu wyczerpania zapasu towarów bądź zaprzestania wykonywania usług, a jeżeli oferta specjalna jeszcze nie obowiązuje, powinna wskazywać również datę, od której specjalna cena lub inne szczególne warunki oferty będą obowiązywały.

Najtrudniej jest spełnić dwa warunki, pkt. 2 oraz 3 z wyżej wymienionych przesłanek, choć i tak te problemy nie powstrzymują marketerów. W końcu im większa konkurencja w branży, gdzie atrakcyjna cena jest najważniejsza tym reklama porównawcza jest chętniej stosowana. Branże, które przede wszystkim upodobały sobie reklamę porównawczą to: telekomy, elektromarkety, linie lotnicze czy motoryzacja.

Brak komentarzy: