piątek, 23 maja 2014

Reklama radiowa.



Radio jest tanim i bardzo powszechnym medium reklamowym. Operuje głosem i muzyką, dlatego umiejętnie łącząc te dwa elementy, i często powtarzając reklamę, można szczególnie skutecznie utrwalać w świadomości słuchaczy zwłaszcza nazwę firmy czy produktu oraz slogany reklamowe.

Radiowy spot reklamowy (ang. spot = kropka) – podstawowa forma reklamy radiowej. Jest to krótki, zazwyczaj 30-sekundowy, materiał reklamowy, emitowany w przerwach między audycjami albo w ich trakcie (przerywający je). Spoty nadawane są w ramach bloków reklamowych. Emisja spotów reklamowych jest jednym z głównych źródeł utrzymania prywatnych stacji radiowych oraz stanowi pokaźne źródło dochodów radiofonii publicznych.

Radiowy spot reklamowy składa się z trzech podstawowych części:
- wprowadzenia, które ma przyciągnąć uwagę odbiorcy: efektu dźwiękowego, intrygującego pytania, sygnalizacji nazwy produktu bądź jego podstawowej cechy;
- rozwinięcia: przedstawienia korzyści (najlepiej tylko jednej, najważniejszej), jakie płyną z zakupu danego towaru lub usługi, ewentualnie strat poniesionych przez odbiorcę, w przypadku, gdy go nie kupi;
- zakończenia, zapraszającego do dokonania zakupu: zawiera główne argumenty przekonujące do zakupu oraz informacje, jak go dokonać
pl.wikipedia.org





Kluczowym punktem reklamy radia Złote Przeboje jest odpowiedni dobór lektora, jest nim Marek Niedźwiecki - osoba znana, która dobrze kojarzy się ludziom. Ponadto odpowiednio dopasowano sposób mówienia, czyli barwa, ton głosu oraz ekspresja do odbiorców radia Złote Przeboje, czyli ludzi dorosłych.  Całość idealnie pasuje również do rodzaju reklamy – czyli do audycji radiowej.
Analizując tekst reklamy należy zwrócić uwagę na zwroty używane przez lektora, które mają na celu wyróżnienie stacji spośród innych, konkurencyjnych. Słyszymy więc, że radio Złote przeboje nie emituje sezonowych hitów, a największe przeboje wszech czasów - w dodatku codziennie. Muzyka jest określana jest jako wyjątkowa, a utwory genialne, najlepsze z najlepszych. Na dowód tego, autorzy reklamy wpletli w nią fragmenty piosenek, które są puszczane w stacji radiowej, a które rzeczywiście są największymi hitami wszech czasów.
Lektor w  reklamie daje do zrozumienia słuchaczom, że „w życiu trzeba słuchać tego, co się naprawdę kocha” jednocześnie sugerując im odpowiedź słowami: „słuchaj radia złote przeboje”



Pomysłodawca reklamy radia Zet skupił się nie tylko na tym, jaka jest jej treść, ale bardziej na tym, kto ją przedstawia. Ta krótka (dziesięciosekundowa reklama) promowana jest bowiem przez muzycznych celebrytów, takich jak: Melanie C., Rod Stewart , Karolina Kozak czy Robert Gawliński, którzy z emocjami, za pomocą krótkich haseł powtarzają nazwę stacji radiowej, zachęcając odbiorców do słuchania właśnie tego radia. Jednocześnie sprawiając wrażenie, że sami też go słuchają.
Dodatkowo wprowadzono żywiołową, energiczną muzykę, odpowiadającą sloganowi reklamowemu: „Radio zet – siła muzyki”. Reklama jest krótka, ale treściwa, zawarte jest w niej to co najważniejsze. Hasło reklamowe łatwo wpada w ucho a jego częste powtarzanie sprawia,  że łatwo je zapamiętujemy. Jest to idealny przykład reklamy, która w krótkim czasie antenowym zawarła cały swój przekaz i zachęciła słuchaczy do włączania radia Zet.



W reklamie radia Eska docelowymi odbiorcami stacji są ludzie młodzi, co podkreślone jest poprzez język użyty w reklamie, potocznie używany przez młodzież: -„radio, które mnie kręci”, „oł bejbe”,  „kręcą mnie twoje usta”.
Zachętą do słuchania właśnie tego radia są m.in. konkursy. W reklamie użyto fragmentu z nagrania, aby pokazać poziom zadowolenia słuchaczy z wygranej w konkursie radia Eski..
Warto również zwrócić uwagę na kompozycje reklamy, która składa się z 3 etapów:
1 - Na początku zwrócono  uwagę słuchacza słowami: „opowiem wam o radiu, które mnie kręci”
2 - Przedstawiono charakter radia wykorzystując utwory najczęściej słuchane przez potencjalnych odbiorców, czyli młodzież.
3 - Reklamę kończy dopełnienie wypowiedzi z początku, czyli słowa: „kręci mnie eska”.
Twórcy reklamy zdecydowanie kierowali swój przekaz tylko do tej jednej grupy wiekowej, co podkreśla użyty slang młodzieżowy, wykorzystana muzyka, której fanami, są głównie młodzi ludzie oraz natężenie dźwięków i haseł, które zwiększają dynamikę reklamy. Potencjalny słuchać starszej grupy wiekowej, mógłby poczuć się zniesmaczony językiem jaki został użyty w reklamie, dlatego odwaga twórców, ewidentnie wskazuje na fakt, że reklamy radia Eska są przeznaczone tylko dla młodzieży. 




Brak komentarzy: