Tekst
reklamowy nie powinien być przegadany, liczy się zwięzłość.
Niektóre zalecenia głoszą, że reklama jest sztuką redukcji i że
należy minimalizować tekst starając się go sprowadzić do
pokazania nazwy i tylko jednej, wybranej cechy. Krótki tekst
sprzyja jego zapamiętywaniu, a także sprawia wrażenie
niedokończonego, co jest pozytywną cechą ponieważ zmusza odbiorcę
do myślenia, zastanowienia się nad treścią komunikatu. W
przeciwieństwie do komunikatu reklamowego mówionego, tekst jest
czymś do czego można wrócić, nie ulatuje wraz z zakończeniem się
reklamy. Tekst pisany daje ogromne możliwości. Slogan może zostać
zapisany za pomocą czcionki, która wygląda jak pismo pięciolatka,
może to być również czcionka wyglądająca jak odręczne notatki
czy graffiti.
Slogan jako
znak rozpoznawczy marki powinien być lepikiem, który wybrzmiewa
w głowie zaraz po tym, jak usłyszymy nazwę producenta. Dla
niektórych reklama to przede wszystkim slogan. To się zapamiętuje
i do tego sprowadza się wszelkie myślenie o tym, co dla tekstu
reklamowego najbardziej charakterystyczne. Z pewnością
charakterystyczna dla polskiego rynku reklamowego jest obecność
sporej ilości reklam sprzętów gospodarstwa domowego oraz sprzętów
elektronicznych. Nastały czasy nietrwałości, w których łatwiej
wymienić sprzęt na nowy, niż poświęcać czas i pieniądze na
naprawianie tego uszkodzonego. W związku z tym, sieci sprzedażowe
takie jak Media Markt, Saturn czy Media Expert mogą liczyć na
zwiększenie przychodów ze sprzedaży w porównaniu do lat
poprzednich. Oczywiście jest jeden warunek osiągnięcia sukcesu
sprzedażowego – muszą pokonać sporą konkurencję walcząc
między sobą i zabiegając o atencję potencjalnego klienta. Slogan
to jeden z tych środków kampanii reklamowych, które tworzą
świadomość klienta o istnieniu danej marki.
Saturn
Jeden
ze sloganów znanej sieci sklepów Saturn brzmiał „Żer dla
skner”. Widoczny na billboardach, wybrzmiewający z radia, zawarty
w reklamie telewizyjnej. Wbijający się w pamięć i nierozerwalny z
nazwą sklepu.
Z
całą pewnością liczba osób, którym ten slogan się nie
spodobał, była spora. W końcu mamy tu do czynienia z mocnym, wręcz
agresywnym zwrotem. Słowo „żer” ma charakter pejoratywny, tak
samo zresztą jak słowo „sknera”. Co autor miał zatem na myśli?
Zapewne to, że w Saturnie jest tak tanio, że najbardziej skąpi
klienci znajdą się w cenowym raju. Mocną stroną tekstu jest nie
tylko jego agresywny charakter, ale także fakt, że mamy do
czynienia z rymem. Slogan zadziałał, ale czy to oznacza, że
większość klientów uważała się za sknerę? Jeżeli
rzeczywiście w ogóle byli tacy, to raczej musiało to być
nieliczne grono. Większość natomiast pokierowała się myślą „
Nie jestem sknerą, ale po co przepłacać? Sprawdzę co mają w
Saturnie.”. „Żer” wskazywał natomiast, że w Saturnie
rzeczywiście mają oferty, i to nawet całkiem sporo dobrych ofert.
Po długiej kampanii pod hasłem „Saturn. Żer dla skner” sieć
sklepów zmieniła slogan na „Technologia tak ma”, bardziej
neutralny zwrot, którego znaczenie ciężko odczytać za pierwszym
razem.
Media Markt
W
przypadku sieci Saturn mieliśmy jasne wskazanie do kogo dedykowana
jest ich oferta. Teraz zajmiemy się kampanią, która wyjaśniła
całej Polsce, do kogo z całą pewnością NIE jest kierowana
oferta. Mowa oczywiście o sieci sklepów Media Markt i ich haśle
„Nie dla idiotów”.
Znowu
mamy do czynienia ze sloganem o bardzo mocnym przekazie.
Najważniejszą jego częścią jest słowo „idioci”. Użyto go w
taki sposób, aby hasło wręcz zmuszało potencjalnego klienta do
zakupów w sklepie Media Markt, ponieważ jeżeli tego nie zrobi,
okaże się być zwyczajnym idiotą. Kampania reklamowa szerzona pod
tym hasłem zrobiła kilka lat temu spore zamieszanie. Bardzo szybko
marka Media Markt stała się rozpoznawalna w Polsce. Hasło „Nie
dla idiotów” weszło do użytku w życiu społecznym. Okazało się
ono tak dobre, że jest ono używane od wielu lat. Slogan stał się
największym aspektem rozpoznawalności marki i funkcjonuje on
nieprzerwanie do dnia dzisiejszego.
Media
Expert
Ostatnim
przykładem jestem Media Expert. Żółto-czarna oprawa graficzna,
obok nazwy marki pojawia się symbol ikonki „play”. Sieć do
swojej kampanii reklamowej namówiła znaną wszystkim piosenkarkę,
Dorotę Rabczewską.
Hasło
Media Expert to „Włączamy niskie ceny!”, do którego nawiązuje
wspomniana wcześniej ikonka „play” przy nazwie sklepu. W
przeciwieństwie do wcześniej przedstawionych sloganów innych
marek, Media Expert zawarło w swoim haśle reklamowym zwrot „niskie
ceny”. Samo słowo „włączamy” może tworzyć przekonanie, iż
to dopiero Media Expert wprowadziło na rynek sprzętu RTV i AGD
prawdziwie niskie ceny, wcześniej były one niejako „wyłączone”
i nie istniały.
Hasła
takie jak „Żer dla skner”, „Nie dla idiotów” czy „Włączamy
niskie ceny” z całą pewnością zostały stworzone w myśl zasady
zwięzłości. Krótkie, łatwe do zapamiętania zwroty mają dużą
szansę zostać zapamiętanymi, dobrze komponują się z nazwami
sieci sklepów i tworzą z nimi całość.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz