Spot reklamowy trwa zazwyczaj
30 sekund. Stworzenie tak krótkiej reklamy trwa zdecydowanie dłużej. Ile ? Mam
nadzieje, że ten post to określi.
Zawsze zaczyna się od
pomysłu. Trzeba stworzyć scenariusz, podobnie jak w przypadku filmu. Reklama
rządzi się tutaj takimi samymi prawami. Reakcja odbiorców powinna być pozytywna
i wzbudzić dobre reakcje zachęcając do marki/produktu. Dlatego liczy się dobre
przygotowanie.
Tworzenie spotu reklamowego
można podzielić zasadniczo na 3 etapy.
Preprodukcja
Od tego etapu zależy całość reklamy, jej ostateczny
kształt i efekt. Jest to zbieranie informacji, przygotowywanie dokumentów
potrzebnych do produkcji reklamy. Najważniejsze elementy preprodukcyjne to:
- harmonogram produkcji – plan pracy rozpisany na poszczególne dni. Z harmonogramu powinno jasno wynikać, jakie zdarzenie, kiedy będzie miało miejsce i kto za daną część odpowiada
- call sheet – harmonogram godzinowy pracy na planie zdjęciowym. Poza informacjami, którą scenę, o której godzinie i gdzie realizujemy, powinien zawierać dokładną listę członków ekipy zdjęciowej z przypisanymi im funkcjami
- shootingboard – czyli bardzo precyzyjny storyboard, zawierający rozrysowane wszystkie kolejne ujęcia z uwzględnieniem kąta patrzenia kamery i opisem jej ruchu
Dodatkowo w tym czasie
trzeba zadbać o aktorów, statystów. Należy dobrać odpowiednie miejsca do
poszczególnych zdjęć (plener, studio) oraz przygotować całe zaplecze techniczne
odpowiedzialne za realizację. Przed kolejnym etapem produkcją (zdjęciami)
zwoływane jest zebranie, na którym obecni powinni być wszyscy zaangażowani w
spot reklamowy. Omawiane szczegółowo są wszystkie aspekty, a następnie
akceptowane są wszystkie ustalenia. Przy bardziej skomplikowanych produkcjach
zwoływanych może być nawet kilka takich spotkań. Agenda jest zawarta w
specjalnie przygotowanym skrypcie (tzw. booklet), w którym znajdują się zdjęcia
i opisy wszystkich omawianych elementów.
źródło: flaker.pl |
Produkcja
Ten etap jest zdecydowanie najkrótszy, ale od niego
zależy efekt końcowy. Produkcja to innymi słowy realizacja zdjęć potrzebnych do
stworzenia spotu reklamowego. Każdy dzień zdjęciowy musi być bardzo precyzyjnie
zaplanowany, niemal co do kwadransa. Praca powinna odbywać się zgodnie z planem
ustalonym przez kierownika produkcji. Na planie towarzyszą bardzo duże emocje,
dlatego obowiązują pewne zasady współpracy. Dlatego też komunikację z aktorami
powinien prowadzić wyłącznie reżyser. W momencie, gdy klient uzna, że chciałby cokolwiek
zmienić w grze aktorów, to powinien to omówić najpierw z agencją, a potem
wspólnie skonsultować z reżyserem, nigdy zaś bezpośrednio z aktorami. Te 30
sekund na ekranie to najczęściej 1 – 2 dni zdjęć na planie.
źródło: youtube.com
Film przedstawia realizację zdjęć. Jest to kolejny etap czyli produkcja.
Film przedstawia realizację zdjęć. Jest to kolejny etap czyli produkcja.
Postprodukcja
Postprodukcja to wszystkie
czynności, którym poddaje się zarejestrowany materiał, aby uzyskać efekt
końcowy czyli spot gotowy do emisji. Ten etap składa się z następujących
części:
- Obróbka negatywu i transfer.
Jeżeli zdjęcia były
realizowane na kamerze zapisującej na taśmie filmowej to konieczne jest
wywołanie filmu. Jest to proces zbliżony do wywoływania zdjęć z kliszy.
Następnie materiał jest skanowany i przetwarzany do postaci pliku. W przypadku
kamery cyfrowej pliki przesyła się do komputera.
- Montaż
Reżyser wraz z montażystą
wybierają najlepsze ujęcia i dokonywany jest montaż wraz ze ścieżką dźwiękową.
Często ze względu dużej ilości zdjęć powstaje kilka wersji spotu, z pośród,
których klient wybiera jedną wersję. Kolejnym etapem jest kolorkorekcja czyli
retusz graficzny oraz dodawanie dodatkowych elementów graficznych. Jest to
końcowy etap montażu. Następnie klient ocenia efekt końcowy i akceptuje gotowy
spot reklamowy.
Poniżej znajdują się filmy przedstawiające tworzenie spotów reklamowych.
źródło: youtube.com
źródło: youtube.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz