Reklama jest zjawiskiem wszechobecnym w dzisiejszym świecie.
Trudno wyobrazić sobie świat, gospodarkę, media czy też życie codzienne bez
reklamy. Każdy z nas może o reklamie powiedzieć wiele. Każdy ma wyrobioną
opinię na temat przekazów reklamowych, reklamowanych produktów, skuteczności
reklamy.
Prasa jest drugim po telewizji medium pod względem wydatków
na reklamę. Dzieli się ona na dwie grupy: prasę codzienną oraz czasopisma.
Reklama w
prasie codziennej jest często stosowana przez firmy motoryzacyjne. Chętnie
korzystają z niej również firmy usługowe, między innymi telekomunikacyjne,
handlowe oraz związane z kulturą, edukacją i rozrywką. Znacznie rzadziej
wykorzystują ją producenci artykułów żywnościowych i kosmetycznych. Wśród
największych reklamodawców w prasie codziennej dominują wielkie koncerny. Nie
oznacza to jednak, że reklama prasowa nie jest przeznaczona dla małych firm. W
rzeczywistości ogłoszenia w gazetach są podstawowym sposobem reklamowania się
małych przedsiębiorstw, a nawet osób prywatnych. Wynika to między innymi z
niewielkich kosztów takiej reklamy, a także możliwości wykorzystywania tytułów
lokalnych.
Atrakcyjność
wiąże się z przyciągnięciem uwagi. Atrakcyjne jest to wszystko, co bliskie
jest odbiorcy, co wyjątkowe. Przyciąga uwagę także żart,
dowcip, humor. Nie zawsze jednak humor jest jednakowo zrozumiany przez
wszystkich ludzi, a cześć może nawet zrażać.
Aby
tekst lepiej oddziaływał, powinien być
zrozumiały. Zdolność do
zapamiętania tekstu ściśle wiąże się z formą językową. O wiele łatwiej
zapamiętać tekst, w którym powtarzają się te same schematy zdaniowe, te same
słowa. Najlepiej, by powtarzały się słowa bliskie odbiorcy. Dobrze jest także
stworzyć stałe połączenie marki ze sloganem. Slogan to krótkie, sugestywne
hasło streszczające obietnicę firmy, które jest wykorzystywane przez nią jako
znak identyfikujący daną markę. Slogan jest skuteczną bronią w walce o miejsce w pamięci konsumentów; dzięki swej zwięzłości, ładunkowi
emocjonalnemu i oryginalności
błyskawicznie zostaje zapamiętany. W
sloganach reklamowych dominują zdania proste i równoważniki zdań. Równie ważne w
reklamie prasowej jest logo, które utrwali się w pamięci odbiorców, którzy
skojarzą je z daną marką. Logo marki pełni podobną rolę jak jej nazwa.
Powinno pomagać w rozpoznawaniu oferty oraz stanowić znak gwarancyjny. Symbol
powinien być czytelny, łatwy do zapamiętania i promocji w środkach masowego
przekazu mediach oraz nie budzić negatywnych skojarzeń. Znak marki szybciej
dociera do odbiorców, gdy symbol ikoniczny połączony jest z nazwą w jedną
całość przybierając przy tym oryginalną graficzną formę. Tak skonstruowana reklama w
prasie ma dużą szansę zapaść w pamięci odbiorcy i utrwalić mu pozytywny obraz
marki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz