LINK DO CZĘŚCI
PIERWSZEJ ARTYKUŁU TU.
Wszystkie reklamy są
skonstruowane w ten sam sposób – kolorowe, wyraźne zdjęcie i
mały znaczek – logo firmy.
Poniżej kilka
najbardziej kontrowersyjnych reklam, które wyszły ze znakiem
„United Colors od Benetton”.
Plakat z 1991 roku.
Koncepcja zdjęcia ma porusza cztery tematy. Po pierwsze, pokazuje
osoby z trzech różnych kontynentów, które w swojej historii miały
liczne konflikty. Po drugie, osoby na zdjęciu są owinięte jednym
kocem, więc na pierwszy rzut oka wyglądają jak rodzina, reklama
sprzeciwia się więc podziałom rasowym i poza rasowym związkom. Po
trzecie, sprzeciwia się stereotypom homoseksualnym (dwie kobiety). I
po czwarte, stereotypom związanym z adopcją.
Podobny wydźwięk
(problemy adopcyjne, rasizm) ma również plakat z 1989 roku, pt.
„Breastfeeding”. Zdjęcie czarnoskórej kobiety karmiącej
piersią białe dziecko było najbardziej nagradzanym w całej
historii „United Colors of Benetton”.
Plakat z 1997 roku. Na
pierwszy rzut oka reklama nie jest bardzo kontrowersyjna. Dwie
dziewczynki o różnym kolorze skóry, przytulające się. Jeśli
jednak przyjrzeć się dobrze, dziewczynka po lewej stronie ze swoimi
jasnymi loczkami i zarumienionymi policzkami wygląda na cherubina,
podczas gdy włosy ciemnoskórej dziewczynki zaczesano we fryzurę
przypominającą diabelskie rogi. To odbiorca, a nie nadawca daje
znaczenie przekazowi, więc wszystko zależy od tego, jak reklama
zostanie odczytana. Jako podział na rasę dobrą i złą czy jako
sprzeciw wobec tego podziału.
Inne reklamy Bennettonu
były robione w podobnym tonie: kontrowersja i łamanie tabu. Oto
niektóre z nich:
Po dziesięciu latach
ciszy, „United colors od Benetton” zaatakowała ze zdwojoną
siłą. Kampania reklamowa z 2011 roku odbiegała nieco od
poprzednich. Owszem, promowała ideę społeczną (w tym przypadku
była to promocja fundacji UNHATE, która propaguje porzucenie
nienawiści i nietolerancji), ale modelami na zdjęciach nie byli
nieznani aktorzy ale światowi (ówcześni) przywódcy państw i
religii. Nie byłoby w tym nic kontrowersyjnego, gdyby nie fakt, że
zdjęcia zostały przerobione w Photoshopie tak, aby wyglądało, że
osoby na zdjęciach się całują.
Kampania „Face to face”
była wzorowana na słynnym braterskim pocałunku Leonida Breżniewa
i Ericha Honeckera, który pozostał zapamiętany w historii jako
najsłynniejsze graffiti stworzone na Murze Berlińskim przez
Rosjanina Dimitra Vrubela.
Kim Jong Il, przywódca
Korei Północnej i prezydent Korei Południowej, Lee Myung Bak
Barack Obama, prezydent
Stanów Zjednoczonych i Hugo Chavez, prezydent Wenezueli
Sekretarz generalny
Komunistycznej Partii Chin, Hu Jintao i prezydent Stanów
Zjednoczonych, Barack Obama
Kanclerz Niemiec Angela
Merkel i prezydent Francji, Nicolas Sarkozy
Największą kontrowersję
wywołało zdjęcie papieża Benedykt XVI i jednego z przywódców
świata islamu – Ahmeda el-Tayeba. Firma była zmuszona nawet
wycofać zdjęcie, ponieważ Watykan groził procesem sądowym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz