poniedziałek, 19 maja 2014

Reklama komercyjna czy społeczna? Kontrowersje wokół "United Colors of Benetton". [cz.1]

„Benetton” zaczynał w 1963 roku jako mała rodzinna włoska firma, produkująca przede wszystkim ręcznie robione wełniane swetry w klasycznych kolorach. Aby utrzymać się na szybko zmieniającym się rynku „Benetton” zaczął produkować swetry w żywych, młodzieżowych barwach. Idąc zgodnie z nowym pomysłem marka zmieniła nazwę z „Benetton” na „United Colors of Benetton”. Tak pojawiła się koncepcja...


Dziś marka stała się znana, głównie za sprawą kontrowersyjnych i innowacyjnych reklam. Reklamy firmy „United Colors of Benetton” nie poddają się jednoznacznej kwalifikacji. To szczególny rodzaj przekazów, z pogranicza reklamy społecznej i komercyjnej. Ich tematami są między innymi: podziały rasowe i narodowościowe, religia, gender, izolacja i komunikacja społeczna, homoseksualizm, imigracja, środowisko, wojna i przemoc, problem głodu na świecie, AIDS, śmiertelność, itp.

Firma nie zatrudnia do tworzenia swoich reklam agencji z zewnątrz, lecz sama je przygotowuje. Wykreowanie marki było możliwe między innymi dzięki współpracy z wizjonerskim fotografem Oliviero Toscanim. Jego poglądy są kontrowersyjne podobnie jak same reklamy, część z nich przedstawia w swojej książce „Reklama, uśmiechnięte ścierwo”: „Największa kampania reklamowa w historii społeczeństwa została zapoczątkowana przez Jezusa Chrystusa. Przebiegała pod uniwersalnym sloganem „Kochaj bliźniego swego” i miała przyciągające uwagę logo: krzyż. (…) Kiedy ludzie pytają, co wojna w byłej Jugosławii, AIDS bądź jakieś aktualne wydarzenie mają wspólnego z pulowerami, odpowiadam, że nie mają nic wspólnego. Ja nie uprawiam reklamy. Nie sprzedaję. Nic nie wmawiam publiczności. Wykorzystuję potencjał, siłę oddziaływania oraz okazje do zaprezentowania pogardzanej i nie wyzyskanej sztuki, jaką jest reklama. Drapię opinię publiczną tam, gdzie ją swędzi".

Oliviero Toscani cały czas jest pod ogromną falą krytyki. Jego przeciwnicy zarzucają mu epatowanie brzydotą i wykorzystywanie cudzego nieszczęścia dla partykularnych interesów. Nie brakuje również ludzi, którzy w reklamach „United Colors of Benetton” upatrują się ukrytego rasizmu i źródła obrazy ich uczuć narodowościowych, religijnych itp. Fotograf odpiera wszystkie zarzuty, krytykując czystą reklamę komercyjną, która uwodzi i oszukuje.

Konsekwentnie kreowana przez wiele lat strategia komunikacyjna sprawiła, że marka włoskiego koncernu odzieżowego jest łatwo rozpoznawalna na całym świecie i wywołuje wiele emocji. Wykorzystując szokujące obrazy, będące niejednokrotnie rzeczywistym zapisem wydarzeń a nie tylko kreacją artystyczną, firma konsekwentnie zmieniała oblicze koncernu na firmę zaangażowaną społecznie a także oblicze współczesnego świata reklamy.


Zdjęcia wykorzystywane w tych reklamach można podzielić na dwa rodzaje. Pierwszy, to typowo reklamowe – są to najczęściej fotografie przedstawiające młodych, uśmiechniętych ludzi o różnych ras i narodowości, noszących ubrania marki „Benetton”. Drugi typ reklamy, to reklama zaangażowana społecznie, ta która niesie za sobą najwięcej kontrowersji. Przedstawia tematykę problemów społecznych, moralnych, obyczajowych, religijnych i politycznych. To właśnie te reklamy przyniosły marce światowy rozgłos i to o nich będę mówić w drugiej części artykułu.

Brak komentarzy: