poniedziałek, 19 maja 2014

Czym jest reklama w marketinu?

„Celem marketingu jest uczynienie sprzedaży zbyteczną. Celem
jest poznać i zrozumieć klienta tak dobrze, aby produkt lub
usługa dopasowały się doń i sprzedały się same”
            -Peter Drucker


Co to jest reklama?
Reklamę można definiować na wiele sposób. Z punktu widzenia psychologii przekaz reklamowy polega na takim kształtowaniu informacji, aby wykorzystując wiedzę o psychice i cechach odbiorcy można było wpływać na jego zachowanie i kierować jego postępowaniem. Współcześnie termin reklama określa każdy płatny sposób nieosobistego prezentowania i popierania zakupu towarów (usług, idei) przy pomocy określonych środków, w pewnych ramach prawnych i określonych warunkach wraz z podawaniem informacji o samych towarach, ich zaletach, ewentualnie cenie, miejscach i możliwościach realizacji zakupu.  

W marketingu reklama to droga komunikacyjna przedsiębiorcy z rynkiem. Ma ona służyć rozpoznaniu rynku, jego potrzeb. Reklama ma przyciągać nowych klientów, ale też utrzymać i jeszcze bardziej zachęcić starych.

Reklama w marketingu
Marketing to ciąg powiązanych ze sobą działań, których celem jest dostarczenie określonym osobom lub grupom osób tego, czego potrzebują i pragną, tak aby ich potrzeby zostały zaspokojone. Działania te z reguły przybierają postać manipulacji produktem, ceną, sposobem dystrybucji i przede wszystkim reklamy. 

Z marketingiem wiążą się ścisłe działania marketingowe dzielone na cztery podstawowe typy, tzw. marketing mix. Marketing mix, czyli czyli cena, produkt, dystrybucja i promocja. Wszystkie te elementy razem są współzależne od siebie i wspólnie oddziałują na zjawisko rynkowe, czyli ich zadaniem jest zwiększenie zysków przedsiębiorstwa.
Skupmy się więc na ostatnim elemencie marketingu mix, czyli promocji. Promocja, czyli reklama. Jej zadaniem jest dostarczanie nam informacji o danym produkcie. Kiedy przedsiębiorstwa wypuszczają na rynek coś nowego, warto żeby konsumenci dowiedzieli się o nim jak najwięcej, czyli do czego służy, jak powstał, dla kogo jest przeznaczony, w czym ulepszy nasze codzienne życie, gdzie, za ile i od kiedy można go kupić. Reklama ma wywołać u odbiorcy pragnienie zakupu, ma tak przedstawić produkt, że oglądający od razu zechce go mieć i będzie w stanie coś starego, dotychczas dobrego, zamienić na nowość.

Nie możemy też zapominać o starych, dobrych klientach naszej marki. Nie możemy poprzestać na reklamie produktu, nawet  jeśli osiągnął on już jakąś renomę. Tak jest w przypadku coca-coli. Jest już wysoko postawioną marką od lat, ludzie ją kupują na całym świecie, ale marka ta nadal inwestuje w coraz nowsze reklamy. Dlaczego? Dlatego, że nie może dać o sobie zapomnieć i dodatkowo wprowadza nowe produktu (jak np. coca-cola zero), aby urozmaicić swoją ofertę.

Jak widać, reklama jest istotnym elementem marketingu, bo pomaga mu wypromować jego wytwory. Ludzie idący na zakupy prędzej kupią produkt, który regularnie widzą  w reklamie telewizyjnej, czy słyszą o nim w radiu, niż produkt o którym nigdy nigdzie nie słyszeli- mijając taki, pewnie nawet go nie zauważą. Dlatego warto inwestować w reklamę, aby przykuć uwagę odbiorców, bo to przecież dla nich tworzymy nasze produktu, więc warto aby było  o nich głośno.

Brak komentarzy: