środa, 21 maja 2014

Reklama społeczna

Reklama społeczna  to proces komunikacji perswazyjnej, którego głównym celem jest wywołanie społecznie pożądanych postaw lub zachowań.

Celem reklamy społecznej jest wywołanie reakcji na dwa sposoby:
1. poprzez namawianie do zachowań społecznych, takich jak oddawanie krwi, która jest bardzo potrzebna    dla ofiar wypadków, pomoc bezdomnym, oddanie 1% podatku na rzecz jakiejś fundacji bądź konkretnej potrzebującej osoby, akcja dzielenia się posiłkiem itp.
2. poprzez namawianie mające na celu zniechęcenie zachowań niepożądanych, np. jazda samochodem po wypiciu alkoholu, picie alkoholu przez kobiety w ciąży, przemoc domowa,palenie papierosów itp.

Celem tejże reklamy jest zmiana postawy na przeciwną- odwrócenie ludzi ze złej drogi na dobrą, uświadomienie im ich krzywdzących poczynań. Reklama ta bardzo często wywołuje lęk, działają na zasadzie szoku. Sama ich tematyka często wzbudza niechęć oglądających, ponieważ dotyka problemów o których mało kto z nas chce mówić - chociażby jazda samochodem po alkoholu. 

Dlaczego reklama w TV? 
Reklama w radiu, czy w prasie nie oddziałuje na naszą wyobraźnie tak jak reklama w TV. Telewizja ma więcej możliwości - wykorzystuje nie tylko dźwięk ale i obraz, dzięki czemu jest bardziej wiarygodna i bardziej oddaje obraz tego, co autor chce nam przekazać.

Jednym z głównych tematów pojawiających się w reklamach społecznych jest temat "Piłeś- nie jedź".
Co roku setki pijanych kierowców powoduje wypadki, w których giną oni sami i niewinni ludzie. Dlatego warto poruszyć ten problem w mediach, aby do jak największej liczby osób trafił fakt, że nie warto wsiadać do samochodu nawet po jednym małym kieliszku.

Innym jakże częstym tematem reklam społecznych jest palenie. Setki ludzi z naszego otoczenia pali papierosy niszcząc przy tym nie tylko swoje zdrowie, ale i osób przebywających w ich otoczeniu.  Palenie papierosów skraca nasze życie, powoduje choroby płuc czy raka.
Dużym problem jest też anoreksja zwłaszcza wśród młodych dziewczyn. Na mieście na bilbordach, w telewizji czy w prasie coraz częściej spotykamy się z reklamami na ten temat.
Jedną z reklam jest reklama finansowana przez włoską firmę No-lita. Modelką jest Isabelle Caro, którą możemy oglądać nago w dwóch pozach, które dokładnie ukazują jej wychudzone ciało. Reklama pojawiła się we Włoszek we wrześniu  2007 roku, na kilka dni przed rozpoczęciem mediolańskiego  tygodnia mody. Isabelle walkę z chorobą przegrała 17 listopada 2010 roku we Francji. Dziewczyna miała zaledwie 28 lat, a większość swojego życia poświęciła na odchudzanie się które doprowadziło ją do śmierci. 

Wyciągajmy wnioski
Tematów jest cała masa, przez przemoc domową, podzieleniem się posiłkiem, oddanie 1% swojego podatku, oddawanie krwi itp. Takie reklamy powinny być puszczane znacznie częściej niż reklamy proszku do prania, szamponu do włosów czy samochodów. Te reklamy są znacznie bardziej potrzebne. Jeśli ludzie częściej  by oglądali skutki nie przemyślanych poczynań, to być może mniej ludzi ginęło by np. w wypadkach samochodowych.

Wyciągajmy wnioski z reklam społecznych. I przede wszystkim jestem za tym aby było ich jeszcze więcej, nawet mimo tego, że nie które z nich są drastyczne i nie zbyt miło się je ogląda. 

Brak komentarzy: