wtorek, 20 maja 2014

Mobilking - kontrowersyjna reklama sieci komórkowej.


Mobilking – marka usług telefonii komórkowej, świadczonych przez przedsiębiorstwo MNI Mobile będące własnością MNI Telecom. Jest to operator wirtualny, do niedawna korzystający z infrastruktury Polskiej Telefonii Cyfrowej. Obecnie sieć działa na zasięgu PTK Centertel, oferując usługi w systemie pre-paid.

Mobilking
MNI Mobile
Identyfikatory
MCC i MNC
260-02
882
brak własnych
(korzysta z infrastrukturyPTK Centertel)
http://pl.wikipedia.org/



Narrator w reklamie sieci komórkowej Mobilking zwraca się tylko i bezpośrednio do tzw. „prawdziwych” mężczyzn. Jednocześnie każdy mężczyzna może siebie za takiego uznać odnajdując w reklamie np. ulubioną dyscyplinę sportu: -żużel, skoki narciarskie, rajdy samochodowe, F1, piłka nożna, boks, rugby czy hokej. Tym samym potencjalny odbiorca może uznać, że oferta sieci Mobilking jest stworzona właśnie dla niego. Efekt ten został umocniony poprzez utożsamienie się lektora z widzem używając zwrotów: „dzieła naszych rąk”, „zdobyczy naszych ojców”.




Ponadto zastosowano w cudzy słowie mówiąc „szowinistyczny” chwyt ukazując kobiety, jako te nieudolnie wykonujące męskie zawody, w sposób cieszący oko mężczyzny, co nie pozostało niezauważone przez Komisję Etyki Reklamy. Do komisji napłynęło wiele skarg odnośnie treści prezentowanej reklamy. Język użyty w reklamie, oraz towarzyszący mu obraz wywoływał negatywne odczucia wśród odbiorców "reklama jest rażącym przykładem dyskryminacji ze względu na płeć". Zdaniem skarżących: "reklama pogłębia stereotypy, propaguje dyskryminację i uprzedmiotowienie kobiet"; "reklama uwłacza godności kobiet przedstawiając je jako niezdarne, nieporadne istoty, niepotrafiące dorównać mężczyznom"; "reklama utrwala negatywne stereotypy i podział na płeć lepszą i gorszą". Zespół orzekający w tej sprawie podzielił zarzuty skarżących, uznając, że "przedmiotowa reklama narusza Kodeks Etyki Reklamy i obowiązujące przepisy prawa". Tak więc jakkolwiek dopuszczalne jest pokazywanie w żartobliwej reklamie zarówno mężczyzn jak i kobiet, którym wykonywanie pewnych czynności z dziedziny prac płci przeciwnej nie wychodzi, to w tym przypadku mamy do czynienia z ewidentną dyskryminacją płci, która jest niedopuszczalna.




 Autorzy reklamy zamiast kierować się chęcią odniesienia sukcesu poprzez skandal i prowokację, powinni wybrać mniej prowokującą kampanię. Jak widać nie jest to kluczem do sukcesu, ponieważ była to pierwsza i ostatnia reklama sieci komórkowej Mobilking.

Brak komentarzy: