Mobilking – marka usług telefonii komórkowej, świadczonych przez przedsiębiorstwo MNI Mobile będące własnością MNI Telecom. Jest to operator wirtualny, do niedawna korzystający z infrastruktury Polskiej Telefonii Cyfrowej. Obecnie sieć działa na zasięgu PTK Centertel, oferując usługi w systemie pre-paid.
Mobilking
|
|
MNI Mobile
|
|
260-02
|
|
882
|
|
brak własnych
(korzysta z infrastrukturyPTK Centertel) |
|
Narrator
w reklamie sieci komórkowej Mobilking zwraca się tylko i bezpośrednio do tzw.
„prawdziwych” mężczyzn. Jednocześnie każdy mężczyzna może siebie za takiego
uznać odnajdując w reklamie np. ulubioną dyscyplinę sportu: -żużel, skoki
narciarskie, rajdy samochodowe, F1, piłka nożna, boks, rugby czy hokej. Tym
samym potencjalny odbiorca może uznać, że oferta sieci Mobilking jest stworzona
właśnie dla niego. Efekt ten został umocniony poprzez utożsamienie się lektora
z widzem używając zwrotów: „dzieła naszych rąk”, „zdobyczy naszych ojców”.
Ponadto zastosowano w cudzy słowie mówiąc
„szowinistyczny” chwyt ukazując kobiety, jako te nieudolnie wykonujące męskie
zawody, w sposób cieszący oko mężczyzny, co nie pozostało niezauważone przez
Komisję Etyki Reklamy. Do komisji napłynęło wiele skarg odnośnie treści prezentowanej
reklamy. Język użyty w reklamie, oraz towarzyszący mu obraz wywoływał negatywne
odczucia wśród odbiorców "reklama jest
rażącym przykładem dyskryminacji ze względu na płeć". Zdaniem skarżących: "reklama pogłębia stereotypy,
propaguje dyskryminację i uprzedmiotowienie kobiet"; "reklama uwłacza
godności kobiet przedstawiając je jako niezdarne, nieporadne istoty,
niepotrafiące dorównać mężczyznom"; "reklama utrwala negatywne
stereotypy i podział na płeć lepszą i gorszą". Zespół orzekający w tej sprawie
podzielił zarzuty skarżących, uznając, że "przedmiotowa reklama narusza
Kodeks Etyki Reklamy i obowiązujące przepisy prawa". Tak więc jakkolwiek
dopuszczalne jest pokazywanie w żartobliwej reklamie zarówno mężczyzn jak i
kobiet, którym wykonywanie pewnych czynności z dziedziny prac płci przeciwnej
nie wychodzi, to w tym przypadku mamy do czynienia z ewidentną dyskryminacją
płci, która jest niedopuszczalna.
Autorzy reklamy zamiast kierować się chęcią odniesienia sukcesu poprzez skandal i prowokację, powinni wybrać mniej prowokującą kampanię. Jak widać nie jest to kluczem do sukcesu, ponieważ była to pierwsza i ostatnia reklama sieci komórkowej Mobilking.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz