poniedziałek, 12 maja 2014

Programy lojalnościowe jako sposób na budowanie relacji z konsumentem.

W sklepie, na stacji benzynowej czy nawet na pokładzie samolotu masz szanse na zniżki, prezenty, kupony. Wszystko to za sprawą małej plastikowej karty przypominającą tę do bankomatu. Jako klient czujesz się wyróżniony i doceniony, że możesz liczyć na więcej. Czy firmy na tym tracą ponosząc dodatkowe koszty, a może w ten sposób zwiększają swój zysk ? Wszystko kręci się w obrębie budowania trwałej relacji z klientem. Chodzi o to, żeby klient się nie rozmyślił i w perspektywie czasu korzystał wyłącznie z tej samej marki.
źródło: insourcepr.com


Czym są programy lojalnościowe ?

Program lojalnościowy to długotrwałe działania marketingowe służące do budowania oraz podtrzymywania pozytywnych relacji z wybranymi, najbardziej atrakcyjnymi dla firmy klientami. Jest to forma nagradzania klientów oferując im w zamian za długotrwałe korzystanie z usług dodatkowe przywileje. Program lojalnościowy to zespół zamierzonych działań ze strony producenta, mający na celu związanie konsumenta z marką na długi czas. Właściwie dobrana strategia programu lojalnościowego pozwala zwiększyć sprzedaż produktu lub usługi przy znacznie mniejszych kosztach innych form promocji i reklamy. Przykładem popularnego programu lojalnościowego jest premiowanie każdego zakupu punktami (proporcjonalnie do wydanej kwoty), które klient może następnie wymienić na nagrody. Jak potwierdzają badania, programy lojalnościowe są efektywne i mają wpływ na sprzedaż produktów i usług. 
Za dokonanie transakcji członek programu lojalnościowego otrzymuje punkty, które następnie może wymienić na nagrody lub zniżki przy kolejnych zakupach.

źródło: vitay.pl
Cele programów lojalnościowych:
  • pozyskiwanie nowych klientów,
  • przywiązanie grona klientów do marki,
  • motywowanie do nowych zakupów,
  • tworzenie wrażenia wyjątkowości klienta.
Dlaczego istnieją programy lojalnościowe ?
  • rynek jest nasycony - konkurencja staje się coraz większa,
  • klienci oczekują coraz więcej od marek,
  • wartość klienta jest szanowana.
źródło: i360.com.pl


Etapy budowania programu lojalnościowego (wg. rynkologia.pl)

Najlepiej już na starcie dokładnie zaplanować swoje działania. Proces budowy programu lojalnościowego składa się z następujących etapów:

  1. Ustalenie celów celów programu.
    * Co chcemy osiągnąć ?
    * Co to znaczy dla nas lojalny klient ?
    * Jakie mogą być poziomy lojalności ?
  2. Zdefiniowanie adresatów programu.
    * Kto powinien być odbiorcą programu ?
    * Jakich informacji będziemy o nim potrzebować ?
  3. Ustalenie zestawu korzyści dla uczestników.
    * Jakie korzyści możemy zaproponować ?
    * Czego mogą oczekiwać klienci ?
  4. Wybór sposobów i narzędzi komunikacji z odbiorcami.
    * Jak będzie nazywał się program ?
    * Jak będziemy się komunikować z uczestnikami ?
  5. Finansowanie programu.
    * Z jakich źródeł będzie finansowany program ?
    * Czy budżet ma charakter otwarty czy zamknięty ?
  6. Opracowanie strategii wdrożenia.
    * Kto będzie odpowiedzialny za wdrożenie programu ?
    * Kiedy i jak będzie wdrażany program ?
  7. Analiza funkcjonowania programu i wdrażanie zmian.
    * Jak będziemy oceniać efektywność programu?

"Złote rady w tworzeniu programów lojalnościowych"

  • dotrzymuj obietnic,
  • szanuj klienta i jego czas,
  • wychodź na przeciw oczekiwaniom klienta,
  • traktuj klienta jako swojego współpracownika.
Program lojalnościowy nie oznacza zawsze zniżek i prezentów. Najistotniejsze jest, aby klient czuł się czuł dobrą relację z marką.

1 komentarz:

Tomasz Krawczyk pisze...

Także jestem tego zdania, że dzięki programu lojalnościowemu jak https://zencard.pl budujemy relacje pomiędzy firmą a konsumentem. Jest to niezwykle ważne połączenie, gdyż jeśli w jakikolwiek sposób zostanie zakłócone to może przynieść straty dla obydwu stron.