W sklepie, na stacji benzynowej czy
nawet na pokładzie samolotu masz szanse na zniżki, prezenty,
kupony. Wszystko to za sprawą małej plastikowej karty
przypominającą tę do bankomatu. Jako klient czujesz się
wyróżniony i doceniony, że możesz liczyć na więcej. Czy firmy
na tym tracą ponosząc dodatkowe koszty, a może w ten sposób
zwiększają swój zysk ? Wszystko kręci się w obrębie budowania
trwałej relacji z klientem. Chodzi o to, żeby klient się nie
rozmyślił i w perspektywie czasu korzystał wyłącznie z tej samej
marki.
źródło: insourcepr.com |
Czym są programy lojalnościowe ?
Program lojalnościowy to długotrwałe
działania marketingowe służące do budowania oraz podtrzymywania
pozytywnych relacji z wybranymi, najbardziej atrakcyjnymi dla firmy
klientami. Jest to forma nagradzania klientów
oferując im w zamian za długotrwałe korzystanie z usług dodatkowe
przywileje. Program lojalnościowy to zespół zamierzonych działań
ze strony producenta, mający na celu związanie
konsumenta z marką na długi czas. Właściwie dobrana strategia
programu lojalnościowego pozwala
zwiększyć sprzedaż produktu lub usługi przy
znacznie mniejszych kosztach innych
form promocji i reklamy. Przykładem popularnego
programu lojalnościowego jest premiowanie każdego zakupu punktami
(proporcjonalnie do wydanej kwoty), które klient może następnie
wymienić na nagrody. Jak potwierdzają badania, programy
lojalnościowe są efektywne i mają wpływ na sprzedaż produktów i usług.
Za dokonanie transakcji członek programu lojalnościowego otrzymuje punkty, które następnie może wymienić na nagrody lub zniżki przy kolejnych zakupach.
źródło: vitay.pl |
- pozyskiwanie nowych klientów,
- przywiązanie grona klientów do marki,
- motywowanie do nowych zakupów,
- tworzenie wrażenia wyjątkowości klienta.
Dlaczego istnieją programy lojalnościowe ?
- rynek jest nasycony - konkurencja staje się coraz większa,
- klienci oczekują coraz więcej od marek,
- wartość klienta jest szanowana.
źródło: i360.com.pl |
Etapy budowania programu lojalnościowego (wg. rynkologia.pl)
Najlepiej już na starcie dokładnie zaplanować swoje działania. Proces budowy programu lojalnościowego składa się z następujących etapów:
- Ustalenie celów celów programu.
* Co chcemy osiągnąć ?
* Co to znaczy dla nas lojalny klient ?
* Jakie mogą być poziomy lojalności ? - Zdefiniowanie adresatów programu.
* Kto powinien być odbiorcą programu ?
* Jakich informacji będziemy o nim potrzebować ? - Ustalenie zestawu korzyści dla uczestników.
* Jakie korzyści możemy zaproponować ?
* Czego mogą oczekiwać klienci ? - Wybór sposobów i narzędzi komunikacji z odbiorcami.
* Jak będzie nazywał się program ?
* Jak będziemy się komunikować z uczestnikami ? - Finansowanie programu.
* Z jakich źródeł będzie finansowany program ?
* Czy budżet ma charakter otwarty czy zamknięty ? - Opracowanie strategii wdrożenia.
* Kto będzie odpowiedzialny za wdrożenie programu ?
* Kiedy i jak będzie wdrażany program ? - Analiza funkcjonowania programu i wdrażanie zmian.
* Jak będziemy oceniać efektywność programu?
"Złote rady w tworzeniu programów lojalnościowych"
- dotrzymuj obietnic,
- szanuj klienta i jego czas,
- wychodź na przeciw oczekiwaniom klienta,
- traktuj klienta jako swojego współpracownika.
Program lojalnościowy nie oznacza zawsze zniżek i prezentów. Najistotniejsze jest, aby klient czuł się czuł dobrą relację z marką.
1 komentarz:
Także jestem tego zdania, że dzięki programu lojalnościowemu jak https://zencard.pl budujemy relacje pomiędzy firmą a konsumentem. Jest to niezwykle ważne połączenie, gdyż jeśli w jakikolwiek sposób zostanie zakłócone to może przynieść straty dla obydwu stron.
Prześlij komentarz