niedziela, 11 maja 2014

Gadżety reklamowe- ich rola i skuteczność

  Firmy starają w najróżniejszy sposób przypominać o sobie swoim klientom, dlatego też z korzystają z każdej możliwej formy reklamy. Dość popularne są gadżety reklamowe, które są rozdawane klientom na różnego rodzaju spotkaniach promocyjnych i targach, a także wysyłane pocztą.  
 Za gadżety reklamowe uznaje się niewielki przedmiot, czasem niepełniący funkcji użytkowej. Mogą to być reklamówki, figurki, podstawki, smycze do kluczy, długopisy, breloczki, kubki, torby, piłki wszystko zależy od pomysłowości i budżetu, jaki firma na tą formę reklamy i promocji przeznacza. Gadżet oznacza również nowe urządzenie techniczne o kwestionowanej funkcjonalności lub użyteczności, coraz popularniejsze i najchętniej przez klientów otrzymywane są nośniki pamięci USB i dodatki do sprzętu elektronicznego. Wszystko po to, by utrwalać więź między daną marka, czy też produktem, a konsumentem.  

Poprzez ich obecność w naszym codziennym życiu mają przypominać nam o produktach, czy też usługach jakie dana firma ma w swojej ofercie, a przy okazji umieszczonych na nich znaków firmowych, być także swoistą reklamą danej marki, przy niewielkim wkładzie finansowym firmy. Są one bardzo różne i zwykle kojarzą się z daną marką. Często mogą mieć kształt towarów produkowanych przez reklamujące się przedsiębiorstwo, wówczas ich popularność jest tak duża, że mają one szansę stać się kultowymi, a przez to rozpoznawalnymi przez szerokie grono odbiorców.
Dobry gadżet reklamowy, powinien być trwały i nadawać się do wielokrotnego użytku, tak by jak najdłużej mógł pozostać z klientem i mógł mu służyć w codziennych czynnościach, a przez to budować lojalność klientów wobec danej marki, jednak w rzeczywistości bywa zwykle inaczej.
Firma ConQuest Consulting przeprowadziła własne badanie popularności gadżetów reklamowych. Dane zebrane zostały poprzez wywiady przeprowadzone za pośrednictwem ankiety internetowej, a próbę stanowiło 100 losowo wybranych respondentów.
Konsumenci pytani o skuteczność gadżetów reklamowych i funkcji jakie mają spełniać , na zadawane pytania odpowiadali następująco:

Czy otrzymanie gadżetu skłoniło Pana/Panią do nawiązania współpracy z firmą?
Źródło: ConQuest Consulting

Czy otrzymanie gadżetów przyczyniło się do poprawy wizerunku i utrwalenia marki w pamięci konsumenta?
Źródło:ConQuest Consulting

Jak długo służyły Panu/Pani wykorzystywane gadżety reklamowe?


Źródło:ConQuest Consulting


 Według badania 86% ankietowanych zapamiętało nazwę firmy, od której dostało upominek. Jednak większość z nich, bo aż około 65% deklaruje, że ani razu nie zdecydowało się na skorzystanie z usług bądź  zakup produktów takiej firmy i tylko 35% z nich przyznaje, że przynajmniej raz podjęło taki krok. Zdecydowana większość z nas nie nawiązuje współpracy z firmą, od której otrzymuje gadżet upominkowy. Dlaczego? Czy jest to spowodowane brakiem funkcjonalności upominków, czy może ich niską jakością, czy niemodnym designem? Nie przypadły nam do gustu  lub nie zaspokoiły naszych potrzeb? A może po prostu prócz gadżetów reklamowych dana firma powinna zadbać także o inne atrakcyjne formy reklamy, które przy pierwszym spotkaniu wzbudzą u klienta ciekawość i chęć nawiązania współpracy, która poparta będzie faktyczną współpracą jaka będzie miała szansę zaistnieć w przyszłości. Z badań wynika, że gadżety są o wiele skuteczniejsze jeśli konsumenci znają już daną markę, wówczas większość z nich potrafi trwale skojarzyć jej nazwę. Te niewielkie przedmioty mające przypominać konsumentom o danych produktach czy usługach spełniają swoją rolę, jednak są z reguły nietrwałe, dlatego towarzyszą one klientom przez krótki czas.  
Z przeprowadzanych badań okazuje się, że do najchętniej otrzymywanych gadżetów należą pendrive’y i dodatki do sprzętu elektronicznego, natomiast niemile widziane są ubrania i dodatki takie jak breloki, smycze. Preferujemy upominki funkcjonalne, o wysokiej jakości i proste w obsłudze. Pamiętajmy jednak, że celem gadżetu jest poprawa wizerunku i utrwalenie marki w pamięci konsumenta. Dlatego wysoki odsetek osób, które pamiętają nazwę firmy dzięki gadżetowi z jej logo wskazuje na fakt, że upominki faktycznie spełniają swoje zadanie. Przy planowaniu kampanii reklamowej z użyciem gadżetów, głównym aspektem jaki powinni rozważyć reklamodawcy jest jakość proponowanych upominków, gdyż świadczą one przede wszystkim o jakości produktów, jakie dany producent oferuje na rynku, to jakiej jakości bedzie upominek promocyjny wpłynie na zdanie konsumentów na temat marki. Ważne są także okoliczności w jakich te niewielkie przedmioty reklamowe będą miały dotrzeć do klientów.  










9 komentarzy:

Unknown pisze...

Chyba najlepszym rozwiązaniem jeśli chodzi program lojalnościowy dla stałych klientów są przede wszystkim przydatne przedmioty typu kubek termiczny czy teczka na dokumenty.

Tomek pisze...

A jaką Twoim zdaniem skuteczność posiada reklama typu roll up? Właśnie mam w planach taką reklamę dla swojej firmy zamówić u https://adlove.pl/pl/rollupy-135/ i nie wiem, czy będzie to opłacalne, czy raczej wybrać coś innego? Liczę na jakiś fajny wpis na ten temat. Pozdrawiam.

barbara.zawistowicz pisze...

Jak ktoś ma własny sklep internetowy to może warto pomyśleć o ciekawych rozwiązaniach dla niego? Ja polecałabym narzędzie https://push-ad.com/funkcjonalnosci/ które wysyła powiadomienia z bazy klientów. Powiadomienia są też wysyłane do osób, które pozostawiły niedokończone zakupy w koszyku. Pozwala to na pozyskanie więcej liczby zamówień.

Cabera pisze...

Bardzo ciekawy wpis, muszę pomyśleć nad zastosowaniem gadźetów jako formę reklamy :)

https://www.maxsc.com.pl/pieczatki-2/ex-libris/

Andri pisze...

Nie mam jakiegoś wielkiego doświadczenia z gadżetami reklamowymi ale myślę, że taki zakup to dobry pomysł:) Załatwiam zakupy w internecie, tak samo jak i porządne pieczątki polastudio

ArTek pisze...

Gadżety reklamowe zawsze się sprawdzają. Polecam serdecznie zainteresować się firmą https://www.vitabri.pl oni produkują namioty reklamowe. Zainteresujcie się bo to fajna opcja. Polecam serdecznie.

Marco515 pisze...

Z jakich produktów reklamowych korzystacie i dlaczego? Wiele osób popełnia błędy przy tworzeniu własnej wizytówki lub ulotek reklamowych, dlatego zainteresowanym polecam artykuł ze strony https://aobiznes.pl/aktualnosci/porady/stworzenie-wlasnej-wizytowki-co-musisz-wiedziec .

MajsterHajster pisze...

Bardzo fajne są gadżety reklamowe, a zazwyczaj artykuły piśmiennicze.

GameWo pisze...

Świetny post! Ja osobiście uwielbiam gadżety reklamowe, ale czy faktycznie są one skuteczne? Może warto rozważyć alternatywne formy reklamy?
http://premiergroup.pl/pl/