Reklama–
informacja połączona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma na celu
skłonienie do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług,
popierania określonych spraw lub idei np. promowanie marki.
Ciekawą i prostą propozycję wyjaśnienia stanowi
model AIDA, który opisuje następującą sekwencję działania reklamy: świadomość
-> zainteresowanie ->chęć posiadania -> działanie.
Schemat ten głosi, że zanim się zainteresujemy
produktem danej marki, musimy się najpierw czegoś na jego temat dowiedzie
i nabrać pewności, że możemy podjąć
jakiekolwiek działanie, a w następnej kolejności go nabyć. Poprzez ten model przypisuje
się reklamie dwie role: informacyjną - zapoznanie ludzi z produktem, oraz
perswazyjną –spowodowanie u ludzi uczucia pragnienia przed nabyciem danej
rzeczy.
Najczęstszym w reklamie zabiegiem, jest przekonanie nas do jak najlepszej pozycji
produktu abyśmy myśleli, że jest on „naj” z pośród całej reszty. Czyli:
najlepszy, najpiękniejszy, najskuteczniejszy, najtańszy, najszybszy,
najbezpieczniejszy, najwygodniejszy, najnowszy, najmądrzejszy, najgładszy,
najzdrowsze ponieważ wszystko to brzmi bardzo entuzjastycznie i kusząco. Ważna jest
również sfera wizualna reklamy, w której
nie może zabraknąć ludzi doskonałych, młodych, o zadbanych twarzach i ciałach.
Hasła reklamowe są tak skonstruowane aby jak najbardziej oddziaływać na naszą wyobraźnie i dorównać naszym
marzeniom. Mają za zadanie nas przekonać, że nasze życie jest tylko wtedy ważne,
gdy sami jesteśmy zaledwie kilka kroków od ideału, a wszystko to możemy jedynie
osiągnąć przy użyciu zaprezentowanych nam najlepszych produktów w reklamie.
Wszystko w reklamie jest tak ułożone aby dać nam
odbiorcom wrażenie, że to właśnie my jesteśmy ważni. Przekaz jest skonstruowany
do każdego z osobna (posługując się słowem „ty”, „ja”) aby mogłeś poczuć się wyróżniony
oraz nabrać pewności, że to” ty” decydujesz, wybierasz i kształtujesz
rzeczywistość. Kreuje to wrażenie, że to właśnie odbiorca jest kreatorem swojej
rzeczywistości i że to my mamy wolność wyboru. Jednak jest to tylko pozorne,
ponieważ ukazana reklama została już w jakimś stopniu zaszczepiona w naszej
świadomości.
Obok zdrowia jedna z największych w reklamie
wartości jest uroda. Pokazywanie masy kremów, preparatów, kapsułek, i mnóstwa
innych zabiegów, które pozwolą nam pozostać w dobrej formie oraz opóźnić proces
starzenia. Niestety w reklamach nadal kobieta jest największym obiektem
krytyki. To ona musi zrzucić zbędne kilogramy lub pozbyć się pojawiających się
już zmarszczek To właśnie do nich kierują się większą liczbę spotów
reklamujących kosmetyki, które pozwolą jej być
piękna i zadbaną, bo tego się najczęściej od nich wymaga.
Reklama podchwyciła to, że kobiety powinny być
piękne i uczyniła ich w pewien sposób, więźniem zadbanego i zdrowego ciała. Może
nam się wydawać, że jest to tylko slogan, jednak prawda jest odmienna.
Specjaliści od przemysłu reklamowego i kosmetycznego wiedzą, że kobieta boi się
starości, że musi się cały czas kontrolować i obserwować jakie zachodzą zmiany na rynku wokół niej.
Wykorzystują jej strach do osiągnięcia zysku z zakupu ich produktu. Najczęściej
w reklamie ukazywane są nieprawdziwe wiadomości, które są po prostu
przekoloryzowane, a towar jest stawiany
w zbyt pozytywnym świetle i określany jako posiadający nadprzyrodzone
zdolnościach.
Reklama może się różnić od tego jaki produkt jest w
rzeczywistości, dlatego trzeba podchodzić do niej z odpowiednim dystansem. Natomiast z realnym wyglądem i jakością
jakiegoś produktu można zapoznać się w sklepie, po dokładnym przeczytaniu
znajdującej się na nim ulotki. W każdej reklamie chodzi tylko i wyłącznie o
podwyższenie ilości sprzedaży swojego produktu, dlatego reklamodawcy uciekają
się do różnych zabiegów min. zatrudniają celebrytów, którzy zachwalają dany
produkt i przekonują nas o jego wysokiej jakości. Lecz oni wszyscy są gwizdami,
którym dobrze płaci się za pozytywne zachwalanie produktu.
Definicja :
http://pl.wikipedia.org/wiki/Reklama
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz