czwartek, 8 maja 2014

Jak reklamy upiększają nasz świat, mącą nam w głowach i wykorzystują nasz strach



Reklama– informacja połączona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma na celu skłonienie do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popierania określonych spraw lub idei np. promowanie marki.
 

Ciekawą i prostą propozycję wyjaśnienia stanowi model AIDA, który opisuje następującą sekwencję działania reklamy: świadomość -> zainteresowanie ->chęć posiadania -> działanie.

Schemat ten głosi, że zanim się zainteresujemy produktem danej marki, musimy się najpierw czegoś na jego temat dowiedzie i  nabrać pewności, że możemy podjąć jakiekolwiek działanie, a w następnej kolejności go nabyć. Poprzez ten model przypisuje się reklamie dwie role: informacyjną - zapoznanie ludzi z produktem, oraz perswazyjną –spowodowanie u ludzi uczucia pragnienia przed nabyciem danej rzeczy. 

Najczęstszym w reklamie zabiegiem, jest  przekonanie nas do jak najlepszej pozycji produktu abyśmy myśleli, że jest on „naj” z pośród całej reszty. Czyli: najlepszy, najpiękniejszy, najskuteczniejszy, najtańszy, najszybszy, najbezpieczniejszy, najwygodniejszy, najnowszy, najmądrzejszy, najgładszy, najzdrowsze ponieważ wszystko to brzmi  bardzo entuzjastycznie i kusząco. Ważna jest również sfera wizualna reklamy, w  której nie może zabraknąć ludzi doskonałych, młodych, o zadbanych twarzach i ciałach. Hasła reklamowe są tak skonstruowane aby jak najbardziej oddziaływać  na naszą wyobraźnie i dorównać naszym marzeniom. Mają za zadanie nas przekonać, że nasze życie jest tylko wtedy ważne, gdy sami jesteśmy zaledwie kilka kroków od ideału, a wszystko to możemy jedynie osiągnąć przy użyciu zaprezentowanych nam najlepszych produktów w reklamie.


Wszystko w reklamie jest tak ułożone aby dać nam odbiorcom wrażenie, że to właśnie my jesteśmy ważni. Przekaz jest skonstruowany do każdego z osobna (posługując się słowem „ty”, „ja”) aby mogłeś poczuć się wyróżniony oraz nabrać pewności, że to” ty” decydujesz, wybierasz i kształtujesz rzeczywistość. Kreuje to wrażenie, że to właśnie odbiorca jest kreatorem swojej rzeczywistości i że to my mamy wolność wyboru. Jednak jest to tylko pozorne, ponieważ ukazana reklama została już w jakimś stopniu zaszczepiona w naszej świadomości.


Obok zdrowia jedna z największych w reklamie wartości jest uroda. Pokazywanie masy kremów, preparatów, kapsułek, i mnóstwa innych zabiegów, które pozwolą nam pozostać w dobrej formie oraz opóźnić proces starzenia. Niestety w reklamach nadal kobieta jest największym obiektem krytyki. To ona musi zrzucić zbędne kilogramy lub pozbyć się pojawiających się już zmarszczek To właśnie do nich kierują się większą liczbę spotów reklamujących kosmetyki, które pozwolą jej być  piękna i zadbaną, bo tego się najczęściej od nich wymaga.


Reklama podchwyciła to, że kobiety powinny być piękne i uczyniła ich w pewien sposób, więźniem zadbanego i zdrowego ciała. Może nam się wydawać, że jest to tylko slogan, jednak prawda jest odmienna. Specjaliści od przemysłu reklamowego i kosmetycznego wiedzą, że kobieta boi się starości, że musi się cały czas kontrolować i obserwować  jakie zachodzą zmiany na rynku wokół niej. Wykorzystują jej strach do osiągnięcia zysku z zakupu ich produktu. Najczęściej w reklamie ukazywane są nieprawdziwe wiadomości, które są po prostu przekoloryzowane, a  towar jest stawiany w zbyt pozytywnym świetle i określany jako posiadający nadprzyrodzone zdolnościach.


Reklama może się różnić od tego jaki produkt jest w rzeczywistości, dlatego trzeba podchodzić do niej z odpowiednim dystansem.  Natomiast z realnym wyglądem i jakością jakiegoś produktu można zapoznać się w sklepie, po dokładnym przeczytaniu znajdującej się na nim ulotki. W każdej reklamie chodzi tylko i wyłącznie o podwyższenie ilości sprzedaży swojego produktu, dlatego reklamodawcy uciekają się do różnych zabiegów min. zatrudniają celebrytów, którzy zachwalają dany produkt i przekonują nas o jego wysokiej jakości. Lecz oni wszyscy są gwizdami, którym dobrze płaci się za pozytywne zachwalanie produktu.
 

 Definicja :  http://pl.wikipedia.org/wiki/Reklama

Brak komentarzy: