Nie
oglądasz reklam, a gdy w przerwie filmu zaczyna się blok
reklamowy,to od razu zmieniasz kanał? Czy jednak nie jest tak, że
będąc w sklepie odruchowo sięgasz po kosmetyk
danej
firmy
mimo,
że asortyment dostępny w sklepie nie kończy się na produktach
danego
koncernu
kosmetycznego?
A
może po prostu dzieje się tak dlatego ,iż bohaterka twojego
ulubionego serialu, także go używa?
A ty
poprzez powielanie jej zachowań, wierzysz,
że twoje życie stanie się mniej monotonne i
bardziej
wartościowe, zaś
ty
sama będziesz taka jak ona?
Product
placement, bo to ta forma reklamy odpowiedzialna jest za zamieszanie
jakie pojawia się w naszym umyśle podczas gdy oglądamy ulubiony
serial, czy też najnowszy film jaki właśnie wszedł na ekrany kin.
Nie jest to nic innego jak znana
powszechnie
forma
reklamy, schowana pod nazwą
plasowania
produktu, które w polskim prawie ujęte
jest pod pojęciem lokowania produktu
Coraz częściej w różnego rodzaju programach
telewizyjnych pojawia się komunikat informujący: "Audycja
zawiera(-ła) lokowanie produktu".
Polskie
ustawodawstwo dopuszczało
już od dawna
tą formę reklamy, jednak od 2011r. jest ona formalnie regulowana
przez prawo. Nowelizacja ustawy dotyczącej radiofonii i telewizji,
zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej rozróżnia dwa pojęcia
dotyczące Product
placement,
a mianowicie „lokowanie
produktu” i „lokowanie tematu”. Dodatkowo
Unijna dyrektywa zobowiązuje nadawców do oznakowania i ewidencji
takich audycji.
Lokowanie
produktu,
to przekaz handlowy, który przedstawia, czy też jedynie nawiązuje
do danego produktu, usługi, lub znaku towarowego. Sam przekaz jest
spójnym elementem całej audycji, zamian za co, twórcy otrzymują
zapłatę lub podobne wynagrodzenie,dopuszczalne jest także
nieodpłatnego udostępnienia towaru lub usługi.
Lokowanie
tematu, to
także przekaz handlowy, ten jednak otwarcie nawiązuje się do
towaru, usługi lub ich znaku towarowego w scenariuszu, a nawet w
dialogach bohaterów. Tutaj twórcy programu również otrzymują
stosowną zapłatę lub podobne wynagrodzenie. Istnieją
jednak pewne obostrzenia, mianowicie formalnie w Polsce zabronione
jest lokowanie tematu, jednakże ustawa o radiofonii i telewizji
przewiduje od tej zasady szereg wyjątków, które znajdują
zastosowanie i są wykorzystywane przez marketingowców. Lokowanie
produktu dozwolone jest w filmach, serialach, w audycjach sportowych
oraz audycjach rozrywkowych z wyjątkiem audycji dla dzieci. Audycje
te powinny być w odpowiedni sposób oznaczone. Zabronione jest
nadmierne eksponowanie danego produktu oraz bezpośrednie zachęcanie
do nabycia produktu. Nadawcy mają obowiązek ewidencjonowania
audycji, w których zastosowano lokowanie produktu.
Różnica
między wspomnianymi wyżej pojęciami, z pozoru mogłaby się
wydawać bardzo mała, jednak w praktyce
jest ona
znacząca. Czym innym jest przecież rozmowa bohaterów o danej marce
telefonów, a czym innym używanie telefonu danej firmy przez
bohatera serialu. W
wypadku lokowania
produktu, widz
oglądający dany program, nie zawsze dokładnie może dostrzec znak
firmowy danej marki, a jedynie poznać produkt po kształcie, czy też
charakterystycznych cechach jakimi się odznacza, podobnie jak inne
modele danej marki, jeśli
natomiast zachodzi lokowanie tematu, dokładnie możemy usłyszeć
nazwę danej firmy, co z
pewnością jest bardziej dosadnym komunikatem.
Taka
forma reklamy staje się coraz popularniejsza, zważywszy na fakt, ze
jako widzowie jesteśmy już znudzeni,
wszechobecną reklamą, która dociera do nas ze wszystkich stron;
czy to na bilbordach, ulotkach jakie znajdujemy w swojej skrzynce na
listy, a nawet w skrzynkach e-mailowych. Tradycyjne reklamy kojarzą
nam się z denerwującymi przerywnikami, w czasie gdy spędzamy czas
na oglądaniu telewizji, a nawet programów jakie możemy oglądać
od niedawna, także w internecie. Ta forma przekazu, jest dość
niewinna, gdyż wydawać by się mogło, że nie dociera do nas
wprost. Ukryta jest w fabule oglądanego serialu lub też programu.
Pod pozorem codziennych czynności bohaterów, które możemy
obserwować na antenie, dociera do nas reklama produktów, które
obecne są na co dzień w naszym życiu. Ważne jest jednak to byśmy
tak jak oni, wybierali te, których lokowanie audycja zawiera.
Narzędzie
reklamy, jakim jest Produkt
placement, potrafi
zwiększyć sprzedaż, pomimo spadku oglądalności reklam, jaki w
ostatnim czasie możemy zaobserwować.
Przynosi
także zysk twórcom audycji, którzy z pozoru nic nie tracą, może
nawet urozmaicają swój program, w zamian za co jeszcze otrzymują
dofinansowanie, które
w niektórych przypadkach jest znaczące dla utrzymania programu w
paśmie audycji danej stacji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz