czwartek, 8 maja 2014

"Audycja zawiera lokowanie produktu"


Nie oglądasz reklam, a gdy w przerwie filmu zaczyna się blok reklamowy,to od razu zmieniasz kanał? Czy jednak nie jest tak, że będąc w sklepie odruchowo sięgasz po kosmetyk danej firmy mimo, że asortyment dostępny w sklepie nie kończy się na produktach danego koncernu kosmetycznego?
A może po prostu dzieje się tak dlatego ,iż bohaterka twojego ulubionego serialu, także go używa? A ty poprzez powielanie jej zachowań, wierzysz, że twoje życie stanie się mniej monotonne i bardziej wartościowe, zaś ty sama będziesz taka jak ona?

Product placement, bo to ta forma reklamy odpowiedzialna jest za zamieszanie jakie pojawia się w naszym umyśle podczas gdy oglądamy ulubiony serial, czy też najnowszy film jaki właśnie wszedł na ekrany kin. Nie jest to nic innego jak znana powszechnie forma reklamy, schowana pod nazwą plasowania produktu, które w polskim prawie ujęte jest pod pojęciem lokowania produktu
Coraz częściej w różnego rodzaju programach telewizyjnych pojawia się komunikat informujący: "Audycja zawiera(-ła) lokowanie produktu".
Polskie ustawodawstwo dopuszczało już od dawna tą formę reklamy, jednak od 2011r. jest ona formalnie regulowana przez prawo. Nowelizacja ustawy dotyczącej radiofonii i telewizji, zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej rozróżnia dwa pojęcia dotyczące Product placement, a mianowicie „lokowanie produktu” i „lokowanie tematu”. Dodatkowo Unijna dyrektywa zobowiązuje nadawców do oznakowania i ewidencji takich audycji.
Lokowanie produktu, to przekaz handlowy, który przedstawia, czy też jedynie nawiązuje do danego produktu, usługi, lub znaku towarowego. Sam przekaz jest spójnym elementem całej audycji, zamian za co, twórcy otrzymują zapłatę lub podobne wynagrodzenie,dopuszczalne jest także nieodpłatnego udostępnienia towaru lub usługi.
Lokowanie tematu, to także przekaz handlowy, ten jednak otwarcie nawiązuje się do towaru, usługi lub ich znaku towarowego w scenariuszu, a nawet w dialogach bohaterów. Tutaj twórcy programu również otrzymują stosowną zapłatę lub podobne wynagrodzenie. Istnieją jednak pewne obostrzenia, mianowicie formalnie w Polsce zabronione jest lokowanie tematu, jednakże ustawa o radiofonii i telewizji przewiduje od tej zasady szereg wyjątków, które znajdują zastosowanie i są wykorzystywane przez marketingowców. Lokowanie produktu dozwolone jest w filmach, serialach, w audycjach sportowych oraz audycjach rozrywkowych z wyjątkiem audycji dla dzieci. Audycje te powinny być w odpowiedni sposób oznaczone. Zabronione jest nadmierne eksponowanie danego produktu oraz bezpośrednie zachęcanie do nabycia produktu. Nadawcy mają obowiązek ewidencjonowania audycji, w których zastosowano lokowanie produktu.
Różnica między wspomnianymi wyżej pojęciami, z pozoru mogłaby się wydawać bardzo mała, jednak w praktyce jest ona znacząca. Czym innym jest przecież rozmowa bohaterów o danej marce telefonów, a czym innym używanie telefonu danej firmy przez bohatera serialu. W wypadku lokowania produktu, widz oglądający dany program, nie zawsze dokładnie może dostrzec znak firmowy danej marki, a jedynie poznać produkt po kształcie, czy też charakterystycznych cechach jakimi się odznacza, podobnie jak inne modele danej marki, jeśli natomiast zachodzi lokowanie tematu, dokładnie możemy usłyszeć nazwę danej firmy, co z pewnością jest bardziej dosadnym komunikatem.
Taka forma reklamy staje się coraz popularniejsza, zważywszy na fakt, ze jako widzowie jesteśmy już znudzeni, wszechobecną reklamą, która dociera do nas ze wszystkich stron; czy to na bilbordach, ulotkach jakie znajdujemy w swojej skrzynce na listy, a nawet w skrzynkach e-mailowych. Tradycyjne reklamy kojarzą nam się z denerwującymi przerywnikami, w czasie gdy spędzamy czas na oglądaniu telewizji, a nawet programów jakie możemy oglądać od niedawna, także w internecie. Ta forma przekazu, jest dość niewinna, gdyż wydawać by się mogło, że nie dociera do nas wprost. Ukryta jest w fabule oglądanego serialu lub też programu. Pod pozorem codziennych czynności bohaterów, które możemy obserwować na antenie, dociera do nas reklama produktów, które obecne są na co dzień w naszym życiu. Ważne jest jednak to byśmy tak jak oni, wybierali te, których lokowanie audycja zawiera.
Narzędzie reklamy, jakim jest Produkt placement, potrafi zwiększyć sprzedaż, pomimo spadku oglądalności reklam, jaki w ostatnim czasie możemy zaobserwować.
Przynosi także zysk twórcom audycji, którzy z pozoru nic nie tracą, może nawet urozmaicają swój program, w zamian za co jeszcze otrzymują dofinansowanie, które w niektórych przypadkach jest znaczące dla utrzymania programu w paśmie audycji danej stacji.
 

Brak komentarzy: