sobota, 25 kwietnia 2015

Szokująca reklama społeczna

Mocne” reklamy, które uderzają w najczulsze punkty naszej wrażliwości odnoszą najlepszy skutek marketingowy. Dzieje się tak z bardzo prostej przyczyny: kiedy coś nas szokuje, wzbudza niepokój, tym samym naturalnie zwraca na siebie naszą uwagę. Istnieją reklamy, obok których nawet najtwardszy charakter nie może przejść obojętnie. Marketingowcy wykorzystują nasze lęki i obawy, aby uderzyć bez znieczulenia. Często, na plakatach i billboardach pokazują cierpienie, strach, ale jednocześnie prawdę. I wtedy zdajemy sobie sprawę, że to człowiek może wiele zmienić, a kampanie reklamowe, które szokują, są tak naprawdę potrzebne.
Szokujące reklamy są jednocześnie bardzo ciekawe i kreatywne. Nie jest to kolaż najpopularniejszej celebrytki z marnym produktem, okraszony słabym jinglem. Plakaty, które nawołują do zmiany postępowania, często nawet wzbudzają nasze zdumienie: „Jak oni mogli coś takiego przedstawić?”. Wydaje nam się to niemoralne, nieetyczne, niesmaczne. Ale przecież kampanie te uderzają w różne dziedziny ludzkiego życia, które wszyscy prowadzimy.

1. Ofiary to takie same osoby jak ty i ja.



2. Nie wsiadaj za kierownicę po alkoholu.

3. Wolniej = lepiej.

4. Zanieczyszczone powietrze zabija.


5. Co trzeba zrobić, aby zaczęto mówić o przemocy w rodzinie?

6. Jeśli ty tego nie podniesiesz, one to zrobią.

7. Nieostrożna jazda.

W świecie, gdzie reklamy atakują nas niemal z każdej strony, trudno wymyślić coś nowego, coś świeżego i coś co całkiem nas zadziwi. A przecież w każdej kampanii reklamowej chodzi o jak największy zasięg do odbiorców i skutek generujący zyski. To właśnie dlatego ludzie zajmujący się reklamą muszą być szalenie kreatywni, czasem nawet bezwzględni w tworzeniu swoich projektów. Tak też powstają reklamy, których nie sposób zignorować. Wysyłają jasny, aczkolwiek szokujący przekaz, a ich wiadomość na długo zapada w naszą świadomość, przez co, w przypadku kampanii związanych z używkami czy piractwem drogowym, mamy szansę poprawić swoje nawyki, zmienić postępowanie, może nawet uniknąć tragedii. Pewne jest więc, że reklamy, które wzbudzają silne emocje, po prostu lepiej spełniają swoją rolę są skuteczniejsze.
8. Co 60 sekund wymiera kolejny gatunek.

9. Palenie przyspiesza starzenie.


10. Plastikowe torby zabijają.


11. Jedno kliknięcie może zmienić twoje życie.

12. Ignorowanie zasad BHP może zabić.


13. Pieniądze to nie wszystko. Możesz ocalić życie nie wydając ani centa.


14. Nie rozmawiaj przez telefon prowadząc.

Reklamy, które mają wpłynąć na świadomość społeczeństwa – tzw. reklamy społeczne wykorzystywane są przez organizacje pożytku społecznego, aby zwrócić uwagę społeczeństwa na dany problem. Dlatego też twórcy reklam nie obawiają się wykorzystywać elementów powszechnie uważanych za ryzykowne i wzbudzające sprzeczne uczucia. Dla przykładu, w reklamach tego typu bardzo często pojawiają się dzieci, które wzbudzają najsilniejsze emocje, zwłaszcza jeśli ukazane jest ich cierpienie, głód, bieda czy przewrotna metafora, ukazująca na przykład dziecię w roli młodego tygrysa, na którego już czai się myśliwy.

11. Wyobraź sobie, że to twoje.

12. Musimy sprawić, aby to stało się przeszłością.

13. Zaniedbane dzieci czują się niewidzialne.

14. Przejmowałbyś się bardziej, gdyby działo się to w twoim domu?

15. Biegunka zabija dzieci codziennie.

16. Jeśli widzisz coś więcej niż dziecko to źle.


Kolejną kategorią, często ukazywaną w formie reklamy społecznej są naturalnie mnożące się tematy polityczne i etniczne. Reklama ma walczyć z rasizmem ale także ignorancją i niewiedzą.

17. Kolor skóry nie definiuje twojej przyszłości.

18. W Indiach wiele dziewczyn jest zabijanych tylko dlatego, że jest dziewczynami.

19. Po olimpiadzie nadal musimy walczyć o prawa człowieka.

Podsumowując – głównym celem reklamy szokującej ma być niedopuszczenie do pozostawienia odbiorcy obojętnym. Przez wykorzystywanie różnych obszarów tematycznych, często na granicach dobrego smaku, twórcy reklam uzyskują krótkotrwały, ale intensywny efekt. Łatwo jednak przekroczyć cienką granicę dobrego smaku, co może skutkować utratą reputacji. Dla większości ludzi jednak to co prowokujące równa się pomysłowe. 

1 komentarz:

hopee pisze...

szokujące, ale ciekawe