Zacznijmy od tego, że Social Media to serwisy społecznościowe, gdzie tworzy się relacje międzyludzkie. Takie same jak w Twoim codziennym życiu. Tylko przeniesione do Internetu.
Mają różne postaci i wbrew pozorom, przed Facebookiem istniało mnóstwo innych platform, które też zaliczają się do Social Media np. blogi czy fora dyskusyjne. Teraz mamy Facebook, za parę lat będzie coś innego. Ale we wszystkim chodzi o jedno: o budowanie relacji. O tyle fajnie, że daje to też ogromne możliwości firmom, które dzisiaj o wiele łatwiej mogą zbudować markę niż kilka lat temu.
Mimo wielkiej popularności tych mediów, niektóre firmy i instytucje wciąż są negatywnie nastawione do tego typu działań marketingowych. Sądzę, że wynika to z niewiedzy jak potężne jest to narzędzie promocji. Większe niż strona internetowa.
Na początek skupimy się na Facebooku – jest to najczęściej używane narzędzie. Gdyby Facebook był krajem, byłby to trzeci największy kraj na świecie – dane ze stycznia br mówią o 500 milionach aktywnych użytkowników. Przeciętny użytkownik posiada 130 „znajomych” w tym portalu – jest więc spora szansa dotrzeć do ogromu ludzi. O tych liczbach warto pamiętać, gdyż daje nam to obraz jak ogromna jest to społeczność.
Mimo takich imponujących liczb, nie wszystkie firmy zdają się wiedzieć, o co tak naprawdę w tym chodzi. Poniżej kilka istotnych informacji, które przydadzą się w budowaniu wiarygodnej marki
Po co Twojej firmie konto na Facebooku?
- strona na Facebooku jest nieustającą komunikacją z odbiorcami, a nie jednostronnym monologiem jak w przypadku strony z ofertą – dzięki temu możesz zbudować relacje z potencjalnymi klientami
- czytający mogą się dowiedzieć czegoś więcej o Twojej firmie - nie muszą już odbierać jej jako wielkiej i niedostępnej korporacji, ale jako ludzi takich sami jak oni, którzy mają pasję, poczucie humoru, a także chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami i wiedzą
- Facebook może być miejscem na znalezienie świetnych pracowników – ludzie komentują wpisy, więc można zobaczyć czy ktoś ma odpowiednią wiedzę, a na ich profilach prywatnych widać jakie szkoły ukończyli i gdzie aktualnie pracują
- profil firmy na Facebooku może skupiać wokół siebie wielu dostawców, producentów, przedstawicieli handlowych, ludzi z podobnych branż, dzięki czemu możesz nawiązać nowe kontakty handlowe
Jak przyciągnąć i zainteresować ludzi?
przede wszystkim często aktualizuj – wstawiaj dobre jakościowo i ciekawe fotografie, filmy związane z branżą - dzięki którym inni mogą się czegoś dowiedzieć/nauczyć
- bądź na bieżąco z najważniejszymi stronami w branży i dziel się ważnymi linkami do artykułów czy newsów
- konkursy, quizy, pytania – angażuj swoich fanów, sprawiaj, by mieli ochotę wrócić ponownie
- organizuj ekskluzywne promocje tylko dla fanów Twojej „facebookowej” strony
- dziel się użytecznymi trikami, które mogą komuś pomóc
- jeśli nie wiesz o czym pisać, zapytaj oglądających – zamieść ankietę lub głosowanie
- bądź otwarty, przyjazny, rozsądny i ciepły, twórz przyjazną społeczność wokół swojej firmy – większość osób powróci ponownie na Twoją stronę, jeśli zobaczy ciekawą interakcję
- spróbuj czasem zamiast pisać, nagrać siebie lub swoich pracowników na video – czasem można wywołać tym więcej reakcji niż milion słów
- pokaż czasem coś śmiesznego, ciekawego – napisz o sytuacji w firmie, np. o żarcie prima-aprillisowym, który zrobiliście z pracownikami swojemu prezesowi lub o nowych doświadczeniach życiowych, które wpłynęły motywująco na Twoją pracę. Takie wstawki od czasu do czasu pokażą Ciebie od strony ludzkiej i pozwolą wymienić przeżycia z innymi. Ważne, aby od czasu do czasu napisać w pierwszej osobie, a nie jako firma.
Czego nie wolno robić?
- nie wolno usilnie namawiać do zostania „fanem”, do zapisywania się do newslettera i do skorzystania z oferty.
- nie wolno ignorować komentarzy i wiadomości, nawet tych negatywnych. Ignorując złe opinie pokazujemy, że uważamy siebie za najlepszych i mamy gdzieś opinie innych. A wystarczy napisać uprzejmą odpowiedź w stylu „dziękujemy, przemyślimy, może dzięki temu uda się lepiej dostosować naszą ofertę, aby była przyjazna dla klientów” - prawda, że lepiej? W ten sposób zły PR możemy przekształcić w dobry PR.
- nie pisz o zbyt prywatnych sprawach – o tym, co jadłeś na śniadanie, albo o wizycie u dentysty.
nie zakładaj konta jeśli nie masz czasu na jego prowadzenie – aktualizuj profil co najmniej raz dziennie. Codziennie! Rób wszystko, by ktoś, kto widział profil firmy dzisiaj, wiedział, że jutro też przeczyta coś fajnego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz