Region Górnego
Śląska przez ostatnie dziesięć lat bardzo dobrze się rozwija. W samych
Katowicach ta zamiana jest bardzo widoczna. Nowy dworzec PKP, wybudowana przy
nim galeria, która jest najnowocześniejszym tego typu obiektem w Polsce, deptak
przy Placu Wolności, to tylko nieliczne przykłady jak ten region dobrze
prosperuje. Dlaczego więc nie rozpowszechniać dobrego wizerunku Śląska po całej
Polsce i Europie? Znaleźli się ludzie, którzy dzięki temu, że mieszkają na
Śląsku, wiedzą jak wykorzystać jego potencjał i zarobić lub zwiększyć
popularność, która z czasem zostanie spieniężona.
Facebook
pozwala korzystać ze swojej usługi w języku walijskim, kurdyjskim czy
fryzyjskim. Dlaczego nie miałby pozwolić, aby korzystać z niego po śląsku?
Autorzy inicjatywy „Śląski Facebook” zachęcają, aby ludzie promowali to
wydarzenie i pomogli w utworzeniu śląskiej wersji Facebooka. Dużym plusem jest
to, że firma Samsung wprowadziła śląską godkę jako pełnoprawny język obsługi
telefonów. Dzięki takim inicjatywom, Śląsk nadąża za światem, a nie jest na
szarym końcu w dziedzinach technologicznych i marketingowych. Podam kilka
przykładów słów, jakimi posługiwała by się taka wersja Facebooka:
1)
„Lubię
to” – przaja tymu”
2)
„Znajomi”
– „kamraty”
3)
„zdjęcie
profilowe” – „zadni bild”
4)
„wydarzenie”
– „przytriefiny”
5)
„ulubione”
– „wertowne”
Jest wiele
neologizmów, które wymyślane są na potrzeby czasów, ale czy „mobilniok” nie
brzmi przyjaźnie i zabawnie? Wystarczy wejść
do galerii w Katowicach i zobaczyć jak propagowany jest ten język. Warto
popierać pomysł Śląskiego Facebooka, bo przyniesie on nam nie tylko korzyści
wizerunkowe, ale również ekonomiczne.
Dlaczego
Facebook ma być gryfny? A to już nawiązanie do innego promowania tego regionu.
Gryfnie.com to chyba najbardziej popularny sklep z odzieżą, która promuje Śląsk
i jego kulturę. Co za tym idzie, zarabia pieniądze. Wykorzystywanie elementów
śląskiej kultury w marketingu był trafieniem w samo sedno sprzedaży. Można
stwierdzić, że sklep internetowy oraz stacjonarny (w Katowicach) w ogóle nie
przynosi strat, a same zyski. Jest dobrze rozpowszechniany w całej Polsce.
Kupują w nim nie tylko rodowici Ślązacy, a ludzie z różnych regionów naszego
kraju. Nawet GOROLE. Język i kultura Śląska jest tak fascynującym zjawiskiem,
że grzechem byłoby na tym nie skorzystać. Takich sklepów jest coraz więcej.
Ostatnio w Rudzie Śląskiej, został otwarty sklep Slonskidizajn.pl, który ma
taką samą tematykę i również nieźle sobie radzi.
natemat.pl |
slonskidizajn.pl |
Te przykłady
pokazują nam, że warto promować własny region, gdyż można na nim wiele zarobić.
Takie inicjatywy mogłyby pojawiać się w każdym regionie Polski i to
najmniejszym. Bo jak nie zarabiać na swoim? Nie potrzeba jechać do Niemiec czy
Holandii, wystarczy popatrzeć jak dobrze rozpromować swoją okolicę, miasto,
wieś czy region. Przyjąć dobrą strategię marketingową i sukces gotowy!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz