środa, 15 kwietnia 2015

Reklama i radio

Wiele mówi się i pisze o reklamach telewizyjnych, opisuje się konkretne spoty, szuka zależności czy dowodzi się pewnych tez. Mało natomiast wiemy i piszemy o reklamach radiowych, które przecież również stanowią ważny element marketingu. Mimo, że telewizja jest medium o szerszym odbiorze, niż powoli odchodzące w niebyt radio, to wciąż ten kanał komunikacji może mieć istotny wpływ na dotarcie do konsumenta.

Czym  się charakteryzuje reklama radiowa? Poza oczywistym różnicą, czyli tym, że taka reklama jest rozpowszechniana za pomocą radia, są też inne cechy na które warto zwrócić uwagę.
Reklama radiowa ma wbrew pozorom łatwiejszy sposób dotarcia do klienta. Telewizję oglądamy zazwyczaj w domu, czasem możemy zobaczyć jakiś urywek w mieście – gdzieś w miejscu publicznym, gdzie akurat jest telewizor. Zasadniczo jednak – to właśnie we własnym domu docierają do nas komunikaty telewizyjne.


Radio natomiast atakuj nas w wielu miejscach. Słuchamy go oczywiście w domu, ale także jadąc autem, czy np. podczas zakupów sklepie – gdzie właśnie jest puszczane. Reklamy radiowe docierają do nas bardzo często, nawet jeśli nie zdajemy sobie z tego sprawy. 

Reklama radiowa generalnie jest tańsza – do jej wyprodukowania potrzebujemy tylko dźwięku, więc koszty są stosunkowo niższe od tych telewizyjnych. Reklama radiowa zazwyczaj jest krótka i treściwa, kojarzona wyłącznie z muzyką i treścią wypowiadaną przez lektora. W przeciwieństwie do reklamy telewizyjnej, ta skupia się sednie - jest tu mało rzeczy, które mogłyby odwrócić naszą uwagę. Brak obrazu paradoksalnie pomaga jej, w tym, że staje się bardziej klarowna. Działa też znacząco na wyobraźnie, kiedy zmusza nas do wizualizowania sobie tego, o czym mówi. Klient musi wyobrazić sobie produkt o którym słyszy. Skutkuje to tym, że zostaje zapamiętana na dłużej.
Moim zdaniem, reklama radiowa nie jest w niczym gorsza od reklamy telewizyjnej. Duża cześć ludzi jest niestety wzrokowcami i nie działa ona nich, tak jak chcieliby tego jej twórcy, ale z pewnością ma inne, także istotne plusy - zmusza do wizualizacji, jest stosunkowo tania w produkcji i dociera do odbiorców w wielu miejscach.

1 komentarz:

Anna Kwityk pisze...

Reklama w prasie traci bardzo na znaczeniu. Bardzo niewiele osób czyta aktualnie papierową prasę, dużo więcej korzysta z ich internetowych odpowiedników. Radio jeszcze się sprawdza, jednak tylko z wyznaczonych godzinach w których ludzie podróżują do pracy lub z niej wracają. Lepiej zainwestować w reklamę internetową, szczególnie w google adwords lub rozbudowany profil social media.