http://www.idmagazine.com.mx/blog/wp-content/uploads/2014/03/franquicias-en-mexico-Starbucks-Coffe.jpg
Starbucks
jest doskonałym przykład tego, że wystarczy dobry plan, aby osiągnąć prawdziwy
sukces. Wszystko zaczęło się 30 lat temu, od jednego malutkiego sklepu w
Seattle. Obecnie Starbucks to ogromne
imperium z ok. 21000 kawiarni w 63
krajach na świecie. Przez lata
marka stała się symbolem luksusu i jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na
świecie. Stała się ikoną amerykańskiej popkultury tuż obok Coca-Coli czy McDonald’s.
Jednak swoją pozycję marka wypracowała przy znacznie mniejszym budżecie niż
pozostałe marki. Wiele szkół biznesowych próbuje skutecznie zanalizować strategie
marketingowe Sturbucks i znaleźć odpowiedź dlaczego właśnie te techniki w tak
ogromny sposób przyczyniły się do rozwoju marki.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhZ9Zhh2tUOaK88pymi3mYUOkvK1FK-ASHOnSjI_hW7vFpmpLMnsb1FmY2z_Usf-fsfAB9TRnOnYR_JmqJNBOW32Hu9nYwDx-iVQ_bPEe18d2KNI5ZMGj3OsIOXwRo6cy-Y97SgbtTkr7x8/s1600/ScreenHunter_19+Jan.+08+21.06.jpg
Nazwa
Starbucks została zaczerpnięta od pierwszego oficera w powieści Hermana
Melville'a - „Moby Dick”. Miało to na
celu przywołanie u konsumentów skojarzeń związanych z romantycznym etosem
żeglarza i z pierwszymi handlarzami kawą. Jeśli chodzi o logotyp marki, to
ulegał on zmianie na przestrzeni lat, jednak nie uległo zmianie to, że symbolem
graficznym koncernu jest znana z mitologii greckiej syrena. Syrena jest nieodłącznym
elementem kojarzącym się z żeglugami morskimi. Rzeźby syren na statkach miały odstraszać
mitologiczne syreny, które według
legend zwodziły marynarzy
doprowadzając tym samym do zatonięcia statku. Kawa do USA była dostarczana przez statki, które zazwyczaj
miały na dziobie rzeźby przedstawiające syreny, stąd właśnie wziął się logotyp
marki Starbucks.
Zmiany
logotypu Starbucks na przestrzeni lat:
http://jak-nazwac-firme.pl/serwer_artykulow/uploads/1212131155033.jpg
Starbucks
nie stosuje tradycyjnych form reklamy i promocji. Marka nie poszła w ślady McDonald,
przez co nie znajdziemy ich na reklamie outdoor czy ogłoszeniach w gazetach. Od
samego początku głównym założeniem było oferowanie czegoś więcej niż produktu.
„Trzecie
miejsce” – jest to jedna z najmocniejszych i najskuteczniejszych koncepcji
budowania lojalności klientów. Jej celem jest stworzenie wyjątkowego i
relaksującego przejściowego miejsca pomiędzy domem, a pracą.
„Idealny
kubek kawy” – firma Starbucks od zawsze kładła ogromny nacisk na jakość aby w pełni usatysfakcjonować swoich klientów,
nawet jeśli cena miałaby być nieco wyższa niż z początku oczekiwano.
„Satysfakcja Klientów” – czyli 100% zadowolenie klientów od momentu
wejścia do sklepu, aż do ostatniego łyka kawy. Klient ma poczuć się wyjątkowo,
jak członek elitarnej rodziny Starbucks. Duże znaczenie w tej strategii ma
profesjonalna obsługa.
„Tworzenie
społeczności Starbucks” - Firma na
stronie internetowej zachęca odwiedzających do wymiany doświadczeń związanych z
marką, buduje wokół niej swego rodzaju społeczność. Zależy im aby być jak najbliżej ze swoimi
klientami i zadbać o ich potrzeby.
„Innowacja”
– Marka stawia na innowacje, chce ciągle
rozwijać swoją markę ,dlatego stawia na kreatywność m.in. poprzez różnorodne
smaki kawy i ciągłe urozmaicenia w menu. Co ciekawe, jako pierwsi zaproponowali
możliwość korzystania z Internetu w swoich sklepach.
„Inteligentne
partnerstwa” – Starbucks za sprawą tworzenia strategicznych partnerstw przyczynia
się do rozwój firmy. Dzięki współpracy z
legendarną wytwórnią Blue Note Jazz wypuściła na rynek limitowaną mieszankę kaw
„Blue Note Blend” oraz zostały wydane
składanki muzycznej (o tej samej nazwie) z utworami uznanych artystów jazzowych.
http://www.smallketing.com/wp-content/uploads/2012/07/starbucks_wallpaper-300x225.jpg
Czy
Stabucks jest najlepszą kawą na świecie? Ile ludzi, tyle opinii. Wiadomo
jednak, że historia firmy i jej strategia marketingowa może być zdecydowanie wzorem
do naśladowania dla innych firm. Dzięki oferowaniu wyjątkowych usług i
organizacje ciekawych akcji społecznych marka cieszy się ogromnym sukcesem od
wielu lat. Może warto jest więc dogłębniej przyjrzeć się poczynaniom firmy i zainspirować
się ich działaniami marketingowymi; całkiem możliwe, że w przyszłości to nam
uda się stworzyć równie potężne imperium jak Starbucks.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz