czwartek, 30 kwietnia 2015

Starbucks- czyli największe imperium kawowe na świecie

     
http://www.idmagazine.com.mx/blog/wp-content/uploads/2014/03/franquicias-en-mexico-Starbucks-Coffe.jpg



     Starbucks jest doskonałym przykład tego, że wystarczy dobry plan, aby osiągnąć prawdziwy sukces. Wszystko zaczęło się 30 lat temu, od jednego malutkiego sklepu w Seattle. Obecnie Starbucks  to ogromne imperium z ok. 21000 kawiarni w 63  krajach na świecie.  Przez lata marka stała się symbolem luksusu i jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie. Stała się ikoną amerykańskiej popkultury tuż obok Coca-Coli czy McDonald’s. Jednak swoją pozycję marka wypracowała przy znacznie mniejszym budżecie niż pozostałe marki. Wiele szkół biznesowych próbuje skutecznie zanalizować strategie marketingowe Sturbucks i znaleźć odpowiedź dlaczego właśnie te techniki w tak ogromny sposób przyczyniły się do rozwoju marki.

http://2.bp.blogspot.com/-andb2bCHWkA/Twp2dRpCoPI/AAAAAAAAAPw/mWeeX67DV9k/s1600/ScreenHunter_19+Jan.+08+21.06.jpg

     Nazwa Starbucks została zaczerpnięta od pierwszego oficera w powieści Hermana Melville'a - „Moby Dick”.  Miało to na celu przywołanie u konsumentów skojarzeń związanych z romantycznym etosem żeglarza i z pierwszymi handlarzami kawą. Jeśli chodzi o logotyp marki, to ulegał on zmianie na przestrzeni lat, jednak nie uległo zmianie to, że symbolem graficznym koncernu jest znana z mitologii greckiej syrena. Syrena jest nieodłącznym elementem kojarzącym się z żeglugami morskimi. Rzeźby syren na statkach miały odstraszać mitologiczne syreny, które według  legend  zwodziły marynarzy doprowadzając tym samym do zatonięcia statku. Kawa do USA była  dostarczana przez statki, które zazwyczaj miały na dziobie rzeźby przedstawiające syreny, stąd właśnie wziął się logotyp marki Starbucks.


Zmiany logotypu Starbucks na przestrzeni lat:

http://jak-nazwac-firme.pl/serwer_artykulow/uploads/1212131155033.jpg


Starbucks nie stosuje tradycyjnych form reklamy i promocji. Marka nie poszła w ślady McDonald, przez co nie znajdziemy ich na reklamie outdoor czy ogłoszeniach w gazetach. Od samego początku głównym założeniem było oferowanie  czegoś więcej niż produktu. 

 Oto kilka najlepszych strategii marki:

„Trzecie miejsce” – jest to jedna z najmocniejszych i najskuteczniejszych koncepcji budowania lojalności klientów. Jej celem jest stworzenie wyjątkowego i relaksującego przejściowego miejsca pomiędzy domem, a pracą.

„Idealny kubek kawy” – firma Starbucks od zawsze kładła ogromny nacisk na jakość aby  w pełni usatysfakcjonować swoich klientów, nawet jeśli cena miałaby być nieco wyższa niż z początku oczekiwano.

„Satysfakcja Klientów” –  czyli 100% zadowolenie klientów od momentu wejścia do sklepu, aż do ostatniego łyka kawy. Klient ma poczuć się wyjątkowo, jak członek elitarnej rodziny Starbucks. Duże znaczenie w tej strategii ma profesjonalna obsługa.

„Tworzenie społeczności Starbucks” - Firma  na stronie internetowej zachęca odwiedzających do wymiany doświadczeń związanych z marką, buduje wokół niej swego rodzaju społeczność.  Zależy im aby być jak najbliżej ze swoimi klientami i zadbać o ich potrzeby.

„Innowacja” –  Marka stawia na innowacje, chce ciągle rozwijać swoją markę ,dlatego stawia na kreatywność m.in. poprzez różnorodne smaki kawy i ciągłe urozmaicenia w menu. Co ciekawe, jako pierwsi zaproponowali możliwość korzystania z Internetu w swoich sklepach.

„Inteligentne partnerstwa” – Starbucks za sprawą tworzenia strategicznych partnerstw przyczynia się do  rozwój firmy. Dzięki współpracy z legendarną wytwórnią Blue Note Jazz wypuściła na rynek limitowaną mieszankę kaw „Blue Note Blend”  oraz zostały wydane składanki muzycznej (o tej samej nazwie) z utworami uznanych artystów jazzowych.


http://www.smallketing.com/wp-content/uploads/2012/07/starbucks_wallpaper-300x225.jpg

     Czy Stabucks jest najlepszą kawą na świecie? Ile ludzi, tyle opinii. Wiadomo jednak, że historia firmy i jej strategia marketingowa może być zdecydowanie wzorem do naśladowania dla innych firm. Dzięki oferowaniu wyjątkowych usług i organizacje ciekawych akcji społecznych marka cieszy się ogromnym sukcesem od wielu lat. Może warto jest więc dogłębniej przyjrzeć się poczynaniom firmy i zainspirować się ich działaniami marketingowymi; całkiem możliwe, że w przyszłości to nam uda się stworzyć równie potężne imperium jak Starbucks. 

Brak komentarzy: