czwartek, 16 kwietnia 2015

Flash mob- absurd czy skuteczne narzędzie marketingowe?

Flash moba można dosłownie tłumaczyć jako błyskawiczny tłum. Ale co to tak naprawdę oznacza? Jest to jeden z narzędzi promocyjnych, który ma na celu przykucie uwagi ludzi. Jan Burzyński opisał to zjawisko jako: "Krótkotrwały happening, zwykle inicjowany przez użytkowników internetu, polegający na spontanicznym spotykaniu się, tworzeniu sztucznego tłumu i wykonywaniu absurdalnych czynności w miejscu publicznym."

Pierwszy flash mob został zorganizowany w Nowym Jorku w 2003r. Ludzie gromadzili się w sklepie Macy's i pytali sprzedawców o dywanik miłości dla komuny[1]. Kolejnymi krokami było między innymi oddawanie pokłonów figurze dinozaura, który stał w jednym ze sklepów z zabawkami czy też biciu brawa w hotelu.

Pomysł stwarzania tłumu szybko rozpowszechnił się i dotarł nawet do Polski. Pierwsza tego typu akcja odbyła się w Radomiu, gdzie setki ludzi oddawało uwielbienie kanapkom z serem. Warszawski Front Abstrakcyjny to jedna z najbardziej znanych, polskich organizacji zajmujących się organizacją flash mobów.

Akcja Dance została zorganizowana w Liverpoolu przez markę T-mobile. Ponad 300 tancerzy miesiącami ćwiczyło układ, by zrobić dobre wrażenie na odbiorcach. Dzisiaj na Youtube film z tej akcji ma prawie 40 mln wyświetleń! Pomimo, iż spektakl został wyreżyserowany to odbiorcy to "kupili".


Marka Trident produkująca gumy do żucia sponsorowała w 2009r występ Beyonce w Londynie. Chcą rozpowszechnić tą informację zorganizowali flash moba na placu Piccadilly Circus, na którym 100 kobiet zatańczyło do piosenki Single Ladies. 



W Polsce także mieliśmy kilka ciekawych akcji. Obsada musicalu Nędznicy zaśpiewała jedną z piosenek w Złotych Tarasach przemieszczając się wśród tłumu. 



Flash mob z okazji otwarcia pierwszego sklepu marki GAP w Polsce wyglądał tak:


Flash mob z okazji premiery Autobiografii Burta Bacharacha na Dworcu Centralnym w Warszawie:


Flash moby budzą sympatię odbiorców jednak coraz częściej brak im humoru i pewnej dozy abstrakcji. Sztywne i poważne akcje nie mają szansy na powodzenie, gdyż przestaną się wyróżniać wśród standardowych reklam.





[1] http://pl.wikipedia.org/wiki/Flash_mob

Brak komentarzy: