Motyw filmowy
jest powszechnie wykorzystywany w reklamie. Wiele agencji reklamowych stosuje
promowanie produkty w ten sposób, gdyż jest on skuteczny i przykuwający uwagę.
W takich reklamach wykorzystywani są główni bohaterowie, wątki, sytuacje czy
pojedyncze elementy właściwe danej produkcji i łatwo z nią kojarzone. Występują
również elementy łudząco podobne do oryginału. Przeważnie stosowane są filmy i
ich najpopularniejsze sceny, jest to zazwyczaj klasyka kina. Nawet nie zawsze
musimy dokładnie znać treść filmu, by go rozpoznać, ponieważ zapożyczone
postaci oraz zdjęcia są typowe i często wykorzystywane w kulturze. Ciekawym
sposobem jest też fabuła wymyślona. Nagrana jednak w taki sposób by
przypominała np. typowy western, film akcji lub romans. Twórca przybliża
reklamę do danego gatunku filmowego. Wszystko po to, byśmy mogli w łatwy sposób
skojarzyć reklamę z filmem, a co za tym idzie, lepiej ja zapamiętać.
Tego typu,
reklamę stworzyła firma Dulux. Producent farb uformował nietypową historię
człowieka, żyjącego w świecie bez barw i nie doświadcza żadnych emocji. Dulux
nieźle to wykombinował przekonując nas, że farby tej marki wniosą w nasze życie
promień radości i ekscytacji. W początkowym obrazie reklamy brakuje koloru. Ogólnie
przedstawia nam się świat z cenzurą na jakiekolwiek inne barwy niż biel. Jednak
są tacy (rebelianci koloru), którym udało się przemycić w świat koloru – świat Duluxa (oczywiście nie mogło w nim zabraknąć wszechobecnej maskotki czyli owczarka
staroangielskiego, który od roku 1961 nieprzerwanie stanowi ikonę marki Dulux.).
Zapożyczony obraz reklamy oraz jej klimat pochodzi z filmu, który być może
oglądaliście – „Wyspa”. Jakiś świat w dalekiej przyszłości – wszyscy obywatele jednakowo
ubrani w białe kombinezony, pilnująca straż, monotonia. Wszyscy żyją tylko
nadzieją, że kiedyś być może pojadą na „Wyspę”, lecz nikt nigdy jej nie
widział. Tym tropem poszła marka Dulux, gdzie świat w kolorze jest tym, czym
życie poza obozem w filmie „Wyspa” i tylko wtajemniczeni mogą tego doświadczyć
i cieszyć się pełnią życia usłanego kolorami. Jest dramat, niepokój, miłość,
tajemnica i napięcie. Wszystko to składa się na filmowy spektakl.
Reklama samochodu Citroen C4 pt. „Robot”
również wykorzystuje motyw filmowy. W tym przypadku marka wzoruje
się na filmie „Transformers”. Nietypowa fabuła, a o filmie słyszał na pewno
każdy, więc dlaczego tego nie wykorzystać? Citroen wpadł na ten pomysł. Akcja spotu
rozgrywa się na opuszczonym, betonowym placu. Stojący tam
Citroen C4 nagle zamienia się w robota, tak jak robiły to maszyny we wskazanym
filmie. Jednak reklama jest odrobinę prześmiewcza, gdyż robot zaczyna tańczyć,
w rytmie granej
muzyki. Na zakończenie słyszymy
slogan: „Citroen. Technologia, która fascynuje”. Wykorzystanie filmu z dodatkiem
humoru na pewno przykuwa nasza uwagę.
W tym temacie istotna jest seria licznych
reklam od Dior. Francuski dom mody przeprowadził już szereg kampanii w filmowej
atmosferze. Biorą w nich udział znani aktorzy jak: Charlize Theron czy Robert
Pattinson. W jednej z ostatnich reklam zagrała Natalie Portman – jako uciekająca
panna młoda. Nazwa perfum "Miss
Dior" musiałaby ulec zmianie, jeśli bohaterka tej historii
powiedziałaby przed ołtarzem sakramentalne "tak". Film w reżyserii Antona Corbijna toczy się z
typową dla reklam marki dynamiką - Natalie wspina się po drabince do
czekającego na nią helikoptera i znika za horyzontem, a w tle zamiast Marszu
Mendellsohna słyszymy "Piece
of my heart" Janis Joplin. Brakuje długich sloganów, zachęcających słów,
promocyjnej ceny czy czegoś co wskazywało by na standardową reklamę. Promowany
produkt, w tym przypadku perfum „Miss Dior”, jest jednym z bohaterów spotu.
Niby drugoplanowym a jednak głównym, bo sam flakonik pojawia się sporadycznie.
Natomiast nazwa częściej – w dialogach, w samej postaci granej przez aktorkę.
Motywy kulturowe
są dobrym sposobem na zaangażowanie konsumenta przekaz reklamowy, przy tym pozytywnie wpływają na
odbieranie produktu. Zapożyczenia, upodabniania i stylizacja na film mają za
zadanie podnieść jego wartość. Tak farba, samochód czy perfum staje się atrakcyjniejszy,
ciekawszy. Pobudzona zostaje chęć poznania i motywacja do działania, czyli do
zakupu reklamowanego dobra.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz