Chciałabym przybliżyć Wam zjawisko reklamy podprogowej,
która inaczej nazywana jest sugestią podprogową lub przekazem podprogowym. Jest to forma perswazji, która działa na nas
bez naszej świadomości i spostrzegania. Ten rodzaj reklamy działa na bodźcie
słuchowe i wzrokowe. Przesyłane sygnały są bardzo krótkie i niemal nieuchwytne.
Trwają zbyt krótko by mózg mógł je świadomie zarejestrować.
Bodźce
wizualne- komunikaty wyświetlane przez 1/3 sekundy, których nie dostrzegamy,
ale nasz mózg je rejestruje. Inną formą jest takie moderowanie obrazem, dokładanie
takich materiałów, które na pierwszy rzut oka nie są dostrzegalne. Tę metodę
stosuje się w przypadku zdjęć, plakatów czy billboardów.
http://www.eksportuj.pl/uploaded/image/oni.jpg
Jeśli na pierwszy rzut oka nie zauważyliście nic dziwnego na obrazku wyżej to znaczy, że przekaz podprogowy jest udany. A teraz skupcie się, wytężcie swój wzrok i zwróćcie uwagę co kryje się pod ręką mężczyzny. Czy to na pewno jest kręgosłup kobiety?
Natomiast bodźce dźwiękowe oddziałują na odbiorcę
za pomocą przekazów zawartych w nagraniach, dźwięki są nieuchwytne dla
słuchacza.
Jestem pewna, że oglądając tę reklamę nie wychwyciliście nic podejrzanego. Teraz obejrzyjcie ją raz jeszcze i skupcie się na dźwięku, który słychać w tle w 0:21 - 0:28.
Czy reklama podprogowa jest skuteczna?
Przekaz podprogowy działa na naszą podświadomość, a ona
nieustannie jest aktywna . Bez chwili odpoczynku przyjmuje ogromny potok
wiadomości.
W wielu krajach reklamy podprogowe zostały uznane za nieetyczne. Zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji
"Przekazy handlowe powinny być łatwo rozpoznawalne" (art. 16 ust. 1),
oraz "Zakazane jest nadawanie przekazów handlowych (…) oddziałujących w
sposób ukryty na podświadomość" (art. 16b ust. 2 pkt. 5).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz