czwartek, 16 kwietnia 2015

Omijanie zakazu reklamy papierosów

„Publiczne rozpowszechnianie wizerunków marek wyrobów tytoniowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych firm produkujących wyroby tytoniowe, nie różniących się od nazw i symboli graficznych wyrobów tytoniowych, służących popularyzowaniu marek wyrobów tytoniowych; za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy firmami zajmującymi się produkcją, dystrybucją i handlem wyrobami tytoniowymi(...)" tak ustawa z dnia 9 listopada 1995 r definiuje reklamę produktów tytoniowych. Jak z zakazami reklam radzą sobie koncerny papierosowe?

Miejsce w sklepie gdzie zlokalizowane są kasy to kluczowa strefa, to właśnie tam zobaczymy masę „wabików” kuszących nas do wybrania którejś z marek. Począwszy od różnego typu banerów po tak pozornie neutralną rzecz, którą wydaje się bilownica, która często okraszona jest logiem marki papierosowej. Siłą rzeczy kiedy kasjerka wydaje nam pieniądze patrzymy na nią przez co logo utrwala się w naszej głowie.

wyborcza.biz

Wygląd paczki

Istotną sprawą jest wygląd paczki, producenci prześcigają się w wymyślnym wyglądzie. Papierosy typu slim – palone głownie przez kobiety – pakowane są w wymyślne pudełka o ciekawej kolorystyce oraz wzornictwie. Ma to przekonywać, że palenie jest kobiece, stylowe i na topie. Niektóre paczki klasycznych papierosów są projektowane na kształt oraz wygląd perfum, jest to celna taktyka, szczególnie, ze stosuje je chyba najbardziej „prestiżowa” marka Marlboro, której palenie jest oznaką zamożności.  

studencik.com

Pojawianie się na eventach

Jedną z form promocji jest wystawianie się marki na imprezach masowych, są to przeważnie duże festiwale muzyczne czy widowiska sportowe gdzie zbiera się duża rzesza odbiorców. Jest to sprawa bardzo kontrowersyjna ponieważ godnie z prawem producenci papierosów nie mogą sponsorować działalności sportowej, kulturalnej, oświatowej, zdrowotnej i polityczno-społecznej. Karą za takie działanie jest 200 tys. złoty kary.

http://www.wojtkowski.waw.pl/

Działanie jako osobny produkt

Wiele koncernów prowadzi także sprzedaż innych produktów pod marką papierosową, ma to na celu utrwalenie świadomości działania marki.



Sponsoring akcji zdrowotnych

Najbardziej kontrowersyjną sprawą jest wspieranie przez producentów papierosów akcji zdrowotnych, próbują oni w ten sposób wykreować siebie jako „troszczącą” się firmę. Brzmi to dość absurdalnie, głownie jeżeli chodzi o akcje związane z rakiem, który tak często jest powodem wdychania substancji smolistych zawartych w produktach tytoniowych.

Brak komentarzy: