środa, 8 kwietnia 2015

Krótka historia reklamy Coca-Coli

Święta Bożego Narodzenia nieodzownie kojarzą nam się z zapachem świerku, rodzinną atmosferą i wykreowaną w komercyjnym świecie postacią św. Mikołaja, którego wizerunek nie ma tak naprawdę nic wspólnego z faktycznym pierwowzorem św. Mikołaja z Miry. Poczciwy staruszek w czerwonym kubraczku, z długą brodą, rozdający prezenty grzecznym dzieciom - tak św. Mikołaj został ukazany po raz pierwszy w reklamie Coca-Coli z 1931 roku.

http://www.cocacola.com.pl/_img/data/historia_mikolaj.jpg

Reklamy smacznego, musującego napoju utrwaliły wizerunek św. Mikołaja w świadomości niemal wszystkich ludzi na świecie. Postać sympatycznego staruszka stworzył na potrzeby reklamy Coca-Coli amerykański ilustrator, Huddon Sundblom. Interesującą ciekawostką może być fakt, że inspiracją dla artysty stał się jego własny sąsiad, a także wiersz Clement'a Moura ,,Wizyta Świętego Mikołaja”. Reklama ze św. Mikołajem ewoluowała przez lata, jednak do dziś jest swoistą zajawką i zapowiedzią zbliżających się świąt, a melodia "Coraz bliżej święta" oraz ciężarówka Coca-Cola na stałe wpisały się w klimat Bożego Narodzenia. Wpisały się do tego stopnia, że kiedy w 2012 roku reklama nie pojawiła się w telewizji, na Facebooku powstała petycja o jej natychmiastowe przywrócenie.



Historia reklamy popularnego, orzeźwiającego napoju sięga jednak jeszcze dalej w przeszłość, aż do roku 1886, kiedy to na ulicach Atlanty zaczęto rozdawać ulotki zachęcające do kupowania Coca-Coli. Prawdopodobnie nikt wtedy nie przypuszczał jeszcze, jak słynny stanie się to produkt, kopiowany i podrabiany na szeroką skalę, o ściśle chronionej recepturze. Pierwszą faktyczną reklamą był jedynie skromny szyld. Dopiero po przejęciu firmy przez Asa Candle'a, zaczęto naprawdę inwestować w promocję napoju. W reklamach pojawiały się zarówno gwiazdy wielkiego formatu m.in Clark Gable i Greta Garbo, a także piękne dziewczęta tzw. pin-up girls, uśmiechające się z plakatów. Następnie o Coca-Coli usłyszano w radiu. Po raz pierwszy w 1927, aby już w 1942 nadawać całe maratony i koncerty muzyczne mające na celu promocję napoju, który powoli wyrastał na symbol Ameryki. Ale nie tylko. Nawet w czasach PRLu Coca-Cola stała się symbolem buntu i niezależności młodych Polaków.

 
http://www.psdeluxe.com/wp-content/uploads/2009/08/3.jpg

http://www.psdeluxe.com/wp-content/uploads/2009/08/11.jpg

http://www.psdeluxe.com/wp-content/uploads/2009/08/31.jpg

http://www.psdeluxe.com/wp-content/uploads/2009/08/41.jpg


Lata 70 to okres intensywnej promocji Coca-Coli. W 1971 roku ukazał się w telewizji spot, wykorzystujący piosenkę "I’d Like to Buy the World a Coke", gdzie młodzi ludzie z różnych stron świata obrazują swoistą ekspansję orzeźwiającego napoju o karmelowym kolorze. Produkt zaczęto wprowadzać niemal w każdym zakątku świata - Turcji, Kambodży, Montserrat czy Paragwaju, w 1978 w Chińskiej Republice Ludowej, a jeszcze wcześniej w 1985 - Coca-Cola pojawiła się w kosmosie! W latach 1982-1989 smakiem pysznego płynu cieszyli się już mieszkańcy aż 165 krajów! I pomyśleć, że u schyłku XIX, Coca-Cola była do zdobycia jedynie w aptece...

Brak komentarzy: