Święta
Bożego Narodzenia nieodzownie kojarzą nam się z zapachem świerku,
rodzinną atmosferą i wykreowaną w komercyjnym świecie postacią
św. Mikołaja, którego wizerunek nie ma tak naprawdę nic wspólnego
z faktycznym pierwowzorem św. Mikołaja z Miry. Poczciwy staruszek w
czerwonym kubraczku, z długą brodą, rozdający prezenty grzecznym
dzieciom - tak św. Mikołaj został ukazany po raz pierwszy w
reklamie Coca-Coli z 1931 roku.
http://www.cocacola.com.pl/_img/data/historia_mikolaj.jpg
Reklamy
smacznego, musującego napoju utrwaliły wizerunek św. Mikołaja w
świadomości niemal wszystkich ludzi na świecie. Postać
sympatycznego staruszka stworzył na potrzeby reklamy Coca-Coli
amerykański ilustrator, Huddon Sundblom. Interesującą ciekawostką
może być fakt, że inspiracją
dla artysty
stał się jego własny sąsiad, a także wiersz Clement'a Moura
,,Wizyta Świętego Mikołaja”. Reklama ze św. Mikołajem
ewoluowała przez lata, jednak do dziś jest swoistą zajawką i
zapowiedzią zbliżających się świąt, a melodia "Coraz
bliżej święta" oraz ciężarówka Coca-Cola na stałe wpisały
się w klimat Bożego Narodzenia. Wpisały się do tego stopnia, że
kiedy w 2012 roku reklama nie pojawiła się w telewizji, na
Facebooku powstała petycja o jej natychmiastowe przywrócenie.
Historia
reklamy popularnego, orzeźwiającego napoju sięga jednak jeszcze
dalej w przeszłość, aż do roku 1886, kiedy to na ulicach Atlanty
zaczęto rozdawać ulotki zachęcające do kupowania Coca-Coli.
Prawdopodobnie nikt wtedy nie przypuszczał
jeszcze, jak słynny stanie się to produkt, kopiowany i podrabiany
na szeroką skalę, o ściśle chronionej recepturze. Pierwszą
faktyczną reklamą był jedynie skromny szyld. Dopiero po przejęciu
firmy przez Asa Candle'a, zaczęto naprawdę inwestować w promocję
napoju. W reklamach pojawiały się zarówno gwiazdy wielkiego
formatu m.in Clark Gable i Greta Garbo, a także piękne dziewczęta
tzw. pin-up girls, uśmiechające się z plakatów. Następnie o
Coca-Coli usłyszano w radiu. Po raz pierwszy w 1927, aby już w 1942
nadawać całe maratony i koncerty muzyczne mające
na celu promocję napoju, który powoli wyrastał na symbol Ameryki.
Ale nie tylko. Nawet w czasach PRLu Coca-Cola stała się symbolem
buntu i niezależności młodych Polaków.
http://www.psdeluxe.com/wp-content/uploads/2009/08/3.jpg
http://www.psdeluxe.com/wp-content/uploads/2009/08/11.jpg
http://www.psdeluxe.com/wp-content/uploads/2009/08/31.jpg
http://www.psdeluxe.com/wp-content/uploads/2009/08/41.jpg
Lata
70 to okres intensywnej
promocji Coca-Coli. W 1971 roku ukazał się w telewizji spot,
wykorzystujący piosenkę "I’d Like to Buy the World a Coke",
gdzie młodzi ludzie z różnych stron świata obrazują swoistą
ekspansję orzeźwiającego napoju o karmelowym kolorze. Produkt
zaczęto wprowadzać niemal w każdym zakątku świata - Turcji,
Kambodży, Montserrat czy Paragwaju, w 1978 w Chińskiej Republice
Ludowej, a jeszcze wcześniej w 1985 - Coca-Cola pojawiła się w
kosmosie! W latach 1982-1989 smakiem pysznego płynu cieszyli się
już mieszkańcy aż 165 krajów! I pomyśleć, że u schyłku XIX,
Coca-Cola była do zdobycia jedynie w aptece...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz