Świat
reklamy zdominowany jest przez sztucznie wykreowanych idealnych
mężczyzn oraz nieziemnsko piękne, pociągające kobiety. Marki
promujące kosmetyki pielęgnacyjne, perfumy, samochody i wiele
innych produktów starannie dobierają osoby mające wystąpić w
reklamie, jedno jest pewne- muszą robić wrażenie na odbiorcy i
sprawić, że będzie on chciał być taki jak osoba w reklamie.
Dlaczego w największych reklamach występują tylko przystojniacy?
Odpowiedź jest prosta- jeśli facet \ma wybór między męską
bieliżną reklamowaną przez przeciętnie wygląfającego
mężczyzne, a linią bokserek marki H&M, którą w reklamie nosi
David Beckham, oczywiście wybiera opcję numer dwa. Przecież będzie
w nich wyglądać jak David!
Mężczyźni
chcą być tacy jak Ci z reklam, więc kupują produkty do golenia od
tych, którzy mają nieskazitelny zarost, perfumy, po których żadna
kobieta im się nie oprze oraz samochody, w których tak jak ich
reklamowi „odpowiednicy” będą najatrakcyjniejszymi w okolicy.
Sprawa tyczy się także kobiet, które widząć nieziesmsko
przystojnego mężczyznę w reklamie automatyczcnie kupią owy
produkt swojemu mniej nieziemnsko i mniej przystojnemu mężczyźnie.
W reklamach z mężczyznami i skierowanych do mężczyzn bardzo
często wykorzystywany jest aspekt seksualności. Według mnie
najpopularniejszymi reklamami w tej dziedzinie są reklamy AXE. W reklamach tego produktu przekaz być jasny- spryskaj się dezodorantem AXE, a kobiety dosłownie "rzucą się" na Ciebie. Jeden z owych spotów został nawet nazwany najbardziej seksistowskim w telewizji przez dziennikarzy The Huffington Post. O jakim spocie mowa?
Zdanie kończące reklamę "Włosy. To dziewczyny widzą jako pierwsze" jasno sugeruje, iż mężczyźni jako pierwsze widza u kobiety biust, Czy jest to rzeczywiście najbardziej seksistowska reklama? Zdania sa podzielone. AXE wypuścił wiele innych moim zdaniem bardziej dosłownych i kontrowersyjnych reklam, wszystkie łączy jeden konkretny przekaz.
W reklamach oprócz wizerunku mężczyzny jako przystojniaka zdobywającego kobiety pokazywany jest także drugi- mężczyzny spędzającego czas w gronie kolegów. W reklamie piwa niemal zawsze widzimy roześmianych mężczyzn, siedzących w barze, którzy wspólnie piją piwo danej marki.. W takich reklamach kobiety występują najwyżej w rolach pięknych kelnerek podających trunek. Taki obraz reklamy wynika z faktu, iż poza posiadaniem pięknej kobiety u swego boku, większości mężczyzn do szczęścia potrzebne jest tylko dobre piwo i grupa najlepszych przyjaciół.
Jak widać w reklamach skierowanych do mężczyzn wykorzystuje się pewne stereotypy i skojarzenia z danym rodzajem reklamowanego produktu. Podteksty przestają mieć delikatny wymiar a zaczynają być dosłownymi komunikatami. Reklamy są coraz bardziej odważne i możemy się jedynie zastanawiać czym producenci zaskoczą nas w przyszłości..
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz