czwartek, 16 kwietnia 2015

Jakie produkty reklamują kobiety?

          Kampania reklamowa to drogie przedsięwzięcie. Wydaje się na nią mnóstwo pieniędzy, więc oczekuje się, że pieniądze te nie pójdą na marne. Ale żeby tak się nie stało musi być spełniony jeden z bardzo wielu warunków, a mianowicie osoba prezentująca produkt musi być odpowiednio dobrana.
          Postać w reklamie uzupełnia przekaz reklamowy, a można wręcz powiedzieć, że to ona jest w nim najważniejsza. W pierwszej kolejności to na nią zwracamy uwagę, a dopiero później na treść informacji. Wybór osoby, która będzie zachęcała nad do kupna danej rzeczy, zależy co będzie reklamowane i do kogo kierowana będzie owa reklama.
          W większości reklam występują kobiety. Może nie jest w tym nic dziwnego, ponieważ w Polsce żyje więcej pań niż panów, ale główne powody są inne: kobiety w większości zajmują się domem i dbają o ognisko domowe, kojarzą się z bezpieczeństwem i troską. W powszechnej opinii to one głównie zajmują w wychowywaniem dzieci, dodatkowo znają się na bardzo wielu rzeczach (od kosmetyków, po zdrowie i ubiór).
         W reklamie kobieta wciąż traktowana jest stereotypowo. To w jej obowiązkach leży dbanie o czystość domu, więc w reklamach środków czystości to właśnie one występują najczęściej.
okazjum.pl
 W reklamach produktów spożywczych (sosy, soki, jogurty) to kobieta jest dominującym elementem. Dodatkowo zdarza się, że kobietę wystawia się na pośmiewisko, gdyż plama na dywanie albo mocno zabrudzone naczynia stają się jej największym problemem.
        Panie są bardziej opiekuńcze niż mężczyźni, więc to im pozostaje interesowanie się tym, co jedzą i piją ich pociechy. W większości reklamówkach to mama wie, co najlepsze jest dla jej dziecka: wie jakie słodycze powinno jeść (Nimm 2 Śmiejżelki), jakie leki brać na przeziębienie (Rutinoscorbin) lub jakie pampersy powinno nosić. To mama zawsze ma pomysł, co ugotować na obiad i jaki serek podawać dziecku, aby został mistrzem (Bakuś). W tych reklamach kobieta jest przedstawiona, jako osoba wiedząca najlepiej, co potrzebne jest jej pociechom. W ten sposób zachęca inne mamy, żeby podejmowały takie same decyzje, jeśli chcą dbać o zdrowie i rozwój swoich dzieci.
          Oczywiście są takie produkty, które są reklamowane przez panie i nie wyobrażamy sobie, aby były promowane przez drugą płeć. Do tych artykułów możemy zaliczyć magazyny dla kobiet czy kosmetyki dla pań.
          Często zdarza się, że jakiś produkt jest kierowany do pań, choć powszechnie każdy może z niego skorzystać. Przykładem może być reklama wody mineralnej, co prawda nie polskiej, ale jednak w roli głównej występują prawie same kobiety.

          Jednak z drugiej strony zdarza się, że płeć piękna w reklamie jest upodmiotowiona. Dzieje się to w reklamach, w których kobiety są roznegliżowane, stają się obiektem pożądania dla mężczyzn, a jedynym ich celem jest bycie seksowną (reklamy perfum).
         Kobieta w reklamie to rozległy temat, ponieważ jej wizerunek zależy od przedstawionego produktu. W skrócie możemy wymienić gospodynię domową (wariant tradycyjny – doświadczenie, prowadzenie domu, mało istotna uroda), gospodyni domowa (wariant nowoczesny – zna nowinki związane z prowadzeniem domu), kobieta (symbol piękna i seksu), kobieta sukcesu. Jednak, z której z tych kategorii byśmy skorzystali, najważniejsze jest, aby kobieta pozostała kobietą, nie przedmiotem i nie kurą domową.



Literatura: „Reklama jako proces komunikowania” Antonii Benedikt, Wrocław 2004

Brak komentarzy: