Kampania reklamowa to
drogie przedsięwzięcie. Wydaje się na nią mnóstwo pieniędzy,
więc oczekuje się, że pieniądze te nie pójdą na marne. Ale żeby
tak się nie stało musi być spełniony jeden z bardzo wielu
warunków, a mianowicie osoba prezentująca produkt musi być
odpowiednio dobrana.
Postać w reklamie
uzupełnia przekaz reklamowy, a można wręcz powiedzieć, że to ona
jest w nim najważniejsza. W pierwszej kolejności to na nią
zwracamy uwagę, a dopiero później na treść informacji. Wybór
osoby, która będzie zachęcała nad do kupna danej rzeczy, zależy
co będzie reklamowane i do kogo kierowana będzie owa reklama.
W
większości reklam występują kobiety. Może nie jest w tym nic
dziwnego, ponieważ w Polsce żyje więcej pań niż panów, ale
główne powody są inne: kobiety w większości zajmują się domem
i dbają o ognisko domowe, kojarzą się z bezpieczeństwem i
troską. W powszechnej opinii
to one głównie zajmują w wychowywaniem dzieci, dodatkowo znają
się na bardzo wielu rzeczach (od kosmetyków, po zdrowie i ubiór).
W
reklamie kobieta wciąż traktowana jest stereotypowo. To w jej
obowiązkach leży dbanie o czystość domu, więc w reklamach
środków czystości to właśnie one występują najczęściej.
okazjum.pl |
W reklamach produktów spożywczych (sosy, soki, jogurty) to kobieta
jest dominującym elementem. Dodatkowo zdarza się, że kobietę
wystawia się na pośmiewisko, gdyż plama na dywanie albo mocno
zabrudzone naczynia stają się jej największym problemem.
Panie
są bardziej opiekuńcze niż mężczyźni, więc to im pozostaje
interesowanie się tym, co jedzą i piją ich pociechy. W większości
reklamówkach to mama wie, co najlepsze jest dla jej dziecka: wie
jakie słodycze powinno jeść (Nimm 2 Śmiejżelki), jakie leki brać
na przeziębienie (Rutinoscorbin) lub jakie pampersy powinno nosić.
To mama zawsze ma pomysł, co ugotować na obiad i jaki serek podawać
dziecku, aby został mistrzem (Bakuś). W tych reklamach kobieta jest
przedstawiona, jako osoba wiedząca najlepiej, co potrzebne jest jej
pociechom. W ten sposób zachęca inne mamy, żeby podejmowały takie
same decyzje, jeśli chcą dbać o zdrowie i rozwój swoich dzieci.
Oczywiście
są takie produkty, które są reklamowane przez panie i nie
wyobrażamy sobie, aby były promowane przez drugą płeć. Do tych
artykułów możemy zaliczyć magazyny dla kobiet czy kosmetyki dla
pań.
Często
zdarza się, że jakiś produkt jest kierowany do pań, choć
powszechnie każdy może z niego skorzystać. Przykładem może być
reklama wody mineralnej, co prawda nie polskiej, ale jednak w roli
głównej występują prawie same kobiety.
Jednak
z drugiej strony zdarza się, że płeć piękna w reklamie jest
upodmiotowiona. Dzieje się to w reklamach, w których kobiety są
roznegliżowane, stają się obiektem pożądania dla mężczyzn, a
jedynym ich celem jest bycie seksowną (reklamy perfum).
Kobieta
w reklamie to rozległy temat, ponieważ jej wizerunek zależy od
przedstawionego produktu. W skrócie możemy wymienić gospodynię
domową (wariant tradycyjny – doświadczenie, prowadzenie domu,
mało istotna uroda), gospodyni domowa (wariant nowoczesny – zna
nowinki związane z prowadzeniem domu), kobieta (symbol piękna i
seksu), kobieta sukcesu. Jednak, z której z tych kategorii byśmy
skorzystali, najważniejsze jest, aby kobieta pozostała kobietą,
nie przedmiotem i nie kurą domową.
Literatura:
„Reklama jako proces komunikowania” Antonii Benedikt, Wrocław 2004
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz