Szokujące
reklamy są jednocześnie bardzo ciekawe i kreatywne. Nie jest to
kolaż najpopularniejszej celebrytki z marnym produktem, okraszony
słabym jinglem. Plakaty, które nawołują do zmiany postępowania,
często nawet wzbudzają nasze zdumienie: „Jak oni mogli coś
takiego przedstawić?”. Wydaje nam się to niemoralne, nieetyczne,
niesmaczne. Ale przecież kampanie te uderzają w różne dziedziny
ludzkiego życia, które wszyscy prowadzimy.
1.
Ofiary to takie same osoby jak ty i ja.
2.
Nie wsiadaj za kierownicę po alkoholu.
3.
Wolniej = lepiej.
4.
Zanieczyszczone powietrze zabija.
5.
Co trzeba zrobić, aby zaczęto mówić o przemocy w rodzinie?
6.
Jeśli ty tego nie podniesiesz, one to zrobią.
7.
Nieostrożna jazda.
W
świecie, gdzie reklamy atakują nas niemal z każdej strony, trudno
wymyślić coś nowego, coś świeżego i coś co całkiem nas
zadziwi. A przecież w każdej kampanii reklamowej chodzi o jak
największy zasięg do odbiorców i skutek generujący zyski. To
właśnie dlatego ludzie zajmujący się reklamą muszą być
szalenie kreatywni, czasem nawet bezwzględni w tworzeniu swoich
projektów. Tak też powstają reklamy, których nie sposób
zignorować. Wysyłają jasny, aczkolwiek szokujący przekaz, a ich
wiadomość na długo zapada w naszą świadomość, przez co, w
przypadku kampanii związanych z używkami czy piractwem drogowym,
mamy szansę poprawić swoje nawyki, zmienić postępowanie, może
nawet uniknąć tragedii. Pewne jest więc, że reklamy, które
wzbudzają silne emocje, po prostu lepiej spełniają swoją rolę są
skuteczniejsze.
8.
Co 60 sekund wymiera kolejny gatunek.
9.
Palenie przyspiesza starzenie.
10. Plastikowe torby zabijają.
11.
Jedno kliknięcie może zmienić twoje życie.
12.
Ignorowanie zasad BHP może zabić.
13.
Pieniądze to nie wszystko. Możesz ocalić życie nie wydając ani
centa.
14.
Nie rozmawiaj przez telefon prowadząc.
Reklamy,
które mają wpłynąć na świadomość społeczeństwa – tzw.
reklamy społeczne wykorzystywane są przez organizacje pożytku
społecznego, aby zwrócić uwagę społeczeństwa na dany problem.
Dlatego też twórcy reklam nie obawiają się wykorzystywać
elementów powszechnie uważanych za ryzykowne i wzbudzające
sprzeczne uczucia. Dla przykładu, w reklamach tego typu bardzo
często pojawiają się dzieci, które wzbudzają najsilniejsze
emocje, zwłaszcza jeśli ukazane jest ich cierpienie, głód, bieda
czy przewrotna metafora, ukazująca na przykład dziecię w roli
młodego tygrysa, na którego już czai się myśliwy.
11.
Wyobraź sobie, że to twoje.
12.
Musimy sprawić, aby to stało się przeszłością.
13.
Zaniedbane dzieci czują się niewidzialne.
14.
Przejmowałbyś się bardziej, gdyby działo się to w twoim domu?
15.
Biegunka
zabija dzieci codziennie.
16.
Jeśli widzisz coś więcej niż dziecko to źle.
Kolejną
kategorią, często ukazywaną w formie reklamy społecznej są
naturalnie mnożące się tematy polityczne i etniczne. Reklama ma
walczyć z rasizmem ale także ignorancją i niewiedzą.
17.
Kolor
skóry nie definiuje twojej przyszłości.
18.
W Indiach wiele dziewczyn jest zabijanych tylko dlatego, że jest
dziewczynami.
19.
Po
olimpiadzie nadal musimy walczyć o prawa człowieka.
Podsumowując
– głównym celem reklamy szokującej ma być niedopuszczenie do
pozostawienia odbiorcy obojętnym. Przez wykorzystywanie różnych
obszarów tematycznych, często na granicach dobrego smaku, twórcy
reklam uzyskują krótkotrwały, ale intensywny efekt. Łatwo jednak
przekroczyć cienką granicę dobrego smaku, co może skutkować
utratą reputacji. Dla większości ludzi jednak to co prowokujące
równa się pomysłowe.
1 komentarz:
szokujące, ale ciekawe
Prześlij komentarz